Ad AdBlue: Nafúknutá bublina alebo skutočný problém?

Správa, že bude na trhu nedostatok adBlue sa napokon ukázala ako prinajmenšom prehnaná. Aktuálne je ho dosť a nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo zmeniť.

03.12.2021 14:00
debata (12)
Ceny AdBlue sa postupne dostávajú do normálu. Foto: Motorex
adblue Ceny AdBlue sa postupne dostávajú do normálu.

V polovici októbra najväčší výrobca AdBlue v Európe, ktorým je slovenské Duslo Šaľa, upozornil, že neprijíma objednávky od nových klientov. Podľa jeho slov vtedy aj druhý najväčší jeho výrobu obmedzil a tretí najväčší dokonca úplne zastavil.

Dôvodom boli vysoké ceny zemného plynu. „Keď tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory kategórie od Euro 5 vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, tak veľmi pravdepodobne budú odstavené,“ vyhlásil šéf spoločnosti Duslo Šaľa Petr Bláha a upozornil, že nejde iba o osobné autá, ale aj o nákladné vozidlá a autobusy.

Tieto informácie vyvolali značnú paniku, ľudia aj spoločnosti sa začali predzásobovať a dočasne, rádovo niekoľko dní, syntetická močovina skutočne chýbala. Výrazný vplyv na spotrebiteľské správanie má aj zverejňovanie “overených” informácií o potenciálnom výpadku konkrétnych tovarov. Napríklad po zverejnení možných výpadkov aditív AdBlue pre naftové motory, vyskočil podľa Jana Mayera, riaditeľa nákupného radcu Heureka.sk, na slovenskej Heureke ich predaj počas jedného týždňa o viac ako 2000 percent.

adblue Čítajte viac Pozor! Chýbajúce AdBlue ničím nenahrádzajte, radí odborník

Problémy s dodávkami v minulých týždňoch zavinila podľa predajcov predovšetkým panika medzi verejnosťou, keď ľudia nakupovali močovinu do zásoby a distribútori nestačili tovar zavážať predajcom. Uviedli to zástupcovia petrolejárskeho priemyslu pre českú spravodajskú agentúru ČTK. Dopyt po AdBlue podľa nich vzrástol v októbri o 70 až 100 percent, navyše niekoľkonásobne stúpli ceny kvapaliny.

Podobný vývoj nastal aj na Slovenku. Informácie, že môže byť nedostatok AdBlue sa v médiách (vrátane nášho) objavili 14. a 15. októbra. V tom čase stálo 10-litrové balenie v priemere okolo 11 eur. Po zverejnení informácií o jeho nedostatku okamžite vyletela cena dramaticky nahor a kulminovala 17. novembra, keď sa 10-litrové balenie predávalo v priemere za takmer 35 eur. Situácia sa však začala pomerne rýchlo upokojovať a cena adBlue neustále klesá, názorne to ukazuje aj graf cenového vývoja na portáli Heureka.sk,aktuálne je už pod 20 eurami.

„Obavy súvisiace s informáciami o obmedzovaní produkcie poprednými dodávateľmi AdBlue spôsobili paniku, ľudia začali nakupovať močovinu do zásoby. To jednak vyhnalo ceny ešte vyššie, jednak nárazovo spôsobilo nedostatok komodity na predajných miestach. Problém však spočíval predovšetkým v logistike. Dodávatelia jednoducho nestíhali čerpacie stanice zavážať," uviedol pre ČTK predseda Slovenskej asociácie LPG Ivan Indráček.

Podľa neho však už teraz opadla snaha motoristov sa predzásobiť a kvapaliny je v predaji dostatok, čím by postupne mmala klesať aj cena. Tento trend sa aktuálne potvrdzuje nielen na Slovensku, ale aj v susednom Česku a nedostatok adBlue už nepociťujú ani Rakúšania.

Na čo slúži adBlue

AdBlue, ktoré vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe umelých hnojív, znižuje emisie oxidov dusíka vo výfukových plynoch. Všetky vozidlá používajúce AdBlue z výroby sú vybavené elektronickým systémom znemožňujúcim ich prevádzku bez tejto kvapaliny, čo znemožňuje obchádzanie emisných noriem. Spotreba pri jazde závisí od typu vozidla a tiež štýlu jazdy, u súčasných dieselových osobných áut je teraz v priemere okolo jedného litra na 1000 kilometrov.

© Autorské práva vyhradené

12 debata chyba
Viac na túto tému: #Duslo Šaľa #AdBlue #nedostatok adBlue #cena AdBlue #syntetická močovina
Články podľa značiek