Dotácie na elektromobily rozhýbali ich predaj prakticky v celej Európe. Česko a Slovensko patrili k tým málo krajinám, kde v uplynulom roku nefungovali vôbec. Zatiaľ čo na Slovensku nebudú ani v tomto roku, napriek tomu, že v predaji elektromobilov patríme na chvost celej Európy, Česi sa rozhýbali a pripravujú veľkú výzvu, ktorá má podporiť ich predaj.
Určitým obmedzením je, že výzva smeruje len do podnikateľského prostredia, je však koncipovaná pomerne veľkoryso. Zdroje na ňu Česi našli v Národnom pláne obnovy – a to rovných 940 miliónov českých korún, čo je v prepočte takmer 39 miliónov eur. V komponente na rozvoj čistej mobility sa z tejto sumy má podporiť nákup 3 525 elektromobilov, 30 vodíkových osobných vozidiel a 1 000 cargo e-bicyklov pre podnikateľov.
Výzva na podporu nákupu elektromobilov by mala byť vypísaná už tento mesiac, najneskôr vo februári. Dotácia bude poskytnutá vo výške 40 až 60 percent (v závislosti od veľkosti podniku) z rozdielu medzi cenou elektromobilu a referenčným autom so spaľovacím motorom. Tí, čo si ju budú nárokovať, musia aspoň dva roky podnikať na území Českej republiky a z podpory je vylúčená poľnohospodárska prvovýroba a lesníctvo. Taktiež nie je určená pre individuálnych záujemcov z radov nepodnikateľov.
Čítajte viac Predaj elektromobilov na Slovensku v roku 2021: čisté zúfalstvoNa Slovensku na podporu nákupu elektromobilov môžu zabudnúť podnikatelia aj nepodnikatelia. Ministrovi hospodárstva Richardovi Sulíkovi (SaS) elektromobily evidentne „nevoňajú“, radšej sa bude fotografovať v Dubaji so slovenským vodíkovým autom, ktoré si aj tak nikto nekúpi. Mimochodom, viete koľko vodíkových áut sa podľa údajov zväzu automobilového priemyslu predalo v minulom roku na Slovensku? Jedno.
Podľa Sulíka sa rezort hospodárstva bude zameriavať skôr na rozvoj nabíjacej siete. „Budeme podporovať budovanie infraštruktúry, aby keď si niekto kúpi elektrické auto, mal ho kde nabiť," zhodnotil. Časť potrebných zdrojov by mala pochádzať z eurofondov, časť z plánu obnovy.