Volvo EX90: Nástupca XC90 bude najbezpečnejšie auto v histórii značky

Volvo predstaví celkom nové veľké elektrické SUV 9. novembra. Zmení sa nielen technika ale aj názov. Zároveň bude prvým Volvom s laserovým radarom.

06.10.2022 18:00
debata
O bezpečnosť sa po prvýkrát bude starať v... Foto: Volvo
Volvo EX90 - avízo 2022 O bezpečnosť sa po prvýkrát bude starať v prípade Volva EX90 laserový radar s dosahom až 250 metrov. Vďaka nemu by mal počet vážnych nehôd klesnúť o ďalších 20 %.

Nie je tajomstvom, že švédske Volvo finišuje s prípravou premiéry nástupcu veľkého SUV XC90. Teraz zverejnilo dátum premiéry, ktorá sa odohrá 9. novembra ale aj jeho názov. Bude sa volať EX90, čo naznačuje, že pôjde o čistý elektromobil. Okolo názvu bolo veľa zmätku, pretože bývalý dlhoročný šéf Volva povedal ešte v roku 2021, že novinka bude mať slovné pomenovanie, úplne odlišné od zvyklostí tejto značky. Posledné slovo mal ale nakoniec v označení nový už nový šéf Jim Rowan a ten sa rozhodol pre tradičné alfanumerické označenie. S tým rozdielom, že písmená CX nahradia EX, reprezentujúce prechod do elektrickej éry.

Volvo EXC90 - ilustráca 2022 Čítajte viac Volvo EXC90: Bude toto SUV zo Slovenska?

Napokon, švédska automobilka chce už v roku 2025 dosiahnuť, aby polovicu jej celosvetových predajov tvorili elektrické modely a v roku 2030 sa zmení na čistú elektromobilku. Nové Volvo EX90 bude však zaujímavé aj z iného pohľadu. Prechod na elektrický pohon totiž nezmení „posadnutosť“ Volva bezpečnosťou. Elektrické SUV bude podľa Rowana tým najbezpečnejším Volvom všetkých čias. Ako prvé totiž využije laserový radar, namontovaný nad čelným oknom. Ide o takzvaný LiDAR, ktorý dokáže vytvárať veľmi presný trojrozmerný obraz okolia. Pre asistenčné systémy budú jeho dáta kľúčové.

Sústredenosť vodiča budú mať pod dohľadom dve... Foto: Volvo
Volvo EX90 - avízo 2022 Sústredenosť vodiča budú mať pod dohľadom dve kamery a kapacitný veniec volantu.

Volvo si od toho sľubuje zníženie vážnych a fatálnych nehôd 20 %. Novinka tiež zapojí do hry šestnásť ultrazvukových senzorov pre detekciu blízkeho okolia a päť klasických radarov. Výhodou LiDAR-u je jeho nezávislosť na svetelných podmienkach. V tme či v hmle „vidí“ totiž rovnako dobre. Jeho dosah bude pritom až 250 metrov. Vďaka laserovému radaru by malo nové Volvo prejsť na autonómnu úroveň SAE 3. Mimo neostane ani vodič, ktorého budú sledovať dve kamery, kontrolujúce únavu. Kapacitný volant zas zistí, či drží veniec a venuje sa riadeniu. Ak by náhodu vodič zaspal, EX90 automaticky zastaví a privolá pomoc. Popri EX90 ostane nejaký čas vo výrobe aj pôvodné CX90 so spaľovacími motormi.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Volvo XC90 #Volvo EX90
Články podľa značiek