
Dacia urobila od roku 2005, keď prišiel na svet prvý Logan, dieru do sveta. Predstavovať hity ako Sandero alebo Duster dnes ani nemá význam. Napokon, len nedávno vyrobila rumunská značka pod krídlami Renaultu 10-miliónyt exemplár. Nie vždy sa jej však darilo. Dacia začínala skromne koncom šesťdesiatych rokov, keď socialistické Rumunsko hľadalo partnera na výrobu osobných áut. Voľba vtedy padla na Renault. Prvým modelom Dacie sa síce stal licenčný Renault 8, alias Dacia 1100, ale kľúčovým modelom bola od roku 1969 nová Dacia 1300, teda licenčný Renault 12. Tento sedan sa stal na dlhé roky symbolom nielen rumunského automobilového priemyslu, ale aj Rumunska. Veď z Dacie 1300 a jej derivátov vzniklo neuveriteľných 2 300 000 kusov.


Dacia vyvážala svoj sedan aj do vtedajšieho Československa a vďaka modernej koncepcii s predným náhonom patril k tomu lepšiemu, čo ste si mohli dopriať. Lenže tak, ako väčšina áut spoza železnej opony, doplatila aj tisíctristovka na pomalé inovačné tempo. Navyše sa Rumuni od roku 1978 „rozkmotrili“ s Francúzmi a kvalita išla prudko nadol. Rumunský výrobca síce prichádzal s modernizáciami, no napriek tomu strácal dych. A čím viac na pôvodnej Dacii rumunskí inžinieri menili, tým bola menej spoľahlivá. Napriek tomu zišli posledné kusy z liniek závodu Miovenni pri Pitešti v roku 2004. Rumunská legenda tak vydržala celých 35 rokov. Aj to je už ale poriadne dávno, takže nájsť zachovalý kus nie je ľahké, najmä ak sa dala do práce hrdza.


Jedna výnimka tu ale je. Nedávno sa na nemeckom portáli Mobile.de objavila na predaj Dacia 1410 TLX z roku 1990. Ide o modernizovanú verziu, v ktorej pôvodný motor s objemom 1 300 ccm nahradil väčší a silnejší s objemom 1,4 litra. Tým stúpol aj jeho výkon na 64 koní. Navyše tu máme praktické kombi, ktoré je podstatne vzácnejšie. A ešte k tomu exportné na zliatinových diskoch. Vozidlo bolo registrované prvýkrát v roku 1991. To znamená, že má už 31 rokov. Čo je na ňom ale zaujímavé? Od začiatku svojej kariéry najazdilo len 2 166 km a vyzerá akoby ho práve „vypustili“ z fabriky. Má dokonalý biely lak a ešte k tomu luxusné červené čalúnenie. Koróziu by ste tu hľadali márne. Viac ako 30 rokov totiž strávilo toto rumunské kombi v garáži.

