V roku 1974 predstavil Hyundai koncept Pony Coupé. Bolo to čosi mimoriadne, pretože v tom čase vyrábal len licenčné modely s technikou Mitsubishi a Fordu. Navyše nebolo zvykom, aby kórejská automobilka prišla so štúdiou. Lenže vtedajší šéf a zakladateľ Hyundaia Ju-Yong Chung bol skutočným vizionárom. S kórejskými autami mal v pláne preniknúť do USA aj do Európy. A aby neriskoval, požiadal o návrh dizajnu slávne talianske štúdio Italdesign Giorgetta Giugiara. Ten prijal zákazku na návrh troj- a päťdverového hatchbacku Pony, ako aj na Pony Coupé. Súčasťou dohody bol tiež spomínaný koncept. A vyvolal poriadny rozruch.
Čítajte viac Hyundai RN22e: Elektrické 'šialenstvo' preberie techniku EV6 GTLenže Ju-Yong Chung nemohol v tom čase tušiť, aký dlhý príbeh začal písať. Nehovoríme však len o tom, že z Pony sa stal naozaj prvý úspešný exportný Hyundai, hoci kupé na výrobné linky nikdy nezamierilo. V roku 1981 bol projekt športovej verzie zastavený vinou recesie, ktorú vyvolala revolúcia v Iráne v roku 1979 a následná ropná kríza. Hyundai však na Pony Coupé nikdy nezabudol. A dokonca sa ním inšpiroval pri koncepte Hyundai 45, z ktorého vznikol fascinujúci elektrický Hyundai Ioniq 5, a tiež pri vlaňajšom vodíkovom koncepte Hyundai N Vision 74.
Paradoxom ale je, že koncept, ktorý začal písať novodobú históriu Hyundia, už neexistuje. Preto sa automobilka rozhodla opäť osloviť Giorgetta Giuggiara, aby navrhol jeho novodobú interpretáciu, čo je naozaj fascinujúce, pretože od premiéry Pony Coupé Concept ubehlo neskutočných 48 rokov. A ešte fascinujúcejšie je, že slávny taliansky dizajnér opäť prikývol. Tento zámer oznámila spoločnosť na dizajnérskom stretnutí v Soule, na ktorom sa zúčastnili Giorgetto Giugiaro, šéfdizajnér skupiny Hyundai Luc Donkerwolke a SangYup Lee, výkonný viceprezident a šéf globálneho dizajnérskeho centra Hyundai Motor.
Čítajte viac Hyundai Ioniq 6: Aerodynamický ‘streamliner‘ je na Slovensku. Poznáme ceny„Tešíme sa na spoluprácu s Giorgettom. Nebude mať iba historickú hodnotu, ale stelesní výmenu medzi kultúrami, ktorá môže pripraviť v budúcnosti cestu ďalším spoluprácam,“ povedal Luc Donckerwolke. „Pretože pôvodný koncept už neexistuje, požiadali sme Giorgetta Giugiara, aby ho na základe našej dizajnérskej filozofie Shaping the future with legacy (budúcnosť tvoríme s dedičstvom), postavil nanovo,“ vyhlásil SangYup Lee. „Som naozaj šťastný, že sa prvý dizajnér Hyundai vracia domov, pretože bez Giorgetta by som tu nebol ani ja. A som hrdý, že môžem ukázať, čo Hyundai dokázal s kapitálom, ktorý nám pred 50 rokmi poskytol,“ doplnil Donckerwolke.
Podľa Leeho bude nový koncept autentický v každom detaile. Mohol by dokonca inšpirovať limitovanú edíciu elektricky poháňaného kupé podľa vzoru sedanu Heritage Series Grandeur EV, ktorý Hyundai predstavil vlani na autosalóne v Los Angeles a ktorý bol práve dodaný zákazníkom v Kórei. A ako hodnotí ponuku samotný Giugiaro? „Hyundai Pony som navrhol, keď som bol na začiatku svojej kariéry,“ hovorí Giugiaro. „Cítil som sa veľmi hrdý, že som mal na starosti vytvorenie auta pre spoločnosť, ktorá sa chystala vstúpiť na globálny trh. Teraz som hlboko poctený, že ma Hyundai požiadal, aby som ho prestaval pre potomkov ako oslavu dedičstva značky.“
Čítajte viac Hyundai 45: Koncept pre Frankfurt naznačí dizajn nových elektromobilovFinálny koncept by mal byť predstavený v máji budúceho roka. Giugiaro bude mať teda približne toľko času, ako mal originál z roku 1974. Pikantné je, že v čase, keď pracoval na Pony, pracoval aj na inom malom hatchbacku, ktorý bol predstavený v tom istom roku. Asi tušíte, že hovoríme o dnes už ikonickom Volkswagene Golf. A ešte väčším prekvapením je, že práve nemecký hatchback sa mal pôvodne volať Pony. Nakoniec ale tento názov „prischol“ Hyundaiu, pretože premiéru stihol skôr, ešte v apríli 1974 v Turíne, kým Golf debutoval o mesiac neskôr. To podľa Giugiara spôsobilo nemeckej automobilke poriadny šok. Dodnes má vraj doma plakety VW Pony. Kórejské Pony sa nakoniec vyrábalo od roku 1975 až do roku 1990.