Michelin pracuje na bezvzduchovej pneumatike Uptis už od roku 2005, stále tu ale nemáme finálny produkt. A tak skoro to ani nemusí byť. Pôvodne ohlásený termín, ktorým mal byť rok 2024 už vo svojich správach o Uptise francúzsky pneumatikársky gigant nezmieňuje. Zato oznámil, že rozširuje testovací program v reálnej premávke. Po tom, čo už nasadil Uptis na flotile 30 testovacích dodávok Toyota Hiace pre DHL v Singapure či na niektorých terénnych štvorkolkách, teda na modeloch s nízkou rýchlosťou, sa bezvzduchové plášte dostanú aj na dodávky spoločnosti La Poste v Ázii a v Severnej Amerike.
Čo dokáže urobiť prasknutá pneumatika za jazdy s kamiónom?
V prvej fáze majú obúvať Uptis stredne veľké dodávky ako Citroën Jumpy. Získané dáta majú poslúžiť druhej fáze, ktorá prebehne na budúci rok, keď dostane revolučné plášte ďalších štyridsať ľahkých úžitkových vozidiel. Tie však už budú jazdiť v Európe, konkrétne v severofrancúzskych mestách Lesquin, Valenciennes či Douai. No aj keď testy preukážu životaschopnosť novej technológie, ešte to neznamená masívne nasadenie v segmente osobných áut. Michelin naďalej počíta s Uptisom vo svete dodávok. To napriek tomu, že nedávno sa pochválil úspešným testom novej pneumatiky pri rýchlosti 210 km/h.
Je logické, že francúzsky výrobca nechce riskovať. Prípadné problémy nového výrobku by mohli mať nedozerné následky. Pri takej radikálnej zmene ich vylúčiť nemožno. Veď pneumatika Uptis nepotrebuje žiaden stlačený vzduch. Jeho funkciu plnia lamely z uhlíkových vlákien vystužené živicou. Umiestnené sú medzi hliníkovou obručou kolesa a behúňom. Nová pneumatika má byť síce drahšia až približne o 60 eur v porovnaní s konvenčnou technológiou, ale jej výhodu bude vymeniteľný dezén. To znamená, že môže slúžiť oveľa dlhšie. Navyše si budú môcť majitelia vybrať dezén podľa svojich potrieb.