Dnes vám asi klimatizácia, elektrické ovládanie okien, airbagy, protiblokovací brzdový systém ABS či stabilizačný systém ESP pripadá ako samozrejmý štandard. Lenže pred 30 rokmi to bolo celkom inak. Niektoré z týchto prvkov ste nenašli ani v prémiových autách. Vráťme sa teda v čase do deväťdesiatych rokov, keď naše cesty ovládala Škoda Favorit, Škoda Felicia a samozrejme Škoda 105 až 130. O „klíme“ sa vám vtedy nemohlo ani snívať. A už vôbec nie v ďalších modeloch z východného bloku, ako boli Lady, Moskviče, Wartburgy, Trabanty alebo Dacie.
Ako uvádza spoločnosť Aures Holdings, ktorá je najväčším predajcom ojazdených a zánovných vozidiel, má dnes každé auto v ponuke aspoň jeden airbag, posilňovač riadenia, elektrické okná, ABS alebo klimatizáciu a asi tri štvrtiny automobilov disponujú stabilizačným systémom ESP alebo tempomatom. V roku 1992 nič takého neexistovalo, teda ak ste si nekúpili západné modely z Tuzexu, na ktoré však rozhodne nemal každý. Modernizácia v oblasti bezpečnosti a komfortu sa rozbehla až v nasledujúcich rokoch, presnejšie v roku 1994 s príchodom cenovo dostupnej Škody Felicie.
Čítajte viac Koľko stáli autá za 'socíku'? Pozrite si cenník Mototechny z roku 1978Felicia bola výrazne modernizovaným Favoritom a jej súčasťou mohla byť už aj klimatizácia. Medzi zahraničnými vozidlami hrali v ponuke ojazdených áut prím napríklad Ford Escort, Ford Sierra, Opel Kadett a Astra, Fiat Tipo, Fiat Uno, VW Golf alebo Renault 19. Airbag mal v tom čase každý štvrtý automobil. Posilňovač riadenia tiež nebol samozrejmosťou, objavil sa len v každom druhom aute. Elektrickými oknami disponovalo každé tretie, ABS každé šieste a klimatizáciou len jedno z desiatich vozidiel. Ešte vzácnejší bol tempomat – malo ho len jedno vozidlo zo sto.
No a stabilizačný systém ESP žiadne, pretože táto technológia sa predstavila až v roku 1995 – aj to len v najluxusnejších modeloch. Viac sa systém proti šmyku rozšíril až na prelome milénia. Z obľúbených českých vozidiel mohla mať airbag, posilňovač riadenia, elektrické okienka, ABS alebo klimatizáciu za príplatok prvýkrát až Škoda Felicia, ktorá na čele predajných štatistík vystriedala Favorit až v roku 1999. S ESP a tempomatom sa vodiči pri tuzemských vozidlách prvýkrát stretli až vo Fabii a Octavii, ktoré predajným štatistikám v bazároch začali dominovať ešte neskôr.
Čítajte viac Tuzexové autá: Sen spoza opony nebol pre každéhoNo sú tu aj prvky, ktoré boli v minulosti veľmi rozšírené a dnes je podiel áut, ktoré sú nimi vybavené totožný alebo dokonca nižší. Na začiatku deväťdesiatych rokov malo napríklad ťažné zariadenie 20 % áut, zatiaľ čo teraz ich je okolo štvrtiny, takže ich podiel rastie iba pomaly. Ešte lepším príkladom je otváracie strešné okno. Dnes ho má zhruba 10 % vozidiel, zatiaľ čo predtým to bolo takmer každé tretie. A napríklad CD menič, predtým žiadaný symbol luxusu, dnes z vozidiel takmer vymizol. Spolu so samotnou technológiou.
„Nebude to trvať dlho a na ojazdený automobil s CD meničom prakticky nebude možné naraziť,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ Aures Holdings. Najčastejšie býval v priehradke spolujazdca, pod jeho sedačkou alebo v batožinovom priestore a umožňoval striedavé prehrávanie asi šiestich CD bez toho, aby ich vodič musel vymieňať priamo v prehrávači. Túto technológiu prevalcovali digitálne nosiče a mobilné telefóny. V každom prípade sme sa počas troch dekád posunuli vpred. To znamená, že aj keď si kupujete ojazdené auto staré desať či viac rokov, máte istotu, že je oveľa bezpečnejšie a komfortnejšie ako tie z porevolučného obdobia.
ZDROJ: Aures Holdings
Aká bola výbava áut v minulosti a teraz
Typ výbavy | Podiel 90-te roky | Podiel rok 2022 |
---|---|---|
ABS | 20 % | 100 % |
Airbag | 25 % | 100 % |
Posilňovač riadenie | 50 % | 98 % |
Elektricky ovládané okná | 33 % | 99 % |
Klimatizácia 10 % | 80 % | |
Tempomat | 1 % | 75 % |
ESP | 0 % | 75 % |
Ťažné zariadenia | 20 % | 25 % |
Strešné okno | 33 % | 10 % |
CD menič | 10 % | 1 % |