Fiat novou elektrickou päťstovkou jasne naznačil, že elektromobilov sa nebojí. V ostatných modelových radoch však ostáva pragmatický. Dobre si uvedomuje, že batériové elektrické autá sú drahé a že staviť len na jedinú kartu by bolo extrémne riskantné. Popri elektrickom Fiate New 500 je tak stále v ponuke klasická päťstovka aj Panda. S tým rozdielom, že oba modely už viac ako rok využívajú mild-hybridnú technológiu. A teraz prichádza rad na väčšie Fiaty 500X a Tipo. Oba sa dočkali úspornej technológie. Tentoraz hybridnej, pretože Tipo Hybrid a 500X Hybrid budú schopné aj jazdy s vypnutým spaľovacím motorom.
Čítajte viac Fiat Panda: Nová generácia sa už rodí. Bude z nej aj SUVFiat tvrdí, že „zelené je len to, čo si môže dovoliť každý“. Pri elektrifikácii oboch modelov si preto dával pozor na cenu. Základom je nový motor 1,5 FireFly, známy napríklad aj z novej Alfy Romeo Tonale. Preplňovaný 4-valec s priamym vstrekovaním paliva pod tlakom 350 barov pracuje v Millerovom cykle a s kompresným pomerom až 12,5 : 1. Má výkon 96 kW a krútiaci moment 240 Nm. Spoločnosť mu robí štartér generátor BSG a 48 V elektromotor s výkonom 15 kW, integrovaný v 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovke. Elektromotor podporuje spaľovací motor, ale umožňuje aj čisto elektrický režim.
V cykle WLTP môže byť spaľovací motor vypnutý až 45 % času jazdy. Zvlášť účinná je jeho asistencia pri studenom motore, keď vzniká najviac emisií. Celkovo má byť nová hybridná motorizácia až o 11 % úspornejšia v porovnaní so starším 4-valcom 1,3 FireFly a dokonca úspornejšia ako naftové verzie s motorom 1,6 MultiJet (96 kW). Hybridné Tipo má normovanú spotrebu 4,7 litra na 100 km, kým vznetové 5,0 litra. Podobne je to pri crossoveri 500X so spotrebou 5,1 litra. Tá je v porovnaní s naftovým 500X tiež o tri decilitre nižšia. Úpornosť ale nešla na úkor dynamiky. Tipo zrýchľuje na stovku za rovných deväť sekúnd a 500X za 9,4.
Okrem naftového motora ostáva v oboch modeloch naďalej v ponuke základný neelektrifikovaný 3-valec 1,0 FireFly (88 kW) s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou v Tipe a 6-stupňovou v 500X. Navonok deklarujú svoju ekologickú povahu obe novinky plaketou Hybrid na zadnom veku, ktorú tvoria dva lístky s kvapkou rosy v modrej farbe, ktorá je žiarivejšia ako pri menších mild-hybridoch 500 a Panda. Fiat 500X sa navyše môže v modelovom roku 2022 pochváliť novým logom 500 v prednej časti a nápisom Fiat vzadu. Oba prvky sú inšpirované elektrickým Fiatom New 500.
Čítajte viac Fiat vyvíja nový motor 1,5 FireFly. Ponúkne až 205 kW!Pri oboch bude naďalej v ponuke verzia RED s červeným lakom Passion Red a čiernym interiérom, ktorá má na konte 30 % podiel registrácií. Fiat tiež spomína zlepšené asistenčné systémy. Napríklad monitoring únavy vodiča, upozornenie na vybočenie z jazdného prúdu udržiavanie v jazdnom prúde či automatické prepínanie diaľkových svetiel. Objednávky na obe novinky otvorí Fiat ešte tento mesiac. Tak ako doteraz, bude Fiat 500X schádzať z výrobných liniek talianskeho závodu v Melfi, kým Tipo ostane na tureckých montážnych linkách závodu Tofas.