Znižovanie emisií v Európskej únii (EÚ) v rámci balíka Fit for 55 sa do budúcnosti zameriava najmä na elektromobilitu a vodíkové technológie. Biopalivá a plynová mobilita však zostávajú zabudnuté. Štátny radca na Ministerstve hospodárstva (MH) SR Adrián Krajňák diskusie v rámci workshopu Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ) zameraného na vplyv plánu Fit for 55 na dopravu potvrdil, že v prijatom pláne obnovy nie je podpora pre plynovú mobilitu.
„Bohužiaľ, z hľadiska nejakého zachovania technologickej neutrality v rámci nariadenia o mechanizme plánu obnovy a odolnosti nebolo možné zabezpečiť podporu aj pre plynovú mobilitu. Takže v pláne obnovy sa z tohto dôvodu vyskytujú iba opatrenia, ktoré budú v najbližších rokoch podporovať elektromobilitu a vodíkové technológie,“ vysvetlil Krajňák.
Radoslav Jonáš zo Združenia pre výrobu a využitie biopalív podotkol, že Komisia chce takto presadiť elektromobilitu v plnej miere nekriticky na celý segment osobných áut a dodávok. „Nemyslíme si, že regulatívne nakázanie jedného technologického smeru je správny smer,“ upozornil s tým, že sa neberú do úvahy emisie v celom životnom cykle, ale len „na výfuku“.
Pavol Kubala zo spoločnosti Bosta, ktorá je dodávateľom dopravných služieb, dodal, že v ťažkej nákladnej doprave elektromobilita nie je riešením. „Vidinou budúcnosti budú práve biometánové zložky, biometánový zdroj,“ tvrdí Kubala, podľa ktorého to zahŕňa riešenie odpadov aj emisií z ťažkej nákladnej dopravy. Apeloval na to, aby bola plynová mobilita podporená aj naďalej.
Konateľ spoločnosti SPP CNG Peter Mozolák poukázal na to, že termín technologická neutralita je potrebné používať korektne, nielen ako technologická neutralita medzi batériovými a vodíkovými vozidlami, ale technologická neutralita všetkých alternatívnych palív.
„Trh by sa mal na konci dňa rozhodnúť, ktoré riešenia a v ktorom čase majú jednoznačne príspevok k dekarbonizácii a zároveň sú nákladovo efektívnym riešením,“ myslí si. Fit for 55 považuje za „frontálny útok“ na fosílne palivá. Tvrdí, že spaľovací motor mal byť zachovaný aj naďalej a k alternatívnym palivám by sa malo pristupovať z hľadiska emisnej stopy.