Až keď vidíte Benz Victoria, auto, ktoré vyrábala nemecká automobilka v rokoch 1893 až 1900, uvedomíte si, koľko rokov tu s nami spaľovací motor je a aká úžasná je to technológia. Vydržala viac ako 130 rokov. A hoci motory prešli obrovským vývojom, ich princíp sa nezmenil. Nebolo treba, vnútorné spaľovanie v piestových motoroch nenašlo rovnocennú technologickú konkurenciu.
A nemá ju ani dnes, hoci na dvere klope zákaz spaľovacích motorov od roku 2035. Nebyť týchto reštrikcií, asi by autá so spaľovacími motormi pokračovali vo svojom víťaznom ťažení. Elektromobily sú síce tiché, výborne zrýchľujú a ak „tankujú“ zelenú elektrinu, sú lokálne bezemisné, ale v iných parametroch sa klasike stále nevyrovnajú. Majú krátky dojazd, krátku životnosť batérií a sú výrazne drahšie.
Prečo to spomíname? Pretože na stanicu technickej kontroly TÜV Nord v Einbecku sa dostavilo auto, ktoré stálo pri začiatkoch éry spaľovacích motorov. Konkrétne išlo o exemplár s poradovým číslom 99., vyrobený v roku 1894. Budúci rok bude mať teda 130 rokov. Na rozdiel od svojich súpútnikov je ale stále „nažive“ a ako každé prihlásené auto v Nemecku, musí aj ono prejsť pravidelnou technickou kontrolou.
Plniť musí predpisy platné v čase jeho výroby. Ani po 129 rokoch s tým nemá žiadne problémy. Estékáčkou prešlo bez straty bodu, čo znamená, že v nasledujúcich dvoch rokoch môže opäť vyraziť na verejné komunikácie. Aj keď s istými obmedzeniami. Tento „motorový kočiar“ má totiž svetlá vybavené sviečkami, takže jazdiť môže iba cez deň. A na palube musí mať zástavky, nahrádzajúce smerové svetlá.
Jazdí tak, ako v čase, keď ho skonštruoval sám Karl Benz. Poháňa ho jednovalcový 4-taktný motor s objemom troch litrov a výkonom šesť koní, ktoré dokážu Victoriu rozbehnúť na 30 km/h. Na 100 km jazdy si vypýta 21 litrov benzínu a 150 litrov vody potrebuje jej stratový chladiaci systém. Naposledy prešiel tento veterán kontrolou pred dvoma rokmi a ani vtedy nemal žiadne problémy. Podľa TUV Nord je 99. exemplár Benzu Victoria nielen najstarším pojazdným autom v Nemecku, ale možno aj na svete.
Za dobrú kondíciu vďačí veľkej starostlivosti, ktorej sa mu celé roky dostáva zo strany múzea PS-speicher v Einbecku. Jeho zakladateľ Karl-Heinz Rehkopf je aj jeho jediným vodičom. Za „volantom“ Victorie sedel aj cestou na miestnu stanicu technickej kontroly. A to v dobovom oblečení. Podľa neho je síce Victoria väčšinu času v múzeu, ale servisujú ju pravidelne. Ak by ste Victoriu chceli vidieť, tá najbližšia k Slovensku sa nachádza v Národnom technickom múzeu v Prahe. A je ešte staršia, pretože ide o exemplár s poradovým číslom 76.