Audi Q8 e-tron: elektrický priekopník zlepšuje dizajn aj dojazd

Prvý elektromobil Audi prešiel radikálnou modernizáciou. Luxusné elektrické SUV prejde na jedno nabitie viac kilometrov, na nabíjacích staniciach strávi menej času a dizajnovými zmenami posilňuje svoj športový imidž.

13.12.2022 00:00
Audi Q8 55, pr, nepouzivat Foto:

Audi e-tron bolo vstupnou bránou štyroch kruhov do elektrickej éry. Prišlo v roku 2018 a okamžite udalo tón v segmente SUV vyššej triedy s elektrickým pohonom. Za štyri roky si našlo približne 150 000 zákazníkov vrátane verzie SUV-kupé s prívlastkom Sportback. V Ingolstadte ale nezaspali na vavrínoch a svoj najúspešnejší elektromobil podrobili hĺbkovej revízii. Modelový rok 2023 tak prichádza s emotívnejším dizajnom, ale aj obrovským pokrokom v kapacite batérií a rýchlosti nabíjania. To znamená dlhší dojazd a menej času stráveného na nabíjacích staniciach. Medzitým sa navyše portfólio elektromobilov z Ingolstadtu rozrástlo na osem modelov, a tak sa pôvodný e-tron môže konečne pochváliť alfanumerickým označením Q8. To ho jasne zaraďuje na vrchol hierarchie. K dispozícii budú dva druhy karosérie a tri výkonové verzie.

Viac elektrizujúcej sily

Základ tvorí Q8 e-tron 50 s dvojicou elektromotorov so systémovým výkonom 250 kW a s krútiacim momentom 664 Nm. Táto verzia má batériu s využiteľnou kapacitou 89 kWh, čo je o tri kilowatthodiny viac ako doteraz. To je však len začiatok, pretože Q8 e-tron bude odteraz vybavený novou batériou s kapacitou až 109 kWh. Táto je určená pre dve výkonnejšie verzie – Audi Q8 e-tron 55 s výkonom zvýšeným na rovných 300 kW a Q8 e-tron (pôvodne e-tron S), ktorá sa môže pochváliť až trojicou elektromotorov. Predný posiela ku kolesám 124 kW a dva zadné pridávajú po 98 kW. Systémový výkon tým narástol až na 370 kW a krútiaci moment na neskutočných 973 Nm.

Nejde však len o kapacitu batérie. Verzie e-tron 50 a e-tron 55 majú nový zadný asynchrónny elektromotor, ktorý využíva až 14 vinutí namiesto dvanástich. Pri rovnakom odbere prúdu tak generuje silnejšie magnetické pole, čo znižuje spotrebu. Tá ale klesla aj vďaka lepšej aerodynamike. Obe verzie majú totiž prepracovanú prednú časť s lamelovou samotesniacou maskou a väčšie spojlery pred prednými aj zadnými kolesami. To všetko s ďalšími čiastkovými úpravami znížilo odpor vzduchu. Koeficient Cd tak klesol pri Q8 e-tron z Cd 0,28 na 0,27 a pri Sportbacku dokonca z 0,26 na 0,24, čo je v triede SUV špičková hodnota. Dojazd sa podarilo natiahnuť pri Q8 50 na 491, pri Q8 55 na 582 a pri najsilnejšom Q8 e-tron na 513 km.

Foto: Audi
Audi Q8 55, pr, nepouzivat

Komfortná jazda aj nabíjanie

Nabíjanie bude oveľa rýchlejšie, pretože verzie Q8 55 a Q8 e-tron podporujú odteraz nabíjací výkon 170 kW, čo je o 20 kW viac ako predtým. To znamená, že väčšiu batériu dobijete z 10 na 80 % iba za 31 minút. A máte pred sebou ďalších 420 km jazdy. Na nabíjačke so striedavým prúdom alebo wallboxe sa Q8 e-tron štandardne nabíja výkonom do 11 kW. Na želanie ale Audi ponúka zvýšenie nabíjacieho výkonu na 22 kW. Potom sa menšia batéria nabije už za 4:45 hodiny a väčšia za šesť hodín. Samozrejmosťou je podpora funkcie Plug & Charge. Na kompatibilných nabíjacích stojanoch sa vďaka tomu Q8 e-tron po pripojení samo autorizuje a spustí nabíjanie. Fakturácia prebehne tiež automaticky. Takto môžete mať cez službu Audi charging komfortný prístup k približne 400 000 verejným nabíjacím bodom v celej Európe. A s hľadaním nabíjačiek zas pomôže plánovač trasy v navigačnom systéme.

Posádka si užije viac komfortu vďaka štandardne dodávanému pneumatickému odpruženiu s adaptívnymi tlmičmi, ktoré mení svetlú výšku v rozsahu 76 mm. O agilnejšie správanie v zákrutách sa stará prepracované progresívne riadenie, tvrdšie silentbloky závesov prednej nápravy, tolerantnejší protišmykový systém ESP a pri trojmotorovej verzii Q8 e-tron aj vektorovanie krútiaceho momentu Torque Vectoring medzi zadnými kolesami. Bezpečnosť má pod kontrolou až 40 asistenčných systémov, ktoré zbierajú dáta z piatich radarových senzorov, piatich kamier a 12 ultrazvukových senzorov. Novinkou je napríklad parkovací asistent Remote Parkassistent plus, ktorý zvláda parkovací manéver aj bez vodiča za volantom. To využijete najmä v stiesnených priestoroch.

