Škoda Fabia Combi to má zrátané. Na svedomí ju má norma Euro 7

Vo vzduchu to viselo už dlho, ale teraz je to oficiálne potvrdené. Fabia novej generácie nedostane praktickú verziu kombi. Zabila ju vraj nová emisná norma Euro 7.

09.06.2023 14:00
debata (3)
Takto nejako mohla vyzerať nová Fabia Combi.... Foto: Theo Chin
Škoda Fabia Combi - ilustracia 2021 Takto nejako mohla vyzerať nová Fabia Combi. Pôvodne bola jej premiéra naplánovaná na tento rok.

V roku 2021 spustila Škoda výrobu novej generácie Fabie, po prvýkrát na modernej platforme MQB-A0 koncernu VW. Tej istej, akú využíva VW Polo alebo Seat Ibiza. O praktickejšej verzii kombi sa spočiatku síce špekulovalo, ale nič také sa nechystá. Produkciu tej pôvodnej pritom Škoda zastavila už v novembri minulého roka. Aj preto od januára do konca marca predala len 3 013 Fabií Combi, čo je o 49 % menej v medziročnom porovnaní. V podstate išlo o posledné skladové exempláre.

Šéf vývoja motorov Škody hovorí o nezmysloch normy Euro 7

Video

Ešte v roku 2020 pritom vtedajší šéf Škody Thomas Schaefer, dnes šéf značky Volkswagen tvrdil, že Fabia Combi je v pláne. Prísť mala práve v roku 2023. „Je to pre nás veľmi dôležitý model, pretože podčiarkuje náš záväzok ponúkať cenovo dostupnú a praktickú mobilitu v nižšej triede,“ povedal Schaefer. Teraz je všetko inak. Fabia Combi má vystavenú definitívnu stopku. A dôvodom má byť emisná norma Euro 7. „Splnenie emisných cieľov normy Euro 7 je spojené s extrémne vysokými nákladmi,“ povedal pre Automotive News Europe hovorca Škody. „Preto nebude existovať žiadny nástupca Fabie Combi.“

Väčší kufor by Fabii nepochybne svedčal. Foto: Theo Chin
Škoda Fabia Combi - ilustracia 2021 Väčší kufor by Fabii nepochybne svedčal.

Je to Škoda, pretože Fabia Combi bola posledným kombi vo svojom segmente. Taký Renault to s Cliom Grantour, Volkswagen s Polom Variant či Peuegeot s modelom 207 SW zabalili už dávno. Odpustkom má byť fakt, že nová Fabia je v porovnaní s tou predchádzajúcou o 110 mm dlhšia (2 108 mm), a teda ponúka viac miesta aj väčší kufor. Rozširovať modelový rad vraj ale nemá podľa súčasného šéfa Škody Klausa Zellmera význam. Emisná norma Euro 7 má totiž priniesť zvýšenie nákladov, ktoré je zvlášť citeľné v tejto triede áut.

Škoda Kodiaq - 2023 Čítajte viac Škoda Kodiaq: Toto je nová generácia. Výroba už beží

„Chceme rešpektovať klímu, ale ak sa súčasný návrh stane realitou do roku 2025, museli by sme do auta dať technológiu, ktorá buď ešte nie je vyvinutá, alebo je taká drahá, že z auta za 15 000 eur, akým je Fabia, by sa stalo auto za 18 000 až 20 000 eur," vysvetlil Zellmer. Navyše investície do novej verzie Fabie Combi by znamenali, že Škoda bude mať menej prostriedkov na elektrifikáciu. V podstate má Škoda taký istý názor ako viaceré automobilky, ktoré tvrdia, že emisné predpisy Euro 7 zbytočne odčerpávajú prostriedky automobiliek v čase, keď sa snažia o nákladný prechod k eletromobilom.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Fabia #Škoda-Auto #Škoda Fabia Combi
Články podľa značiek