Dacia 1410 TLX: Takýto ‘lístok do minulosti‘ už tak ľahko nenájdete

Ešte pred pár desaťročiami sme ju vídali často aj na našich cestách. Potom však tento rumunský zázrak automobilového priemyslu zožrala hrdza. Jedna výnimka sa ale predsa len nájde. A dokonca je na predaj. Inzerát na portáli Mobile.de doslova vyráža dych.

13.05.2022 18:00
debata (1)
Táto Dacia 1410 TLX pochádza z roku 1990, z... Foto: Mobile.de
Dacia 1410 TLX - 1990 Táto Dacia 1410 TLX pochádza z roku 1990, z čias pádu režimu Nicolaeho Ceausesca. Mala už plastovú masku a štyri reflektory. To ju ale zachrániť nemohlo. Táto ale času odolala.

Dacia urobila od roku 2005, keď prišiel na svet prvý Logan, dieru do sveta. Predstavovať hity ako Sandero alebo Duster dnes ani nemá význam. Napokon, len nedávno vyrobila rumunská značka pod krídlami Renaultu 10-miliónyt exemplár. Nie vždy sa jej však darilo. Dacia začínala skromne koncom šesťdesiatych rokov, keď socialistické Rumunsko hľadalo partnera na výrobu osobných áut. Voľba vtedy padla na Renault. Prvým modelom Dacie sa síce stal licenčný Renault 8, alias Dacia 1100, ale kľúčovým modelom bola od roku 1969 nová Dacia 1300, teda licenčný Renault 12. Tento sedan sa stal na dlhé roky symbolom nielen rumunského automobilového priemyslu, ale aj Rumunska. Veď z Dacie 1300 a jej derivátov vzniklo neuveriteľných 2 300 000 kusov.

Inzerovaný exemplár TLX má karosériu kombi.... Foto: Mobile.de
Dacia 1410 TLX - 1990 Inzerovaný exemplár TLX má karosériu kombi. Márne by ste tu hľadali poškodený lak.
Škoda Garde - 1982 Čítajte viac Škoda Garde: Pred 40 rokmi zamieril nástupca 110 R do Bratislavy. Bolo to fiasko

Dacia vyvážala svoj sedan aj do vtedajšieho Československa a vďaka modernej koncepcii s predným náhonom patril k tomu lepšiemu, čo ste si mohli dopriať. Lenže tak, ako väčšina áut spoza železnej opony, doplatila aj tisíctristovka na pomalé inovačné tempo. Navyše sa Rumuni od roku 1978 „rozkmotrili“ s Francúzmi a kvalita išla prudko nadol. Rumunský výrobca síce prichádzal s modernizáciami, no napriek tomu strácal dych. A čím viac na pôvodnej Dacii rumunskí inžinieri menili, tým bola menej spoľahlivá. Napriek tomu zišli posledné kusy z liniek závodu Miovenni pri Pitešti v roku 2004. Rumunská legenda tak vydržala celých 35 rokov. Aj to je už ale poriadne dávno, takže nájsť zachovalý kus nie je ľahké, najmä ak sa dala do práce hrdza.

Pohľad na odometer vyráža dych. Za 32 rokov od... Foto: Mobile.de
Dacia 1410 TLX - 1990 Pohľad na odometer vyráža dych. Za 32 rokov od výroby najazdilo toto auto len 2 166 km.
Dacia - 10 miliónov áut Čítajte viac Dacia oslavuje výrobu 10-miliónteho auta. Trvalo to 54 rokov

Jedna výnimka tu ale je. Nedávno sa na nemeckom portáli Mobile.de objavila na predaj Dacia 1410 TLX z roku 1990. Ide o modernizovanú verziu, v ktorej pôvodný motor s objemom 1 300 ccm nahradil väčší a silnejší s objemom 1,4 litra. Tým stúpol aj jeho výkon na 64 koní. Navyše tu máme praktické kombi, ktoré je podstatne vzácnejšie. A ešte k tomu exportné na zliatinových diskoch. Vozidlo bolo registrované prvýkrát v roku 1991. To znamená, že má už 31 rokov. Čo je na ňom ale zaujímavé? Od začiatku svojej kariéry najazdilo len 2 166 km a vyzerá akoby ho práve „vypustili“ z fabriky. Má dokonalý biely lak a ešte k tomu luxusné červené čalúnenie. Koróziu by ste tu hľadali márne. Viac ako 30 rokov totiž strávilo toto rumunské kombi v garáži.

Po modernizácii mal tento pozdĺžne uložený... Foto: Mobile.de
Dacia 1410 TLX - 1990 Po modernizácii mal tento pozdĺžne uložený 4-valec objem 1 400 ccm a výkon zvýšený na 64 koní. Predpokladáme, že naštartuje na prvýkrát.
Dacia - závod Mioveni Čítajte viac Dacia vyrobila v Rumunsku už 7 miliónov áut. Oslávencom bol Duster Súčasná majiteľka tvrdí, že je to možno posledná Dacia 1410 TLX v takomto stave mimo múzea automobilky. Navyše je všetko pôvodné. Vozidlo nebolo nikdy nabúrané ani opravované, takže nepotrebovalo náhradné súčiastky. A predstavte si, má veteránske značky a je stále schválené do premávky. Samozrejme, za takýto „výlet v čase“ si majiteľka účtuje sumu 8 900 euro. Nie je to málo, ale ani extra vysoká cena, pokiaľ máte k starým Daciam osobný vzťah. Lepšiu pravdepodobne nezoženiete. Ak jej venujete pozornosť, slúžiť môže ešte dlhé roky. A na rozdiel od iných veteránov toho aj veľa odvezie. Pochopiteľne, lepšie by bolo mať pôvodný Renault, alebo nebodaj kupé Dacia 1310 Sport, za tie by ste ale zaplatili nepochybne viac.
Dacia 1410 TLX - 1990
Dacia 1410 TLX - 1990
+14Dacia 1410 TLX - 1990

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia 1300 #ojazdené autá #Dacia 1410
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek