Nedostatok áut z dôvodu čipovej krízy či zastaveniu dodávok káblových zväzkov z Ukrajiny vedie na trhu k ich zdražovaniu. Dražejú prakticky každý mesiac. U nás aj v celom svete. Vplyv to má aj na cenu jazdených áut. Trend je rovnaký. Ich ceny sa dvíhajú. A kým nebude na trhu dostatok áut, cenovky porastú naďalej. Kam až to môže viesť, ukazuje súčasná situácia na austrálskom trhu, kde sa objavujú ponuky zánovných elektromobilov, ktoré sú drahšie ako tie nové. To je naozaj paradox, pretože pri elektromobile je strata hodnoty vyššia ako pri klasických autách so spaľovacím motorom.
Na vine sú batérie, ktoré strácajú v priebehu času kapacitu a kúpa nových do starého elektrického auta je nerentabilná. Kto by investoval ďalších 15– či 20-tisíc eur? Preto prví majitelia elektromobilov prerábajú pri predaji najviac. U protinožcov je to však naopak. Nedostatok elektromobilov stihol vyšponovať ceny u oficiálnych predajcov na maximum. Tam sa však nezastavili. Na scéne sa totiž objavili špekulatívni obchodníci. Tak napríklad ponuka 109 kusov Hyiundai 5 pre Austráliu sa rozobrala cez objednávky na internete v priebehu pár minút. Nešlo však o spotrebiteľov.
Títo obchodníci okamžite inzerovali vozidlá na predaj a ceny zvýšili aj o 18 400 austrálskych dolárov – z pôvodných 75 900 (51 186 €) na 94 300 (63 595 €) za verziu s pohonom oboch náprav. Inzerent uviedol, že auto s jediným kilometrom na odometri bolo dodané v marci, hoci malo prísť až v júni, a preto bolo objednané ďalšie. Ďalší príklad je od obchodníka Classic Throttle Shop v Sydney, ktorý predáva Ioniq 5 4×4 dokonca až za 99 995 austrálskych dolárov (67 436 €). Za šialené sumy sa však predávajú aj trojročné elektromobily. Napríklad jedna Tesla 3, ktorá ma za sebou 60 000 kilometrov, je na predaj za 95 % pôvodnej ceny.