Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ za rok zdraželi na Slovensku najlacnejšie autá!

Z desiatich najpredávanejších áut ich za posledných 12 mesiacov zdraželo všetkých 10. Priemerne až o 16 percent. Výrazne vzrástla napríklad cena modelov značky Dacia.

31.08.2022 05:00
Skoda-Fabia-2022-1600-ab Foto:
Éra lacných áut definitívne skončila. Na modely s cenou pod 10-tisíc eur vraj treba zabudnúť.
debata (11)

V poslednom období sa veľa píše o postupnom a nenápadnom zdražovaní áut. To relatívne výrazne postihlo najmä malé autá, na ktorých majú automobilky nízku maržu. Preto sme sa pozreli, ako medziročne zdraželi práve tieto cenovo najdostupnejši­e autá.

Z desiatich zostali len tri

Za základ sme si zvolili rebríček desiatich najpredávanejších áut na Slovensku so základnou cenou pod 12-tisícovou hranicou, ktorý sme publikovali takmer na deň presne pred rokom. Následne sme sa pozreli na to, koľko tieto autá stoja teraz. Prvým zaujímavým zistením bolo, že zdraželi všetky bez výnimky.

Vlastne jedna výnimka sa našla, je ňou malé mestské autíčko Toyota Aygo. Japonská automobilka ho nezdražela, ale išla na to inak. Dizajnovo svoj „entry model“ prepracovala do podoby malého mestského crossoveru Aygo X, motor zostal ten istý. A keďže crossovery sa predávajú temer „ako teplé rožky“, cenu riadne navýšila. Zatiaľ čo pred rokom ste malé Aygo mohli kúpiť za 8 990 eur, tak crossover Aygo X začína na sume 13 390 eur. To je skoro o polovicu (48,94 %) viac.

Hyundai-Tucson N Line-2021-1600-04 Čítajte viac Pozrite si 10 najpredávanejších SUV a crossoverov na Slovensku! Aj s cenami

Ale aby sme k Toyote boli spravodliví, Aygo spolu s premenou absolvovalo poriadny technický „upgrade“. Ten spočíva hlavne v použití úplne novej platformy TNGA GA-B, ktorá mala premiéru len vlani spolu s novým Yarisom. Spolu s ňou sa zväčšili aj rozmery auta. Aygo X je oproti pôvodnému Aygu o 50 mm vyššie (1 510 mm) a na dĺžku mu pribudlo až 235 mm (aktuálne 3 700 mm). Najmä vďaka previsom, pretože rázvor náprav podrástol len o 90 mm na konečných 2 430 mm. Aygo X je tiež o 125 mm širšie, takže má 1 740 mm.

Aygo je však v našom rebríčku jedinou výnimkou, všetky ostatné modely sa predávali pred rokom a predávajú sa aj teraz. A naozaj všetky zdraželi, v priemere za jediný rok o už spomínaných 16 percent. Z celého nášho 10-členného rebríčku (autá v Top 10 – a aj v rebríčku, ktorý je z neho odvodený a nájdete ho nižšie, sú zoradené nie podľa ceny, ale zostupne od najpredávanejšieho modelu v polovici minulého roku) si cenu pod 12-tisícovou hranicou zachovali len tri modely – Hyundai i10, Hyundai i20 a Dacia Sandero.

Najmenej medziročne zdraželi ázijské autá, hlavne značiek Kia a Hyundai, približne o nejakých 10 percent. Naopak, cenovo riadne stúpli najlacnejšie Dacie. Duster medziročne zdražel o vyše 32 percent, Dacia takmer o 22 percent. Oba modely tiež prešli modernizáciou.

Na „lacné autá“ vraj treba zabudnúť

Ak to pôjde s cenami takto aj ďalej, tak začiatkom budúceho roku možno už budeme zostavovať rebríček „najlacnejších áut za rok 2022 s cenou pod 15-tisíc eur“ – teda ak ich tam budeme chcieť mať aspoň desať.

Verme, že to je pesimistický odhad, ale faktom je, že väčšina analytikov sa zhoduje v tom, že cena nových áut bude aj naďalej výrazne rásť, pričom najviac sa to dotkne práve malých áut a áut nižšej strednej triedy. Dôvodom je nárast cien surovín a energií, s tým súvisiaca vysoká inflácia a čoraz viac sa hovorí aj o zavedení novej emisnej normy Euro 7. Tá bude vraj obsahovať také nároky, že malé autá im dokážu vyhovieť len za cenu implementácie technológií, ktoré sa využívali doteraz len v podstatne drahším modeloch. A to môže ich cenami v najbližších rokoch riadne „zamávať“.

Sportage  2022 Čítajte viac Kráľom je Sportage, Škoda ožila. Toto je 15 najpredávanejších áut na Slovensku v júli

Ako – to nedávno naznačil napríklad Thomas Schäfer, aktuálny šéf Volkswagenu. Ten koncom júla tohto roku v rozhovore pre nemecký Welt am Sonntag uviedol, že éra cenovo dostupných automobilov definitívne končí.

Na vine je podľa neho práve chystaná norma Euro 7, ktorá spôsobí nárast cien technológií, nevyhnutných na ďalšie výrazné zníženie emisií, ktoré bude táto norma požadovať. Navýšenie výrobných nákladov sa v praxi najviac odrazí na cenách najlacnejších vozidiel na trhu a to zrejme až natoľko, že sa automobilkám vôbec neoplatí takéto modely vyrábať. Na „lacné autá do 10-tisíc eur“ treba podľa neho zabudnúť, pretože onedlho budeme „za dobrú cenu“ považovať sumu niekde okolo hranice 25-tisíc eur.

Takto medziročne zdraželo 10 najpredáva­nejších áut s cenou pod 12 tisíc eur:

(autá v rebríčku sú zostavené nie podľa ceny, ale zostupne od najpredávanejšieho v polovici roku 2021)

Model Výkon Cena 06/21 Cena 07/22 Rozdiel %
1. Škoda Fabia 1,0 MPi 48 kW* 11 760 12 990 + 1 230 + 10,46
2. Citroën C3 PureTech 83 61 kW 11 790 13 490 + 1 700 + 14,42
3. Hyundai i20 1,2i 62 kW 10 640 11 690 + 1050 + 9,87
4. Dacia Duster TCe 90 67 kW 10 790 14 290 + 3 500 + 32,44
5. Kia Rio 1,2 Dpi 62 kW 10 990 12 290 + 1 300 + 11,83
6. Dacia Sandero SCe 65 49 kW 8 990 10 950 + 1 960 + 21,80
7. Renault Clio SCe 65 49 kW 11 800 13 890 + 2 090 + 17,71
8. Opel Corsa 1,2i 55 kW 11 190 12 990 + 1 800 + 16,09
9. Hyundai i10 1,0i 49 kW 9 590 10 490 + 900 + 9,38
10. Toyota Aygo ** 1,0 VVTi 53 kW 8 990
  Zdroj: ZAP SR          

(v rebríčku sme pri cenách za rok 2021 a aj pri súčasných zohľadnili aj aktuálne akcie, ale len v prípade, že majú dlhodobý charakter)

* motor je dostupný už len v silnejšej verzii s výkonom 59 kW

** Toyota Aygo sa predáva už len ako malý crossover označením Aygo X, jeho cena (s rovnakým motorom, 1,0 VVTi 53 kW) začína na 13 390 eurách­. 48,94

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Top 10 #lacné autá #najpredávanejšie autá na Slovensku #zdražovanie áut #dostupné autá
Články podľa značiek