Problémy v dodávateľskom reťazci a inflácia, ktorá tlačí na ceny áut, komplikujú automobilkám život aj tento rok. Svetlo na konci tunela je v nedohľadne. Dokazujú to registrácie áut v EÚ za šiesty mesiac roka aj za prvý polrok, ktoré zverejnila Európska asociácia automobilových výrobcov ACEA. A je celkom jedno, či sa na predaje áut pozeráme z hľadiska európskej dvadsaťsedmičky, alebo ak k nej prirátame aj ďalšie krajiny Európy, ako Švajčiarsko, Nórsko, Island a, samozrejme, veľkú Britániu. Čísla nepustia.
Čítajte viac Katastrofa: Pozrite si 15 najviac predávaných áut za máj a prvých 5 mesiacovV EÚ sa v júni predalo len 886 510 nových osobných áut, čo je v medziročnom porovnaní o 15,4 % menej. No a ak zarátame do výsledkov aj ostatné krajiny, predstavoval pokles až 17,3 %, keď putovalo k zákazníkom 1 066 137 vozidiel. Takže jún 2022 je najslabším júnom od roku 1996. Nepotešia ani registrácie za prvý polrok. V EÚ sa pre kúpu auta totiž rozhodlo len 4 608 205 zákazníkov a v celej Európe 5 597 656. Takže hovoríme o poklese 14, respektíve 13,7 %. Poklesy zaznamenali všetky významné trhy. Nemecko padlo o 11 %, Taliansko o 22 %, Španielsko o 10,7 %.
Výnimkou je Slovensko s polročným nárastom 3,9 %, Rumunsko s rekordným 23,5 percentným prírastkom a Bulharsko, ktoré si polepšilo o 13,3 %. Tieto malé trhy však nemohli „zaplátať dieru“ po stratách kľúčových regiónov. Takým bola aj Veľká Británia s prepadom o 12,7 %. Z hľadiska koncernov si najviac pohoršil Stellantis, ktorý doručil zákazníkom v prvom polroku o 22,5 % menej áut a za ním európska jednotka, koncern VW, s prepadom o 18,5 %. Skupina Renault si pohoršila o osem percent, BMW o 13,7 %, Mercedes-Benz o 8,8 % a Jaguar Land Rover napríklad až o 30 %.
No sú tu aj výnimky. Hyundai a Kia totiž zaznamenali medziročný rast o deväť percent, najmä vďaka Kii, ktorá akcelerovala o 14,3 %. Krízu si tradične nevšíma ani Toyota, ktorá s poklesom 1,6 % ostala na prakticky rovnakých hodnotách vlaňajška. A hviezdou je nepochybne aj Dacia s rastom o 16 %. Je jednou z mála masových značiek, ktoré si citeľne polepšili. Z tých menších spomeňme excelentný nárast Alpine. Výrobca ľahkých športových kupé pod krídlami Renaultu dokázal navýšiť predaje o 80,1 %! Podobne je to s DS (+ 10,7 %) či s Porsche (+ 6,5 %).
Situácia sa do konca roka pravdepodobne zásadne nezmení, i keď sú tu isté náznaky zlepšenia. VW, Mercedes-Benz a BMW napríklad oznámili, že nedostatok polovodičov sa začal zmierňovať, no nejaký čas potrvá, kým sa dokončené autá dostanú k zákazníkom a tým pádom aj do štatistík. Bloomberg zas uviedol, že predaj áut na kľúčových trhoch vrátane Nemecka a Veľkej Británie by sa mohol v júli vrátiť k rastu. Na predčasný optimizmus je ale stále priskoro. „Odvetvie v dohľadnej dobe neprekoná obmedzenia ponuky,“ uviedla LMC Automotive.
Čítajte viac Stellantis: Elektromobily musíme zlacniť o 40%. Ak nie, skolabuje trhĎalšia obava sa podľa LMC totiž týka zníženia záujmu o kúpu áut v dôsledku inflácie a zhoršenia ekonomického výhľadu. Navyše autá zdražujú dôsledkom nárastu cien energií a komponentov. Podľa LMC je síce šanca, že automobilky prelomia sériu dvanástich po sebe idúcich mesiacov s prepadom, ale vyrovnať straty z prvého polroka sa do konca roka 2022 nepodarí. Analytici predpokladajú, že tento rok sa predá v Európe 9,92 milióna áut, čo bude o 6,3 percenta menej ako vlani. Pritom ešte v januári veštili oživenie trhu o deväť percent.