Tatra 613 bola labuťou piesňou Tatry. V čase vzniku, teda v roku 1974, patrila nepochybne k moderným autám, lenže vyrábali ju neskutočných 21 rokov. Čas uberal na jej atraktivite, pričom slávna česká automobilka nemala po desaťročiach komunistickej nadvlády dostatok prostriedkov na nový model. S Tatrou 613, respektíve Tatrou 700, ktorá bola len modernizovanou šesťstotrinástkou, sa tak definitívne uzavrela kapitola výroby osobných áut Tatra. Jej imidž utrpel aj tým, že slúžila výhradne režimu – šéfom podnikov či straníckym a vládnym špičkám. Zvlášť to platilo o predĺženej verzii Speciál.
Čítajte viac Tatra 603: Takto ju pred 15 rokmi upravili Francúzi. Predbehla dobuTú si „papaláši“ navrhli doslova sami pre seba. Koncepcia so vzduchom chladeným 8-valcom s objemom 3,5 litra a výkonom 124 kW ostala síce bez zmien, ale na celkovej dĺžke pribudlo celých 150 cm. To aby mali cestujúci vzadu viac miesta. Svoju luxusnú DNA dávala najavo aj niektorými zmenami dizajnu. Najvýraznejším optickým rozdielom boli predné hranaté svetlomety ukončené veľkoplošnými smerovými svetlami a väčšie zadné združené svetlá. Zadné svetlá aj predné smerovky dostali povrchové vrúbkovanie, ktoré v tom čase používalo viac západoeurópskych značiek, najmä však Mercedes-Benz. Predné svetlomety s chrómovaným lemovaním mohli byť vybavené stieračmi a ostrekovačmi. Nová bola samozrejme aj predná maska.
Na predných blatníkoch pribudli držiaky pre štátne vlajky. Sklon chrómovaných vonkajších spätných zrkadiel sa reguloval z interiéru. Iné boli aj vonkajšie kľučky dverí. Zaujímavý detail predstavuje odstránenie vetracej mriežky na C-stĺpikoch. Tatra 613 Speciál dostala totiž širšiu lištu zadného trojuholníkového okna, ktorá plnila aj túto funkciu. Za predným nárazníkom mohla byť na želanie primontovaná výstražná siréna. Hlavný dôraz však bol kladený na luxus v kabíne. Všetko to začalo väčším uhlom otvárania zadných dverí. Sedadlá a vnútorné výplne mali bohatšie čalúnenie velúrom, výraznejšie bočné vedenie, vzadu pribudol minibar a v prvých verziách bol na mieste prostredného sedáku ukrytý odkladací priestor.
Pôvodne mala byť luxusná Tatra vybavená samonavíjacími pásmi aj na zadných sedadlách, prax však ukázala, že tie zadných pasažierov obťažovali a tak väčšina exemplárov nakoniec továreň opúšťala so samonavíjacími pásmi len na predných sedadlách. Tatra 613 S bola už od výroby vybavená tachografom. Napokon, išlo o služobné vozidlo. Už v tom čase mala Tatra 613 Speciál klimatizáciu, elektrické ovládanie všetkých okien, hydraulický posilňovač riadenia, centrálne zamykanie a tempomat. V roku 1980 čosi neuveriteľné. Kuriozitou bol držiak na samopal Škorpión vz. 61. O hudobnú pohodu sa staralo autorádio Blaupunkt so štvoricou reproduktorov, ale aj nahrávacím zariadením.
Kvôli spoľahlivosti došlo aj k zmenám na motore. Predĺžená šesťstotrinástka mala upravený 8-valec so zdvojeným zapaľovaním, okrem štandardného palivového čerpadla pribudlo v systéme aj ďalšie záložné elektrické čerpadlo a jemnejší palivový filter. Úpravami prešiel aj hliníkový chladič oleja a materiál valcov. O prípravu zmesi sa staral karburátor Jikov. Motor dostal spodný ochranný kryt. Brzdové gumové hadice boli chránené oceľovými páskami. Tatra 613 Speciál bola zároveň prvým typom, ktorý mal na prístrojovom štíte kontrolku opotrebovania brzdového obloženia. Takže Tatra myslela na bezpečnosť posádky viac ako jej posádka na blaho obyvateľov krajiny, ktorú reprezentovala.
Ak by ste náhodou mali chuť vlastniť takéto auto, je tu výnimočná príležitosť. Presne takáto Tatra, z ktorej sa vyrobilo len zopár exemplárov, totiž práve mieri koncom októbra na aukciu organizovanú spoločnosťou Retro Garáž. Tento exemplár, vyrobený v revolučnom roku 1989, má dokonca slovenskú minulosť, keďže jazdil v službách slovenskej vlády. Ťažko povedať, či si užil viac tú komunistickú, alebo skôr vládu po novembrovom páde režimu. Vyzerá v celkom dobrom stave. Má všetky luxusné prvky – od klimatizácie až po tempomat a spätné zrkadlá z Mercedesu-Benz W116. Nechýba ani minibar či spomínaný tachograf.
Čítajte viac Tatra 700: Labutia pieseň z Kopřivnice má 25. Spomína na ňu konštruktérVozidlo má platnú poznávaciu značku aj platné české doklady. Vyvolávacia cena bude 80 000 eur. Predávajúci priznáva niektoré kozmetické chyby, napríklad na laku, ale aj náhradu pôvodného palivového čerpadla neoriginálnym, no funkčným. Mohutný motor by mal byť v poriadku, rovnako ako manuálna 4-stupňová prevodovka. To znamená, že s týmto komunistickým kolosom, by ste aj dnes mohli zažiť vzrušenie zo zrýchlenia na stovku za 12,7 sekundy a prežiť opojenie z maximálnej rýchlosti 200 km/h. Len ide o to, či to za to stojí. A to aj na čerpacej stanici, pretože T613 Speciál patrila k naozaj smädným autám. Pri ustálenej rýchlosti 90 km/h si síce vystačila s 10,5 litrami paliva, ale v meste ubudlo z jej nádrže po stovke kilometrov takmer 18 litrov benzínu.