Štvortakt až v roku 1990
V Zwickau si ale dobre uvedomovali morálnu zastaranosť. Už v polovici šesťdesiatych rokov preto pracovali na nových projektoch Trabant 603 či 610. Tie už mali oceľovou karosériu a štvortaktný motor. Experimentovalo sa s motorom zo Škody 1000 MB a dokonca s modelmi poháňanými Wankelovým motorom, na ktorý zakúpila automobilka licenciu od západonemeckého NSU. Vzniklo celkom šesť prototypov, no v roku 1968 sa práce zastavili. Projekt 603 sa dokonca úplne stratil. Werner Lang upodozrieval až do svojej smrti v roku 2013 východonemeckú vládu z tajného predaja plánov Volkswagenu. Podoba s Golfom, ktorý prišiel až o sedem rokov neskôr, nebola podľa neho náhodná.
Nádeje na príchod nového modelu a investované prostriedky do spomínaných projektov zároveň znamenali stagnáciu Trabantu 601. Od roku 1964 sa na ňom naozaj veľa nezmenilo, pritom sa vyrábal až do roku 1990. V osemdesiatych rokoch stihol ešte dostať dvojokruhové hydraulické brzdy, 12-voltovú elektroinštaláciu, vinuté pružiny či automatickú spojku Hycomat, ale na jeho podstate to nič nemenilo. Do vtedajšieho Československa sa doviezlo okolo 130 000 kusov. Sen konštruktérov o štvortaktnom motore sa naplnil až 33 rokov po spustení výroby. Pod kapotou Trabantu zakotvil litrový 4-valec od Volkswagenu. To však už bolo realitou zjednotenie Nemecka a na obzore zánik výroby modelu, ktorý nedokázal konkurovať západnej produkcii.
Východní Nemci dali radšej prednosť ojazdeným, ale modernejším autám zo Západu. Netrvalo dlho a s poradovým číslom 3 096 099 zišiel z výrobných liniek v apríli roku 1991 posledný kus. Podobný osud mal aj luxusnejší Wartburg. Kuriozitou ale je, že ešte na jeseň v roku 1995, teda štyri roky po oficiálnom ukončení výroby, vznikla špeciálna, bohato vybavená verzia 4-taktného Trabantu 444. Nebol však o ňu záujem a tak putovala z Nemecka do Poľska, potom do Turecka a odtiaľ späť do Zwickau. O jej osude nie je nič známe.