McLaren X-1 prekvapil v Pebble Beach

Na súťaži elegancie v americkom Monterey šokoval britský McLaren originálnym, plne funkčným modelom s tajuplným názvom X-1.

13.09.2012 09:10
McLaren X-1 Foto:
Excentrický exemplár McLarenu X-1 má na svedomí anonymný nemecký zákazník. Zaplatil zaň sedem miliónov dolárov.
debata (2)

Samozrejme, McLaren by si na podobné výstrelky čas nikdy nenašiel, nebyť klienta, ktorý má na účte dosť prostriedkov, aby si dal postaviť zákazkový solitér. Jeho meno automobilka nezverejnila, známe je len to, že ide o Nemca a vášnivého zberateľa McLarenov. V jeho garáži už stojí fenomenálny McLaren F1, Mercedes-Benz McLaren, ale aj najnovší superšport McLaren 12C. A teraz k nemu pribudol aj tento prinajmenšom excentrický kúsok.

Rovnako nezvyčajné bolo zadanie. Na stretnutí so šéfom automobilky Ronom Dennisom zákazník deklaroval, že chce jedinečný exemplár, dýchajúci atmosférou päťdesiatych a šesťdesiatych rokov. Za dizajnovú inšpiráciu zvolil francúzsky Facel Vega z roku 1961, Chrysler D Elegance Ghia (1953), Buick Electra (1959), Mercedes 540K a v neposlednom rade romantický Citroën SM (1971). Bokom neostala ani architektúra, konkrétne Guggenheimovo múzeum v New Yorku. A ešte baklažán! Áno, vraj ho zaujala jeho povrchová štruktúra. Splniť tieto kritériá však nebolo ľahké. Celý projekt, ktorý si vzalo pod patronát oddelenie McLaren Special Operations, trval tri roky.

Karbónová karoséria inšpirovaná viacerými... Foto: McLaren
McLaren X-1 Karbónová karoséria inšpirovaná viacerými modelmi z päťdesiatych a šesťdesiatych rokov stojí na platforme najnovšieho McLarenu MP4-12C. Originálnym prvkom sú zakryté zadné kolesá s výklopnými panelmi.

Šéf dizajnu McLarenu Frank Stephenson mal spočiatku hlavu v smútku. Ani jeden z návrhov dizajnérov McLarenu sa nestretol s úspechom. Neostávalo nič iné, ako vyhlásiť externú súťaž, v ktorej zabodoval rodený Kórejčan Hong Yeo. Jeho koncept vyrazil všetkým dych. Bol taký jedinečný, že nebolo pochýb o víťazovi. Ako jediný zvládol spojiť retroprvky s futuristickým charakterom. Trvalo však ešte dva a pol roka, kým oddelenie špeciálnych projektov kus po kuse vytvorilo výsledný celok. Každý jeden diel vrátane reflektorov vznikol totiž špeciálne pre toto auto. Teda okrem zadného krytu motora a techniky. Tá je identická so sériovým McLarenom MP4–12C. Karoséria pozostáva zväčša z karbónu, ale má aj hliníkové komponenty. Napríklad zadná vzduchová brzda. Lakovaná je klavírnou čerňou ale niektorým partiám ponechali zámerne prirodzený uhlíkový povrch. Najoriginálnejšou časťou sú zakryté zadné kolesá s výsuvnými panelmi. Dvere sa vyklápajú podobne ako na Lamborghini. Interiér bol prevzatý prakticky bez zmien. Je čalúnený červenou kožou Harissa.

Interiér je čalúnený exkluzívnou červenou kožou... Foto: McLaren
McLaren X-1 Interiér je čalúnený exkluzívnou červenou kožou Harrisa.

Solitér s dĺžkou 4658, šírkou 2097 a výškou len 1199 mm poháňa dvojicou turbodúchadiel preplňovaný 8-valec s objemom 3,8 litra a výkonom 460 kW. Pri váhe 1400 kg teda poháňa každý kilowatt len približne tri kilogramy hmotnosti vozidla! To znamená raketový šprint na stovku pod 3,5 sekundy.

Prototyp testovala automobilka na španielskom okruhu Idiada, kde najazdil približne 1 000 kilometrov. Až následne ho vystavila v Monterey, teda presnejšie na akcii The Quail, ktorá prebiehala súčasne s Pebble Beach Concours d'Elegance. Odtiaľ sa X-1 vráti do Wokingu, aby ho McLaren predal šťastnému majiteľovi. Šušká sa, že zaň zaplatí astronomických sedem miliónov dolárov, čo je 5,6 milióna eur.

2 debata chyba
Články podľa značiek