Dnešné autá sú vďaka novým technológiám čoraz bezpečnejšie a stále viac preberajú rozhodovanie v krízových situáciách na seba. Nie každému sa to však páči. Americká poisťovňa Erie Insurance si v minulom roku objednala veľký prieskum, aby zistila, ktoré bezpečnostné systémy a asistenty vodiči najviac deaktivujú a prečo. Prieskum sa obmedzil na vodičov s autami od modelového roku 2016 a novšími, pri ktorých je nižšie uvedených 11 bezpečnostných systémov bežne dostupných.
Prakticky pri všetkých vodiči uviedli, že najčastejšími dôvodmi na ich vypnutie alebo deaktiváciu je, že ich obťažujú alebo rozptyľujú. V skutočnosti mnohé z nich preukázateľne zvyšujú bezpečnosť na cestách, respektíve pomáhajú znižovať počet vážnych havárií so zraneniami.
Napríklad analýzy Amerického inštitútu pre bezpečnosť cestnej premávky (IIHS) a Inštitútu HLDI (Highway Loss Data Institute ) zistili, že varovanie pred kolíziou s vpredu idúcim vozidlom v kombinácii s automatickým núdzovým brzdením znižuje počet predných a zadných nárazov so zraneniami o viac ako polovicu (56 % ). Napriek tomu prieskum Erie Insurance ukázal, že z vodičov, ktorých vozidlá majú tieto funkcie, 11 % vypne varovanie pred kolíziou s vpredu idúcim vozidlom a 17 % vypne automatické núdzové brzdenie.
Čítajte viac Prieskum: Ľudia by elektromobily chceli, museli by však zlacnieť o tísíceJe zaujímavé, že dve funkcie, ktoré vodičom najviac „lezú na nervy“ boli navrhnuté pre zvýšenie ich komfortu počas jazdy. Najväčšie percento vodičov (30 %) uviedlo, že nepoužívajú adaptívny tempomat. Najčastejšie uvádzaným dôvodom nepoužívania tejto funkcie bolo popri jej „otravnosti“ ešte aj&: „Nechcem prenechať kontrolu vozidlu, chcem ho ovládať ja.“
Pravdou je, že na priskoré reakcie adaptívneho tempomatu najmä pri vyšších rýchlostiach na diaľnici sa sťažuje aj pomerne veľa vodičov na Slovensku. V niektorých autách si preto možno vybrať medzi aktiváciou adaptívneho a „obyčajného“ tempomatu.
Druhou najviac deaktivovanou funkciou bol asistent udržiavania v jazdnom pruhu. Takmer štvrtina vodičov (23 %) uviedla, že tento asistent vypli, pretože im prekážali jeho aktívne zásahy do riadenia.
Zoznam asistentov, ktoré vodičom pri jazde najviac prekážajú. (Praktiky pri všetkých je hlavným dôvodom ich deaktivácie fakt, že vodičom pri jazde jednoducho vadia a pôsobia na nich rušivo, v tabuľke udávame, okrem zmieneného, ďalšie najčastejšie dôvody, prečo im ten-ktorý jazdný asistent prekážal.)
Funkcia | % tých, čo ho deaktivovali | Dôvod |
---|---|---|
Adaptívny tempomat | 30 % | Nechcem prenechať kontrolu vozidlu, chcem ho ovládať ja. |
Asistent udržiavania v jazdnom pruhu | 23 % | Nechcem prenechať kontrolu vozidlu, chcem ho ovládať ja. Nie je to užitočné. |
Monitor pozornosti vodiča | 22 % | Vysiela príliš veľa falošných poplachov. |
Upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu | 21 % | Nie je to užitočné. Vysiela príliš veľa falošných poplachov. |
Automatické núdzové brzdenie | 17 % | Neverím mu. Nechcem prenechať kontrolu vozidlu, chcem ho ovládať ja. |
Rozpoznávanie dopravných značiek | 14 % | Nie je to užitočné. Mal som s tým zlé skúsenosti. |
Varovanie pred kolíziou s vpredu idúcim vozidlom | 11 % | Vysiela príliš veľa falošných poplachov. |
Detekcia chodcov | 11 % | Nie je užitočné. Nechcem prenechať kontrolu vozidlu, chcem ho ovládať ja. |
Monitorovanie mŕtveho uhla | 9% | Nechcem prenechať kontrolu vozidlu, chcem ho ovládať ja. Nie je to užitočné. Neverím mu. |
Upozornenie na prekážku pri cúvaní z parkoviska | 9% | Nie je to užitočné, everím mu. Vysiela príliš veľa falošných poplachov. |
Spätná kamera | 6% | Mám s tým zlé skúsenosti, neverím mu. |
Zdroj: Erie Insurance |
Možno by bolo zaujímavé urobiť si podobný prieskum aj na Slovensku. Ak máte novšie auto, alebo máte aspoň s väčšinou z nižšie uvedených systémov osobnú skúsenosť, skúste ten „najotravnejší“ zaškrtnúť v nižšie uvedenej ankete a pokiaľ by sa vám chcelo, napíšte v komentári aj dôvod. Ak príde dosť odpovedí, pripravíme nový článok o tom, ktoré asistenčné systémy vadia vodičom na Slovensku.