Medzinárodná námorná organizácia (IMO) zrevidovala stratégiu znižovania emisií skleníkových plynov z lodí z roku 2018. Dôvodom je, aby aj lodná doprava spravodlivo prispievalo k dosiahnutiu cieľov Parížskej dohody úmerne k jej 3-percentnému podielu na globálnych emisiách.
V revidovanej stratégii z roku 2023 sa stanovuje cieľ nulovej bilancie emisií z lodí do roku 2050 alebo „približne do roku 2050“. Ide o radikálny posun v porovnaní s pôvodným cieľom, ktorý v rovnakom časovom horizonte hovoril o 50-percentnom znížení emisií.
Podľa novoschváleného harmonogramu by lodná námorná doprava mala do roku 2030 dosiahnuť 30-percentné zníženie emisií skleníkových plynov a do roku 2040 80-percentné. V stratégii sa takisto stanovuje dôležitý cieľ dosiahnuť do roku 2030 minimálne 5-percentné (ideálne 10-percentné ) využívanie technológií, palív a zdrojov energie s nulovými alebo „takmer nulovými“ emisiami skleníkových plynov.
Ďalším dôležitým míľnikom je vypracovať do roku 2025 normy regulujúce deklarované postupné znižovanie intenzity emisií skleníkových plynov z lodných palív a mechanizmus stanovovania cien emisií skleníkových plynov z námornej dopravy.
Tieto ciele sú pre lodnú dopravu podstatne náročnejšie a ťažšie splniteľné, než pri automobilovej doprave. Znamená to totiž postupný prechod na podstatne drahšie biopalivá, napríklad kvapalný vodík vyrobeného elektrolýzou z elektriny z obnoviteľných zdrojov, skvapalnený metán vyrobený z biomasy až po syntetické palivá alebo amoniak. Akékoľvek z nich však bude znamenať výrazné zvýšenie cien námornej dopravy, ktoré sa určite premietne aj do cien prepravovaných produktov.