Nápad nainštalovať do áut varovanie pred blížiacimi sa sanitkami a hasičskými autami prišiel skutočne zdola – od zamestnankyne Stellantisu so sluchovým postihnutím. Tá nezaregistrovala sirény rýchlo sa blížiaceho hasičského auta a takmer sa s ním zrazila.
V Stellantise podporujú iniciatívu zamestnancov, ktorí môžu prichádzať s novými nápadmi prostredníctvom internej súťaže, akou je Star*Up. V rámci nej sluchovo postihnutá pracovníčka, ktorá sa len o vlások vyhla havárii, popísala celú situácia a navrhla, či by autá nemohli byť vybavené takýmto upozornením.
Nie je totiž vhodné len pre sluchovo postihnutých. Vozidlá rýchlej pomoci jazdia často len so zapnutými výstražnými svetlami, takže aj bežní vodiči ich môžu zaregistrovať na poslednú chvíľu a v snahe čo najskôr im uhnúť, začnú „panikáriť“.
A nápad okamžite zaujal. O to viac, že máme éru bezdrôtových aktualizácii a takýto zlepšovák je vlastne čisto softvérovou záležitosťou. Určitou smolou je, že zatiaľ zaujal len v zámorí. Avšak natoľko, že aktuálne ho už má vyše 1,8 milióna áut. Nový systém sa volá Emergency Vehicle Alert System (EVAS) a funguje cez multimediálne rozhranie Uconnect.
Stellantis v USA oslovil spoločnosť HAAS Alert, prevádzkujúcu cloudovú platformu Safety Cloud, umožňujúcu zdieľať tento typ varovaní, ktorá vyvinula aj špeciálne zariadenie, umožňujúce prenášať varovanie z vozidiel rýchlej pomoci (hasičských alebo záchranných) priamo na displej auta, alebo do oblasti digitálneho prístrojového štítu – v závislosti od modelu.
Tieto varovania sa objavia, ak sa dostane záchranárske vozidlo približne do vzdialenosti 400 metrov, takže vodič má dosť času zareagovať. Varovania sa spúšťajú, keď má záchranné vozidlo zapnuté svetlá alebo sirénu. Vodiči, ktorí idú po diaľnici ale nebudú upozornení na policajné vozidlá, ktoré stoja, alebo idú s nezapnutými výstražnými znameniami. Najnovšie sa Stellantis snaží, aby do zoznamu „vozidiel s varovaním“ boli zaradené aj cestárske vozidlá pri výkone práce, čo by mohlo pomôcť obmedziť množstvo vážnych nehôd.
Aktuálne je tento systém zavedený v modeloch značiek Chrysler, Dodge, Jeep a Ram v USA a v Kanade, spolu približne v 1,8 milióne áut. Ide o zlepšovák, ktorý by sa však určite oplatil aj v Európe, pričom by uľahčil jazdu záchranárskym vozidlám a pomohol eliminovať kolízne situácie, vznikajúce tým, že tieto rýchlo idúce vozidlá ostatní vodiči zaregistrovali neskoro.