Na konci roku 2020 mnohí vraveli, že konečne máme za sebou jeden z najťažších rokov a tešili sa, ako sa ekonomika – a špeciálne automobilový sektor – opäť nadýchnu. To však ešte netušili, že príde rok 2021, v ktorom COVID nepoľaví a pridá sa k nemu ešte aj polovodičová kríza, znásobená v druhej polovici roku prehlbujúcim sa nedostatkom ďalších materiálov a prudkým rastom cien energií a niektorých dôležitých surovín, napríklad ocele a hliníku.
Výroba uspokojivá, predaj viazol
A automobilový segment je pre celkový vývoj slovenskej ekonomiky mimoriadne dôležitý. Veď podiel automobilovej výroby na celkovej priemyselnej výrobe Slovenska dosiahol v uplynulom roku 47,7 percent a automobilový priemysel sa podieľal na celkovom exporte krajiny viac ako 42 percentami.
Napokon sa však na Slovensku pôsobiace automobilky ako-tak otriasli a v roku 2021 sa na Slovensku vyrobilo vyše milióna áut aj napriek tomu, že ešte na jeseň niektorí analytici predpovedali, že výroba áut na Slovensku „podlezie“ dokonca 900-tisícovú hranicu. Viac sme o tejto téme písali v nasledujúcom článku:
Čítajte viac Slovenským automobilkám sa v minuloročnej ‘mizérii‘ až prekvapivo dariloPozrime sa teraz, ako sa autá na Slovensku predávali. Zhodnotiť to možno jediným slovom: slabo. A to dokonca aj v porovnaní s fakt zlým rokom 2020. Zatiaľ čo celkový trend registrácií nových vozidiel (vrátane nákladných áut a autobusov) mal na Slovensku v roku 2021 rastúci charakter, v kategórii nových osobných vozidiel (M1) to tak nebolo. V nej prišlo k poklesu o 0,79 percenta na 75 700 vozidiel. Oproti poslednému „predpandémiovému“ roku 2019, v ktorom sa predalo 101 568 áut, je to však približne 25-percentný pokles.
Zatiaľ čo v roku 2020 z hľadiska predaja trpela najmä nižšia stredná trieda, v uplynulom roku jednoznačne najviac poklesol predaj malých áut. S trochou sarkazmu by sa dalo napísať, že tí, čo v roku 2020 nemali na autá nižšej strednej triedy, tak si kupovali aspoň malé. No v roku 2021 im došli peniaze už aj na ne.
V kurze boli SUV a drahé autá
Ale nie je to celkom tak. Kríza-nekríza, predaj relatívne drahších áut zo segmentu SUV totiž medziročne vzrástol najviac – takmer o 7 percent. Do kategórie SUV patrilo v uplynulom roku takmer 46 percent novo zaregistrovaných áut. SUV-čiek sa v roku 2021 predalo na Slovensku viac, než malých áut a áut nižšej strednej triedy spolu. Názorne to ukazuje nasledujúca tabuľka:
O tom, aký je radikálny rozdiel v popularite SUV oproti ostatným typom áut, svedčí fakt, že ak si odmyslíme off-roady, tak druhou medziročne najviac rastúcou kategóriu boli luxusné autá. Ich predaj sa však medziročne zvýšil len o 0,18 percenta. Respektíve takto – okrem SUV medziročne vzrástol len predaj už spomenutých off-roadov, veľkých MPV, športových a luxusných áut. Teda všetko modelov, patriacim k tým drahším. Ostatné autá „padali“. Najviac, o vyše 4 percentá, kategória malých áut.
O popularite SUV a crossoverov svedčí aj fakt, že až 9 sa ich, aj napriek vyšším základným cenám, dostalo do prvej dvadsiatky najpredávanejších áut na Slovensku za rok 2021. Asi najzaujímavejšou zmenou v tomto rebríčku je, že Hyundai i30 sa na stupňoch víťazov dostal na druhé miesto pred svojho veľkého rivala – Škodu Octaviu. A veľa mu nechýbalo ani na to, aby z trónu zosadil aj v uplynulých rokoch prakticky neohroziteľnú Fabiu – delilo ich len 183 predaných áut.
Kórejcom, respektíve „ázijcom“, chýbali čipy menej a ich modely sa posúvali rebríčkom medziročne výrazne nahor – Tucson sa napríklad z 8. miesta posunul v roku 2020 medziročne na piate, Sportage z 15. na 9., Toyota RAV 4 z 18. na 13. Najväčším skokanom medzi najpredávanejšími modelmi však bolo európske auto. Volkswagen T-Cross skončil v roku 2020 na 35. mieste, no v uplynulom roku uzatváral prvú desiatku. V predajoch dokonca pomerne výrazne – o vyše 300 áut – prekonal aj Golf.
Nasleduje rebríček 20 najpredávanejších áut na Slovensku v roku 2021, vrátane počtu predaných kusov a medziročného porovnania: