Škodu 1000 MB vyrábala mladoboleslavská automobilka od roku 1964 až do roku 1969, keď ju nahradila modernejšia Škoda 100. V čase vzniku išlo o veľmi moderné auto. A bolo revolúciou aj pre samotnú automobilku. Tisícka mala totiž motor vzadu, podobne ako dobový Renault 8, a ešte k tomu celohliníkový blok motora. Bola to tiež prvá Škoda so samonosnou karosériou a nezávislým zavesením všetkých kolies.
Táto koncepcia ale nakoniec voviedla Škodu do slepej uličky. Konkurencia totiž zakrátko od motora vzadu upustila a presedlala na modernejší predný náhon. Tento „lejaut“ Škode zabránil, aby prišla s ďalšími karosárskymi verziami, napríklad praktickým kombi. Kupé MBX bolo dokonca „prepadákom“. A keďže socialistický režim nemal peniaze na spustenie výroby kompletne vyvinutých nových modelov Škoda 720 a 760, musela si Škoda so základmi tisícky vystačiť až do príchodu Favorita koncom osemdesiatych rokov.
Napriek tomu bola Škoda 1000 MB hodnotená pozitívne, dokonca aj v západných médiách. Bola priestranná, lacná a mala až dva batožinové priestory. Zakrátko obsadila československé cesty. Veď z nej vyrobili 443 156 kusov, pričom časť z nich zamierilo na export. Napríklad aj do vtedajšej Nemeckej demokratickej republiky, teda NDR. A práve taký osud má exemplár, ktorý je momentálne na predaj.
V roku 1966 si ho kúpil majiteľ z východného Nemecka a nikdy ho nepredal. Veľa s tisíckou veru nenajazdil. Na odometri má len skromných 56 039 km. A bolo o ňu dobre postarané, čo je vidieť na perfektnom stave pôvodného laku. Vozidlo je tiež na pôvodných značkách a má pôvodné „papiere“. Predávajúci hovorí doslova o „časovej kapsule“. Pri pohľade na interiér či litrový 4-valec OHV s výkonom 36 kW o tom nemožno pochybovať.
Samozrejme, takýto exemplár len tak ľahko nezoženiete. Navyše ide o prvú sériu s panoramatickým zadným oknom, pozičnými svetlami v zadných stĺpikoch a väčším rebrovaním sacích otvorov v zadných blatníkoch, vďaka čomu si ju s modernizovanou verziou nepomýlite. Tak ako veľa vtedajších áut, však trpela aj Škoda 1000 MB nedostatočnou protikoróznou úpravou. Väčšina z nich tak skončila svoju púť už v osemdesiatych rokoch kdesi na šrotoviskách.
Čítajte viac Škoda 1000 MBX: Neúspešné kupé má 55. Problémy robilo už na linkách To vie dobre aj spoločnosť Geisler Classics z Rudolstadtu, prostredníctvom ktorej je momentálne modrá Škoda 1000 MB so svetlým koženkovým interiérom na predaj. Cení si ju na 19 900 eur. Nuž, nie je to málo, ale v Českej a Slovenskej republike sa k nej viaže množstvo spomienok. Často bola totiž vôbec prvým autom v rodine. Prišla v čase automobilového boomu. Stála 44 000 Kčs a patrila k tým lacnejším modelom v ponuke. Takže o zákazníkov mať núdzu iste nebude.