Toto nie je rekvizita z Mad Maxa! Skutočne to chce na cesty

Einride Pod je autonómny kamión, v ktorom sa už vôbec neráta s priestorom pre vodiča. Skúša sa v Európe a je pripravený vyraziť na americké cesty.

, 06.07.2022 14:00
Einride Pod Foto:
Einride Pod dostal povolenie jazdiť po amerických cestách.
debata

Einride Pod je elektrický autonómny kamión, ktorého vývoj asi z hľadiska konkurencie pokročil najďalej. Švédska spoločnosť ho prvýkrát predstavila už v roku 2017 a o niečo neskôr ho začala testovať aj na švédskych cestách.

Bol pritom natoľko efektívny, že si veľmi rýchlo získal celosvetovú pozornosť a dostal sa aj do zámoria. Tam prešiel taktiež náročnými testami a aktuálne získal povolenie k prevádzke na bežných cestách.

Einride Pod
Einride Pod
+12Einride Pod

V USA týmito testami prešlo už niekoľko nákladných áut, no všetky majú buď dohliadajúceho vodiča v kabíne, ktorý prevezme riadenie v prípade problémov, alebo ich sprevádza mobilný podporný tím. Einride Pod má primát v tom, že je prvým autonómnym kamiónom, ktorý dostal od Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) povolenie na prevádzku na verejných cestách v USA bez vodiča v kabíne a bez podporného sprievodného tímu.

Batériový elektrický kamión využíva súpravu palubných senzorov, ktorá obsahuje kamery, radary a LiDAR a bude ho na diaľku monitorovať ľudský operátor. Je vlastne bezpečnostnou poistkou, sledujúcou správanie auta (operátor ich môže mať pod dozorom naraz viac) a v prípade potreby dokáže kamión na diaľku ovládať.

Špecifikácie Einride Podu sa líšia v závislosti od určenia – jeho maximálna rýchlosť na otvorených cestách a diaľniciach je obmedzená na 85 km, dojazd je 200 až 300 kilometrov a odvezie 16 ton nákladu, respektíve 15 europaliet. Dojazd v prímestských oblastiach, kde sa ráta s častejšími zmenami rýchlosti je však však udávaný len na 130 až 180 kilometrov. Operačný čas vozidla je približne 20 hodín denne.

V rámci uvádzania vozidla sa bude Einride Pod prenajímať, záujemca zaplatí 10 000 dolárov zálohu a od 18 000 do 22 500 dolárov mesačne za prevádzkovanie kamiónu a jeho kontrolu operátorom. Mesačná suma závisí od toho, kde bude kamión jazdiť – či v uzavretom prostredí, v mestách, po okreskách, alebo po diaľniciach.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #autonómne autá #Einride T-Pod #autonómny kamión #jazda bez vodiča
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek