Možno ani nie je tak dôležité, ako sa elektromobily predávali, presnejšie nepredávali, v roku 2021, ale ako sa budú predávať do roku 2025, respektíve do roku 2030. Zo strany predstaviteľov štátu a jednotlivých ministerstiev každú chvíľu zaznieva, ako aj na Slovensku „zatočíme“ so spaľovacími autami a budeme tu jazdiť na ekologických a bezemisných elektromobiloch. Takmer unisono zaznievalo od našich politických špičiek, aký skvelý je európsky plán Fit for 55 a ako je dobre, že sa vďaka nemu zbavíme škodlivých emisií zo spaľovacích motorov.
Emisná politika
Pozrime sa naň podrobnejšie. Plán Fit for 55 je balík rôznych legislatívnych nástrojov a dokumentov, ktorý má členským štátom EÚ pomôcť znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 o 55 percent oproti roku 1990. Tvorí ho 14 základných dokumentov, ide v nich napríklad o zníženie emisií áut, využívanie obnoviteľných zdrojov energie, obchodovanie s emisnými povolenkami, nastavenie motivačných daňových sadzieb pre využívanie „zelenej energie“ a podobne.
Na automobilový priemysel dopadajú redukcie emisií najtvrdšie zo všetkých priemyselných odvetví. Súčasťou plánu je aj Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady o znižovaní emisií CO2 z automobilov, ku ktorému sa hlási aj Slovensko. To hovorí, že podľa pôvodného návrhu by emisie osobných áut mali do roku 2 025 klesnúť oproti stavu z roku 2020 o 15 percent a do roku 2030 pôvodne o 37,5 percenta a podľa nového ambicióznejšieho návrhu dokonca o 55 percent.
Čítajte viac Najpredávanejšie autá roku 2021: Fabia je prvá, Hyundai i30 porazil Octaviu!Podľa toho, akým palivám zatiaľ na Slovensku dávame prednosť, to budú ťažko splniteľné ciele. Predaj elektromobilov totiž výrazne stagnuje a pokiaľ neprídu dotácie, iné to ani nebude. Celkovo predaj nízkoemisných vozidiel, teda elektromobilov a plug-in hybridov dosiahol v roku 2021 na Slovensku len tri percentá, čo je hlboko pod európskym priemerom.
O tom, čo to znamená v praxi, sa už hovorí menej. Je to totiž nepríjemné. „Ciele stanovené v týchto dokumentoch sú naozaj ambiciózne a sú pre nás záväzné, žiaľ momentálny stav nie je ani zďaleka uspokojivý. Slovensko zaostáva vo všetkých podstatných kategóriách,“ upozorňuje predseda Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) Alexander Matušek.
Aby sme teda našim záväzkom dostáli, tak by malo v roku 2025 po našich cestách jazdiť 51 520 nízkoemisných vozidiel (teda v podstate elektromobilov a plugin-hybridov, pretože len tie dokážu mať priemerné emisie oxidu uhličitého pod hranicou 50 gramov na kilometer). Ak chceme naozaj emisie osobných automobilov znížiť do roku 2030 o 55 percent, tak v ňom by ich malo jazdiť 236 520. A viete, koľko ich bolo na Slovensku do roku 2020 zaregistrovaných? Len 3 715. Ak k tomu prirátame aj predaj za rok 2021, môžeme povedať, že aktuálne je na Slovensku zaregistrovaných necelých šesť tisíc nízkoemisných vozidiel.
Najpredávanejšie elektromobily
To znamená, že ak chceme dostáť našim verejne deklarovaným záväzkom voči zámerom Európskej únie, tak za najbližšie štyri roky by si mali kúpiť Slováci vyše 45-tisíc elektromobilov a plug-in hybridov, teda ročne priemerne 11 400. A viete, koľko sa ich na Slovensku zaregistrovalo v uplynulom roku? Spolu 2 271, z toho bolo 1 104 elektromobilov (trhový podiel 1,46 percenta) a 1 167 plug-in hybridov (trhový podiel 1,54 percenta). A aby sme nezabudli na vodíkové autá, aj tie sa na Slovensku totiž minulý rok predávali. Predalo sa však jedno-jediné.
Predaj elektromobilov – 10 najúspešnejších značiek na Slovensku v roku 2021:
– | Značka | Počet ks. |
---|---|---|
1. | Škoda | 203 |
2. | Volkswagen | 163 |
3. | Mercedes-Benz | 110 |
4. | Kia | 94 |
5. | Hyundai | 68 |
6. | Peugeot | 62 |
7. | Dacia | 56 |
8. | Opel | 52 |
9. | Audi | 49 |
10. | BMW | 48 |
Silnú pozíciu mladoboleslavskej automobilky na Slovensku potvrdzuje predaj modelu Enyaq iV. Ten sa stal v roku 2021 absolútnou predajnou jednotkou medzi elektromobilmi s počtom 187 predaných vozidiel. Plnohodnotné elektrické SUV presvedčilo dokonca natoľko, že každým šiestym predaným elektromobilom na Slovensku bol práve Enyaq iV.
Od európskeho štandardu máme ale z hľadiska predaja nízkoemisných vozidiel stále veľmi ďaleko. Len pre porovnanie – zatiaľ čo priemerný počet registrácií nových vozidiel podľa paliva (BEV+PHEV, teda vozidiel na elektrický pohon + plug-in hybridných vozidiel) dosiahol v prvých troch kvartáloch roka 2021 v EÚ 18,9 percenta, na Slovensku to boli iba 3 percentá z celkového počtu nových registrovaných vozidiel.
Podobne nepriaznivá situácia je na Slovensku aj s budovaním potrebnej infraštruktúry. V roku 2020 sme registrovali na Slovensku 820 nabíjacích staníc, ambícia je mať ich do roku 2025 až 5 500 a do roku 2030 ich budeme potrebovať až 27 000.
Dobrou správou je, že na Slovensku by sa však vďaka zdrojom z plánu obnovy mala sieť verejných nabíjacích staníc výrazne rozšíriť. Počíta sa s celkovou investíciou vo výške 50 miliónov eur a vybudovaním viac ako 3 000 nabíjacích bodov. Zároveň by sa podľa informácií ministerstva hospodárstva mali vybudovať aj tri vodíkové čerpacie stanice.
A čo ďalej? Absolútnou prioritou by malo byť na Slovensku zavedenie stabilnej dotačnej schémy pre podporu kúpy elektromobilov. Tá už nesmie byť len lotériou, ale podpora musí byť nárokovateľná a dostupná pre každého, kto splní podmienky pre jej poskytovanie. Len tak bude možné, aby si jednotlivci a aj firmy začali nákup elektromobilov seriózne plánovať.
"Ak chceme zabezpečiť dostupnosť mobility pre občanov Slovenska, je potrebné začať realizovať motivačné schémy pre rozvoj mobility a príslušnej nabíjacej a tankovacej infraštruktúry tak, aby sa moderné alternatívne technológie stali atraktívnejšie a dostupnejšie pre bežného obyvateľa. Na Slovensku veľa hovoríme, no riešime veci reštrikciami a zvyšovaním poplatkov, nie podporami a motiváciou,“ doplnil Alexander Matušek.