Predaje áut pokračujú v negatívnom trende z uplynulého roku a aj naďalej lámu záporné rekordy. Dáta analytickej spoločnosti JATO Dynamics z 26 európskych trhoch ukazujú, že v januári zaznamenal európsky automobilový trh najhoršie výsledky za prvý mesiac za vyše 30 rokov – od roku 1991.
Celkovo sa zaregistrovalo len 811 332 nových áut. Registrácie tak medziročne klesli o 2,4 percenta a a v porovnaní s rokom 2020 až o 28 percent. V porovnaní s rokom 2020 JATO eviduje medziročný nárast registrácií na jedinom európskom trhu – vo Švédsku. Zaujímavé je, že opäť rastie záujem o naftové autá, dané je to jednoznačne výrazným nárastom cien palív.
Dacia Sandero sa v januári stala najpredávanejším európskym autom a potvrdzuje tak svoj minuloročný úspech, keď za celý uplynulý rok skončila v rebríčku na druhom mieste. Vyhral celkovo Golf, ktorému v januári patrilo až štvrté miesto. Medzi Sandero a Golf sa vklinili len dva peugeoty na druhom a treťom mieste – a to 208 a 2008.
K najúspešnejším novinkám patrí Toyota Yaris Cross na 8. mieste, ktorej sa darí v celej Európe a v závere uplynulého roku sa dostala napríklad aj do finálovej sedmičky ankety o slovenské Auto roku 2022. V januári sa predávala dokonca lepšie než najpredávanejšie auto sveta, ktorým je Toyota Corolla. Aj napriek o niečo vyššej cene sa veľmi dobre v januári darilo aj malému crossoveru Ford Puma.
Na pozíciách mimo Top 10 výrazne stúpali aj modely ako Hyundai Tucson, Dacia Duster, Mini, Kia Sportage, Toyota RAV4 a C-HR, Hyundai Kona a Kia Ceed.
V januári sa zaregistrovalo 402 900 vozidiel SUV, čo predstavuje trhový podiel 49,7 percenta. To je historicky vôbec najvyšší mesačný trhový podiel SUV. V tejto kategórii dominuje koncern Volkswagen pred Stellantisom.
Registrácie čisto elektrických vozidiel (BEV) a plug-in hybridov (PHEV) dosiahli v januári 149 400 kusov, čo je o 36 percent viac v porovnaní s januárom 2021 a o 105 % v porovnaní s januárom 2020. Na trhu je mierne väčší záujem o elektromobily než o plug-in hybridy.
Dobíjacie plug-in hybridy sú kategóriou, ktorú obsadili hlavne luxusné značky. Medzi desiatkou najpredávanejších je totiž až sedem modelov značiek BMW, Mercedes-Benz a Volvo.
Medzi elektromobilmi vidieť, že k slovu už prichádzajú hlavne modely, ktoré boli už od začiatku vyvíjané ako čisto elektrické autá a nie ako deriváty vozidiel so spaľovacími motormi.
Toto sú najpredávanejšie autá v jednotlivých kategóriách
(zverejnené dáta pochádzajú od analytickej spoločnosti JATO Dyamics)
Január 2022: Najpredávanejšie autá v Európe so spaľovacím motorom
– | Model | Pred. kusy | vs. jan. 21 | vs. jan. 20 |
---|---|---|---|---|
1. | Dacia Sandero | 17 558 | +10% | +25% |
2. | Peugeot 208 | 16 190 | –6% | –20% |
3. | Peugeot 2008 | 14 563 | –2% | +82% |
4. | Volkswagen Golf | 14 483 | –4% | –44% |
5. | Volkswagen T-Roc | 13 668 | –1% | –7% |
6. | Škoda Octavia | 13 395 | +2% | –17% |
7. | Renault Clio | 12 856 | –11% | –39% |
8. | Toyota Yaris Cross | 12 456 | nový | nový |
9. | Ford Puma | 12 159 | +18% | +102% |
10. | Toyota Corolla | 11 990 | +18% | –22% |
Január 2022: Najpredávanejšie plug-in hybridy v Európe
– | Model | Pred. kusy | vs. jan. 21 |
---|---|---|---|
1. | Peugeot 3008 | 3 598 | +34% |
2. | Volvo XC40 | 3 293 | –3% |
3. | BMW radu 3 | 2 870 | –6% |
4. | Ford Kuga | 2 854 | +29% |
5. | BMW X1 | 2 257 | –4% |
6. | Jeep Compass | 2 039 | +162% |
7. | Mercedes-Benz triedy A | 2 025 | +14% |
8. | Volvo XC60 | 1 996 | –6% |
9. | Mercedes-Benz GLC | 1 804 | +11% |
10. | Mercedes GLE | 1 779 | +3% |
Január 2022: Najpredávanejšie elektromobily v Európe
– | Model | Pred. kusy | vs. jan. 21 |
---|---|---|---|
1. | Kia Niro | 4 049 | +27% |
2. | Renault Zoe | 3 338 | –4% |
3. | FIAT 500 | 3 276 | +106% |
4. | Hyundai Kona | 3 203 | +32% |
5. | Volkswagen ID.4 | 3 146 | +831% |
6. | Dacia Spring | 3 138 | nový |
7. | Škoda Enyaq | 3 064 | nový |
8. | Hyundai Ioniq 5 | 3 037 | nový |
9. | Kia EV6 | 2 987 | nový |
10. | Peugeot 208 | 2 782 | 0% |