Kariéra nových celohliníkových motorov FireFly odštartovala už v roku 2016 v Brazílii. Najprv sa predstavil atmosférický 3-valec 1,0 FireFly a následne jeho 4-valcová verzia 1,3 FireFly. Zaujali vtedy najmä použitím klasickej dvojventilovej techniky, ktorá im ponúkla vysoký krútiaci moment v nízkych otáčkach. Odvtedy sa však veľa zmenilo. Na svete sú už totiž aj ich preplňované 4-ventilové verzie 1,0 FireFly Turbo a 1,3 FireFly Turbo, známe z Fiatu 500X či zo sesterského Jeepu Renegade. A atmosférický 3-valec sa zas objavil v modernizovanom Fiate 500, Pande a Lancii Ypsilon s mild-hybridnou výpomocou.
Čítajte viac Fiat 125p: Luxusný Fiat z Poľska skončil pred 30 rokmiTeraz Fiat chystá výkonový vrchol v podobe preplňovaného 4-valca 1,5 FireFly Turbo. Odvodený bude z menšieho agregátu 1,3 FireFly , a to zväčšením zdvihu. Tak ako on dostane do vienka štyri ventily na valec, ale len jeden vačkový hriadeľ. Dôvodom je, že o ovládanie sacích ventilov sa stará revolučný elektrohydraulický systém MultiAir tretej generácie. Ten dokáže meniť nielen čas otvárania a zatvárania ventilov, ale aj ich zdvih. To prináša mimoriadnu efektivitu. Ale aj tak sa nový agregát nevyhne elektrifikácii. Počíta sa s ním v mild-hybridných aj plug-in hybridných sústavách.
Čítajte viac Abarth F595: Nová ‘limitka’ oslavuje monopost Formula ItaliaPodľa neoficiálnych informácií by mal mať mild-hybrid výkon maximálne 140 kW. Plug-in hybrid však ponúkne spolu s elektromotorom až 206 kW. Takže neprekvapí, že s novinkou ráta Fiat nielen vo Fiate Tipo, 500X či Jeepe Renegade a Compass, ale aj v dlhoočakávanom SUV Alfa Romeo Tonale. Premiéru by mal mať motor v roku 2022. Uvidíme, dokedy vydrží, pretože vytvorenie megakoncernu Stellantis prináša aj rozsiahlu unifikáciu techniky, zvlášť adopciu tej francúzskej (PSA) pod kapotu talianskych a amerických modelov. Na druhej strane by výhody motora 1,5 FireFly, mohli využiť aj Francúzi. Najmä vďaka systému MultiAir, teda technológii, ktorú Peugeot, Citroën, DS či Opel nemajú.
Čítajte viac Fiat: Aj Taliani to ‘zabalia‘ s benzínom. Už do roku 2030!