Prejazd Pelješackým mostom je krátky ale vzrušujúci. Tak ako jeho príbeh

Ak to máte namierené na juh Dalmácie, neminie vás prejazd Pelješackým mostom. Stojí to za to. Ide o technologický aj architektonický skvost. Chorvátom máme čo závidieť.

02.06.2023 06:00
debata (2)
Vďaka Pelješackému mostu môžu Chorváti po 300... Foto: Ľuboš Pilc
Chorvátsko - autom do Chorvátska 2023 Vďaka Pelješackému mostu môžu Chorváti po 300 rokoch prejsť suchou nohou celou kontinentálnou časťou Chorvátska. Poteší ale aj turistov, pretože im skracuje cestu do Dubrovníka alebo aj na ostrov Korčula.

Pelješacký most je 300-ročným splneným snom Chorvátov o prepojení územia krajiny. Aj preto ho Chorváti označujú za stavebné dielo, ktoré bude charakterizovať generáciu, ktorá sa o jeho výstavbu zaslúžila. Nachádza sa nad Malostonským zálivom a spája mestečko Komarna na pobreží Chorvátska s Pelješackým polostrovom a teda aj exklávu južného Chorvátska, ktorá ostala od zvyšku krajiny po krvavom rozpade bývalej Juhoslávie oddelená 25 km pásom pobrežia Bosny a Hercegoviny. Pre Chorvátov, ale aj turistov znamená most koniec nutnosti prechádzať hraničnými priechodmi a skrátenie času jazdy do Dubrovníka o vyše hodiny. Platí to aj vtedy, ak smerujete na ostrov Korčuľa.

Pozrite si krásu Pelješackého mosta

Video

Prejazd mostom s dĺžkou 2,4 kilometra je skutočným zážitkom. Ide o architektonický skvost. Navrhol ho Marjan Pipenbahern. Mostovka široká 21 metrov so štyrmi pruhmi, z toho dvoma odstavnými, sa vznáša 55 metrov nad hladinou mora. Fascinujúci je už príjazd k mostu. Hneď si uvedomíte, že ide o jeden z najmodernejších a najväčších mostov v Európe. Na rebríčku je čo do dĺžky a náročnosti konštrukcie na piatom mieste. Výstavba nebola jednoduchá, pretože most sa nachádza v seizmickej oblasti južnej Dalmácie, kde sú časté zemetrasenia. Odolávať musí aj silným vetrom. Konštruovaný je tak, aby zvládal vietor s rýchlosťou až 180 km/h. Do hry vstúpila aj politika, pretože voči projektu mala vážne výhrady Bosna a Hercegovina, najmä kvôli prístupu veľkých lodí k jej pobrežiu.

Chorvátsko - autom do Chorvátska 2023
Chorvátsko - autom do Chorvátska 2023
+14Chorvátsko - autom do Chorvátska 2023

Nakoniec sa všetko podarilo a most slávnostne otvorili po približne troch rokoch výstavby 26. júna 2022. Nejde pritom len o samotný most. Nadväzuje naň ďalšia rozsiahla infraštruktúra. S dĺžkou 12 km po oboch stranách, vrátane dvoch tunelov (0,5 km a 2,47 km), dvoch menších mostov a viaduktu. Navyše tento rok Chorváti dokončili aj obchvat mesta Ston, kde vybudovali ďalší most, dva tunely a jeden viadukt. Projekt Pelješackého mosta vrátane viac než 30 kilometrov príjazdových ciest stál 550 miliónov eur, z toho 357 miliónov eur išlo z kohézneho fondu Európskej únie. Most postavila čínska firma China Road and Bridge Corporation (CRCB).

Pelješacký most v skratke

Most je 2,4 kilometra dlhý a 22,5 metra široký. Má 3,40 metra široký stredový pás oddelený zvodidlami, cez ktorý prechádzajú pylóny a sú v ňom aj kotviace káble.

Jazdné pruhy sú rozdelené na štandardný jazdný pruh so šírkou 3,50 metra, užší pruh so šírkou 2,50 metra a dva bezpečnostné pruhy, každý má jeden meter. Na zvýšených vonkajších okrajových pásoch so šírkou 1,55 metra sú inštalované dva vetrolamy, aby bol most prejazdný počas búrok. Most má 13 priechodov medzi pilónmi, najširší má 285 metrov.

Celkovo má most šesť pylónov a sedem pilierov zo železobetónu. Pylóny sú vysoké 82,5 až 98 metrov a presahujú vozovku o 40 metrov. Ich základy spočívajú na oceľových vŕtaných pilótach dlhých až 124 metrov. Na úrovni vodnej hladiny sú inštalované rozšírenia ako lodné deflektory, teda zariadenia, ktoré majú zabrániť lodiam v priamej kolízii s piliermi.

Chorvátsko - autom do Chorvátska 2023 Čítajte viac Autom do Chorvátska 2023: Aké sú najvýhodnejšie trasy z Bratislavy, Košíc či Banskej Bystrice?

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Most #autom do Chorvátska #Pelješacký most
Články podľa značiek