História automobilky ARO (Auto Romania) so sídlom v meste Câmpulung siaha až do roku 1957. Špecializovala sa na výrobu terénnych áut. Najprv licenčných GAZ-ov, ale neskôr prišli na rad vlastné modely – drsné ARO 24 z roku 1972 a menšie ARO 10 z roku 1980, ktoré si množstvo techniky požičalo z Dacie 1300. Traduje sa, že rumunskí inžinieri si pri vývoji „dvadsaťštvorky“ vzali za vzor Fiat Nuova Campagnola ale aj Jeep Willys. Malo to svoj dôvod. Rumunská značka chcela expandovať do sveta. A aj sa jej to podarilo. Aro vyrobilo približne 380 000 áut, z ktorých dve tretiny mierili na export. Skončili až na 110 trhoch, vrátane Kanady či Austrálie. Ará sa do konca vyrábali v Taliansku, Španielsku Portugalsku alebo v Brazílii pod rôznymi názvami.
Zákazníci vedeli oceniť robustnú konštrukciu a skvelé vlastnosti v teréne. ARO 24 malo pripájateľný pohon predných kolies, redukčnú prevodovku a zvládalo brody hlboké 600 mm. V čase vzniku to bol konkurencieschopný produkt, ale za oveľa nižšiu cenu ako jeho západní či americkí súperi. V roku 1976 prešlo modernizáciou. Vznikali rôzne verzie od krátkych cez 5-dverové až po pikapy. Nie je tajomstvom, že verziu 244 používal dokonca rumunský diktátor Nicolae Ceaușescu, A dobre známe boli Ará aj v bývalom Československu. Ak potreboval nejaký podnik, napríklad lesnícky alebo plynárenský, auto do ťažkých podmienok, voľba mohla padnúť len na ruskú Ladu Niva alebo oveľa väčšie a praktickejšie ARO 24. Využívali ich aj horské chaty a hotely na zásobovanie.
Veľké plány s dvadsaťštvorkou mali Rumuni aj po páde železnej opony. Aby sa rumunské terénne autá zapáčili zákazníkom na rôznych trhoch, ARO bolo ochotné ponúkať rôzne motory. Pod kapotami typu 24 sa tak objavovali agregáty od Fordu, Peugeotu, Daewoo či Toyoty. Škála verzií sa rozšírila o sanitku, alebo 6-miestne taxi. ARO 24 už ale nedokázalo držať tempo s konkurenciou. Nepomohli mu ani dve modernizácie z rokov 1995 a 1998, ani privatizácia podniku v roku 2003, keď rumunský štát predal 68,7-percentný podiel firmy spoločnosti Cross Lander. Podľa zmluvy mal nový väčšinový vlastník do podniku investovať dva milióny dolárov, čo sa ale nikdy nestalo.
Tak, ako mnoho pôvodne socialistických podnikov, bol aj tento vytunelovaný. Z hál zmizli výrobné zariadenia aj nástroje. Ostali len nezamestnaní. Nepomohla ani žaloba za porušenie privatizačnej zmluvy. História výroby terénnych áut v Rumunsku sa tak definitívne uzavrela. V roku 2006 ARO skončilo. Väčšina týchto drsných pracantov je dávno na onom svete, alebo sú v žalostnom stave. Príbeh nášho exempláru, ktorý je práve na predaj, je ale iný. Toto ARO 244 Lux bolo vyrobené v roku 2005, teda rok pred krachom spoločnosti. Ide o vrchol evolúcie modelového radu 24. Označenie prezrádza, že má praktickú 4-dverovú karosériu s maximálnou výbavou Lux. Určené bolo na export do Nemecka, kde si ho zadovážila tamojšia poľovnícka organizácia.
Čítajte viac Dacia 1410 TLX: Takýto ‘lístok do minulosti‘ už tak ľahko nenájdete Neskôr putovalo do Českej republiky a odtiaľ na Slovensko. Pod kapotou má 4-valcový naftový motor Andoria s objemom 2,4 litra a výkon 63 kW, ktorý prenáša na zadné alebo na všetky štyri kolesá. Vybavené je terénnymi pneumatikami Goodyear Wrangler aj ťažným zariadením. Zdá sa, že hoci prechádzalo rôznymi rukami, jeho majitelia sa k nemu správali vždy úctivo. Napriek 17-rokom je totiž v obdivuhodne dobrom stave. Podľa predávajúceho je na striebornej karosérii minimum hrdze. A lákavý je aj údaj na odometri. Najazdených má totiž len 35 000 km! Ak máte teda chuť na dobrodružstvo a trochu nostalgie je to ponuka na zváženie. Náše ARO má platnú STK, kontrolu originality, vymenený olej, filtre, aj novú autobatériu. Zohnať lepší exemplár je asi ťažké. Aj preto si majiteľ túto rumunskú terénnu legendu cení na 5 500 eur.