Celkovo registrácie nových osobných vozidiel za prvé tri mesiace tohto roku u našich západných susedov vzrástli oproti rovnakému obdobiu v roku 2022 o 18,89 percenta (z 47 391 registrovaných nových áut na 56 341, čo značí rozdiel 8 950 ks).
Čo je však výnimočné – v marci vzrástli registrácie medziročne o 32,39 percenta a prekonali tak aj údaje z posledného „normálneho“ (predpandémiového) roku 2019. V medziročnom porovnaní sa zvýšil sa podiel elektrických osobných automobilov a podiel SUV vozidiel.
Česi sú známi lokálpatrioti a bezkonkurenčne najpredávanejšou značkou je tam Škoda. Pri číslach, ktoré vidíte v nižšie uvedenej tabuľke však treba brať do úvahy aj to, že mladoboleslavská značka zásobovala domáci trh prednostne, takže Česi s nedostatkom áut Škoda nemali takmer žiadne problémy.
Rovnako drvivú prevahu má v Česku Škoda aj medzi najpredávanejšími modelmi áut. Modely Škoda obsadili v rebríčku top 10 najpredávanejších áut prvých šesť miest (kráľom je s veľkým náskokom Octavia) a ešte aj ôsma priečka patrí Škode Superb. Najpredávanejšou ne-Škodou je v Česku Hyundai i30. Len pre zaujímavosť – zo všetkých troch áut inej značky ako Škoda, ktoré sa do rebríčku top 10 dostali sa spolu predalo menej kusov, než zo Škody Octavie samotnej.
Pokiaľ ide o preferované palivá, tak medziročne sa podiel nafty znížil len o 0,2 percenta, podiel benzínu sa zvýšil o 1 percento a podiel plne elektrických vozidiel sa zvýšil o 0,7 percenta, stále je však pod hranicou 3 percent. Záujem o plug-in hybridy je nízky aj v tomto roku, predalo sa ich menej, než elektromobilov.
A ešte jedna zaujímavosť, týkajúca sa „farebného vkusu“ našich západných susedov. Najpopulárnejšími farba sú v tomto roku bez konkurencie šedá a biela, približne každé druhé predané auto v Česku má jednu z nich. Do nedávna populárna čierna sa prepadla až na piate miesto, predbehli ju modrá a červená.