Zomrel geniálny Giotto Bizzarrini, tvorca Ferrari 250 GTO či motora V12 pre ‘lambo‘

Odchod Giotta Bizzarriniho je symbolickou bodkou za zlatým vekom talianskeho automobilového priemyslu. Tento muž však žiaden pomník nepotrebuje. Jeho pomníkmi sú výkonné stroje z ocele, skla a gumy, ktoré patria dodnes k najcennejším autám histórie.

17.05.2023 18:15
debata (1)
Giotto Bizzarrini stál za fenomenálnymi... Foto: Bizzarrini.com
Bizzarrini Giotto Bizzarrini stál za fenomenálnymi športovými autami, napríklad aj Ferrari 250 GTO.

Vo veku 96 rokov zomrel v sobotu 13. mája geniálny taliansky konštruktér a dizajnér Giotto Bizzarrini. To, čo za sebou zanechal, by bolo snom každého inžiniera. Svoju stopu otlačil na najväčších ikonách automobilového priemyslu. Jeho odchod mnohí označujú za koniec zlatého veku talianskych áut. Bizzarrini sa narodil v roku 1926 v Quercianelle v Toskánsku, malej prímorskej dedinke. Jeho otec, tiež Giotto, spolupracoval s vynálezcom rádia Guglielmom Marconim. K technike mal teda blízko aj jeho syn. Krátko po promócii na technickej univerzite v Pizze nastúpil mladý Bizzarrini k Alfe Romeo a začal pracovať na vývoji podvozku pre Giuliettu. To, čo by iní ocenili ako skvelý štart kariéry, však Bizzarriniho frustrovalo. Chcel totiž pracovať na motoroch.

Z Alfy do Ferrari

Jeho vrodená zručnosť ho čoskoro priviedla do experimentálneho oddelenia automobilky, kde sa stal inžinierom aj testovacím jazdcom. Jeho talent si nemohol nevšimnúť sám veľký Enzo Ferrrai. Čoskoro dostal Bizzarrini ponuku viesť v Maranelle divíziu vývoja športových áut. Jeho práca vyústila do vzniku najikonickejšieho Ferrari všetkých čias – 250 GTO. Postavil vlastnú mulu, ktorá sa nakoniec pretavila do finálneho modelu. Toto kupé vyhralo preteky FIA v triede GT nad 2 000 kubických centimetrov v rokoch 1962, 1963 a 1964. Vzniklo len 36 exemplárov, ktoré dnes patria k najdrahším veteránom sveta. Bizzarrini tiež nechal stopu na modeloch Ferrari 250 Spider California, 250 GT SWB či pôvodného Testa Rossa.

Giotto Bizzarrini stál za fenomenálnymi... Foto: Bizzarrini.com
Bizzarrini Giotto Bizzarrini stál za fenomenálnymi športovými autami, napríklad aj Ferrari 250 GTO.

Bizzarrini už ale v časoch najväčšej slávy 250 GTO nebol vo Ferrari. V roku 1961 odišiel počas takzvanej „palácovej vzbury“ so sidmimi ďalšími inžiniermi Ferrari, ktorý nezniesli tvrdú ruku Enza Ferrariho. Založil konzultačnú spoločnosť Societa Autosta Bizzarrini, ktorá sa podieľala na vývoji modelov Iso Rivolta a Grifo. Ďalšia ponuka snov prišla od ambiciózneho výrobcu traktorov Ferruccia Lamborghiniho. Ten mal konflikt s Enzom Ferrarim pri reklamácií porúch svojho „plnokrvníka“, a tak sa rozhodol, že postaví vlastné „Ferrari“. Práve Bizzarrini vyvinul prvý 12-valcový motor pre Lamborghini 350 GT, ktorý točil až 9 800 otáčok za minútu a neskôr sa objavil v „pramatke“ všetkých superšportov – kupé Lamborghini Miura.

Z autorského modelu Bizzarrini 5300 GT vzniklo... Foto: Bizzarrini.com
Bizzarrini Z autorského modelu Bizzarrini 5300 GT vzniklo 115 exemplárov. Všetky dodnes jazdia.

Bizzarriniho motorový klenot slúžil s viacerými inováciami až do ukončenia výroby Lamborghini Murcielago v roku 2010, kde už mal objem 6,5 litra. V roku 1964 predstavil Bizzarrini vlastný športový model Bizzarrini 5 300 GT Strada na platforme Iso Rivolta. Na dizajne pracoval aj slávny Giorgetto Giugiaro, ešte ako zamestnanec štúdia Bertone. Hneď nasledujúci rok s ním Bizzarrini vyhral 24-hodinový maratón v Le Mans. Bizzarriniho spoločnosť Societa Autostar v roku 1969 zbankrotovala a na dlhé obdobie sa odmlčala aj značka Bizzarrini. Služby geniálneho konštruktéra však využívali naďalej viaceré automobilky, napríklad American Motors, General Motors či Pinnifarina.

Dobrý konštruktér, zlý podnikateľ

Takto sa Bizzarrini pričinil napríklad o vznik prototyp AMX/3, spoločnosti AMC, ktorý mal konkurovať DeTomaso Pantera. Okrem toho Bizzarrini napriek pokročilému veku pracoval a učil dlhé roky na univerzite v Ríme, kde v roku 2012 získal čestný titul za priemyselný dizajn. Len tento rok vo februári sa meno Bizzarrini opäť dostalo povedomia, pretože reinkarnovaná spoločnosť ohlásila uvedenie nového superšportu – ako inak, s motorom V12. Hoci Bizzarrini nebol osobne zapojený do tohto projektu, auto dostane jednoduché meno Giotto. Bude to vhodná pocta pre muža, ktorý mal prsty v tom najlepšom, čo kedy vzniklo na Apeninskom polostrove.

Čoskoro sa máme dočkať reinkarnácie zaniknutej... Foto: Bizzarrini.com
Bizzarrini Čoskoro sa máme dočkať reinkarnácie zaniknutej značky Bizzarrini. Novinka s 12-valcom ponesie názov Giotto. Asi hi netreba vysvetľovať.

Bizzarriniho prirovnávajú k umelcovi automobilovej konštrukcie. „Giotto žil rýchlo, vždy s vtipom na perách, drsný, ako môžu byť len čistokrvní Toskánci, ale niekedy úprimne naivný. Často sa dovolával pokory a dôrazne tvrdil, že nie je ani návrhár ani štylista, ale obyčajný tester. Niekto, kto sa podľa neho obmedzil na navrhovanie riešení, aby išli stroje ešte rýchlejšie. Bol to tiež človek s malým záujmom o harmóniu foriem, pretože bol presvedčený, že línia musí byť dôsledkom funkčnosti, teda rýchlosti. Geniálny muž, no ako sám bez okolkov priznával, bez akéhokoľvek zmyslu pre kariéru a podnikanie,“ napísal o ňom v roku 2012 renomovaný taliansky automagazín Quattroruote.

Bizzarrini
Bizzarrini
+14Bizzarrini

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Bizzarrini #Giotto Bizzarrini
Články podľa značiek