Pokračovanie článku: Trabant: 'BMW Východu' má 65. Sám tvorca ho neznášal

Štvortakt až v roku 1990

V Zwickau si ale dobre uvedomovali morálnu zastaranosť. Už v polovici šesťdesiatych rokov preto pracovali na nových projektoch Trabant 603 či 610. Tie už mali oceľovou karosériu a štvortaktný motor. Experimentovalo sa s motorom zo Škody 1000 MB a dokonca s modelmi poháňanými Wankelovým motorom, na ktorý zakúpila automobilka licenciu od západonemeckého NSU. Vzniklo celkom šesť prototypov, no v roku 1968 sa práce zastavili. Projekt 603 sa dokonca úplne stratil. Werner Lang upodozrieval až do svojej smrti v roku 2013 východonemeckú vládu z tajného predaja plánov Volkswagenu. Podoba s Golfom, ktorý prišiel až o sedem rokov neskôr, nebola podľa neho náhodná.

V Zwickau pracovali na prototype Trabantu 603... Foto: VEB SAZ
Trabant - história V Zwickau pracovali na prototype Trabantu 603 so štvortaktným motorom už od polovice šesťdesiatych rokov. Uvažovalo sa dokonca o Wankelovom rotačnom motore. Do výroby sa ale nikdy nedostal.

Nádeje na príchod nového modelu a investované prostriedky do spomínaných projektov zároveň znamenali stagnáciu Trabantu 601. Od roku 1964 sa na ňom naozaj veľa nezmenilo, pritom sa vyrábal až do roku 1990. V osemde­siatych rokoch stihol ešte dostať dvojokruhové hydraulické brzdy, 12-voltovú elektroinštaláciu, vinuté pružiny či automatickú spojku Hycomat, ale na jeho podstate to nič nemenilo. Do vtedajšieho Československa sa doviezlo okolo 130 000 kusov. Sen konštruktérov o štvortaktnom motore sa naplnil až 33 rokov po spustení výroby. Pod kapotou Trabantu zakotvil litrový 4-valec od Volkswagenu. To však už bolo realitou zjednotenie Nemecka a na obzore zánik výroby modelu, ktorý nedokázal konkurovať západnej produkcii.

Štvortaktný Trabant s motorom od Volkswagenu sa... Foto: VEB SAZ
Trabant - história Štvortaktný Trabant s motorom od Volkswagenu sa nakoniec vyrábal len jeden jediný rok. Nemci dali po zjednotení Nemecka radšej prednosť starším, ale modernejším autám zo Západu.

Východní Nemci dali radšej prednosť ojazdeným, ale modernejším autám zo Západu. Netrvalo dlho a s poradovým číslom 3 096 099 zišiel z výrobných liniek v apríli roku 1991 posledný kus. Podobný osud mal aj luxusnejší Wartburg. Kuriozitou ale je, že ešte na jeseň v roku 1995, teda štyri roky po oficiálnom ukončení výroby, vznikla špeciálna, bohato vybavená verzia 4-taktného Trabantu 444. Nebol však o ňu záujem a tak putovala z Nemecka do Poľska, potom do Turecka a odtiaľ späť do Zwickau. O jej osude nie je nič známe.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Trabant #Trabant 601
Články podľa značiek