Základom pohodlia je ale priestranná kabína. S dĺžkou 4 915, šírkou 1 937 a výškou 1619 milimetrov pri verzii Sportback a 1 633 milimetrov pri SUV poskytuje Q8 e-tron najvyššiu mieru priestoru a komfortu. Oproti predchodcovi sú obidve verzie až o 39 milimetrov širšie. Rázvor 2 928 milimetrov poskytuje veľkorysú rezervu na nohy v zadnej časti kabíny. Posádka sa nemusí obmedzovať ani pri balení. Batožinový priestor má už v základe 569 litrov pri SUV a 528 litrov pri verzii Sportback. K tomu ale musíme prirátať ďalších 62 litrov, ktoré Q8 e-tron ukrýva pod prednou kapotou, v takzvanom „ Frunku“, ktorým sa môže pochváliť len hŕstka elektromobilov.

Svetlá, ktoré vidia za roh

Svetlá Matrix LED značkujú pri jazde na diaľnici polohu automobilu v jazdnom pruhu štyrmi pármi stmavených šípok, čím pomáhajú vodičovi na zúžených miestach udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Okrem toho dostali tri nové funkcie. Pri hroziacom nebezpečenstve, napríklad pri prekážke na ceste alebo dopravnej nehode, o ktorej Q8 e-tron vie vďaka rozšíreným dopravným informáciám, premietajú svetlá na cestu výstražný trojuholník s výkričníkom. Druhou funkciou je pruhové svetlo s indikáciou zmeny smeru, keď pri jazde na diaľnici po zapnutí smerových svetiel svetlomety osvetlia vedľajší jazdný pruh, do ktorého vodič plánuje vybočiť, pričom blikajúcim osvetlením znázornia hranicu jazdného pruhu, cez ktorú bude vozidlo prechádzať. Treťou funkciou je orientačné osvetlenie pre jazdu mimo diaľnice, ktoré pomáha vodičovi opäť v udržiavaní správnej trajektórie.

Foto: Audi
Audi Q8 55, pr, nepouzivat

Kabína prináša ešte prémiovejší pocit. Dekoračné materiály sú z pravého dreva (jaseň, platan) alebo karbónu. Novinkou v ponuke je svetlohnedé orechové drevo a udržateľná textilná tkanina, vyrobená sčasti z recyklovaných PET fliaš. Z luxusných prvkov spomeňme obrovské dvojdielne panoramatické strešné okno, perforované kožené sedadlá s masážnymi funkciami, trojstupňovou ventiláciou alebo štvorzónovú klimatizáciu. Multimediálne rozhranie MMI využíva dvojicu displejov s uhlopriečkou 10,1 a 8,6 palca, ktorými sa ovláda absolútna väčšina funkcií. Pred vodičom je ďalší 12,3-palcový displej vo funkcii virtuálneho kokpitu. Za príplatok si môžete dopriať head-up displej, ktorý udrží vaše oči stále na ceste. Mnohé funkcie sa ale dajú ovládať aj hlasom.

Pripojenie na internet? Žiaden problém. Multimediálna centrála podporuje rýchly štandard prenosu dát LTE Advanced a integruje hotspot pre mobilné koncové zariadenia posádky. Navigačný systém navyše ponúka vodičovi inteligentné návrhy cieľov na základe predchádzajúcich trás. Ku kompletu on-line služieb Audi connect Navigácia a infotainment patria aj služby Car-to-X, vďaka ktorým si dokážu autá vybavené týmto systémom odovzdávať dôležité informácie. Napríklad o dopravných nehodách. Vynovené Audi Q8 –tron a Q8 e-tron Sportback sa dostanú k prvým zákazníkom koncom februára budúceho roka. Objednávky sú však otvorené už teraz. Poznáme aj cenu. Q8 e-tron štartuje na 74 110 eurách a Q8 Sportback e-tron na 76 160 eurách.

Foto: Audi
Audi Q8 55, pr, nepouzivat

Prepracovaná predná časť dáva novinke ešte dynamickejší vzhľad. A tiež lepšiu aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu sa podarilo zredukovať na Cd 0,27 pri Q8 e-tron a na Cd 0,24 pri Sportbacku.

Q8 e-tron Sportback má splývavú zadnú časť v štýle kupé. No i tak ponúka posádke dostatok priestoru a veľký batožinový priestor.

Interiér pôsobí ešte prémiovejším dojmom. Stoja za tým nové dekoračné materiály, napríklad zo svetlohnedého orechového dreva. Infotainment MMI s trojicou displejov umožňuje ovládať absolútnu väčšinu funkcií dotykom.

Elektrická platforma sa môže pochváliť väčšou kapacitou batérií, väčším výkonom aj rýchlejším nabíjaním. To všetko kombinuje s luxusným pneumatickým odpružením.

Rozmery objemy
Dĺžka (mm) 4 915
Šírka (mm) 1 937
Výška (mm) 1 619
Rázvor náprav (mm) 2 928
Objem kufra (l) 569 (528 Sportback)
Technické údaje
Verzia Q8 50 e-tron Q8 55 e-tron Q8 e-tron
Počet motorov 2 2 3
Výkon (kW) 250 300 700
Krútiaci moment (Nm) 664 664 973
Max. rýchlosť (km/h) 200 200 200
Kapacita batérie (kWh) 89 106 106
Dojazd (km) 491 582 513
chyba
Články podľa značiek