
Len nedávno predstavili učni automobilovej akadémie Škody svoj upravený Enyaq iV s názvom Roadiaq. Ich „kolegovia“ z Audi sa však rozhodne nedali zahanbiť. Vyrukovali totiž so študentským projektom EP4. A musíme priznať, že nám vyrazili dych. Už len tým, že ich kreácia nevychádza zo žiadneho súčasného modelu Audi. Jej korene mieria do minulosti. Projekt EP4 je totiž bravúrnou elektrickou konverziou legendárneho NSU Prinz 4, ktoré schádzalo z liniek dnes už neexistujúcej automobilky z Neckarsulmu v rokoch 1961 až 1973. Dnes je to teda 50 rokov od skončenia výroby tohto modelu. Ako vieme, NSU po vstupe do koncernu Volkswagen výrazne ovplyvnilo ďalší vývoj Audi aj niektorých Volkswagenov, hoci muselo obetovať vlastnú identitu. Študenti na to ale nezabudli.
Videotest: Audi S3 – beštia v šatách princezny
Navyše, je to presne 150 rokov, čo neckarulmská fabrika spustila výrobu. Študenti mechatroniky, stavby karosérie, mechaniky a lakovania si preto vzali do parády exemplár NSU Prinz, vyrobený v roku 1971 a pretvorili ho na tak trochu bláznivý elektrický extrém. Všetko sa to začalo demontážou a zbavovaním hrdze. Pravdupovediac, veľa z originálu neostalo. Základom je totiž platforma z Audi A1, na ktorú je privarená výrazne znížená a rozšírená karoséria starého NSU. Svalnaté blatníky vznikali pomocou 3D tlače. Nové sú aj ultramoderné LED svetlá. Zadné prítlačné krídlo v signálnej žltej farbe je uchytené priamo na ochrannú klietku, takže jeho podpery prechádzajú zadným sklom. Karoséria je odetá do sivého laku Audi Suzuka Grey, s ktorým kontrastuje čierny lak Briliant Black.

Boky zdobia výročné nápisy s číslovkou 150. A označenie EP4? Písmeno E naznačuje elektrický pohon a P4 odkazuje na NSU Prinz 4. Rovnako dramatickou premenou prešla technika. Zabudnite na maličký vzduchom chladený dvojvalec s výkonom 22 kW, ktorý pôvodne priadol pod zadnou kapotou. Jeho miesto si vyhradil elektromotor s výkonom 176 kW, ktorý pochádza z Audi e-tron-u, vyrobeného v roku 2020. Batérie zas našli miesto vpredu, kde malo kedysi NSU Prinz palivovú nádrž. Presnú kapacitu akumulátorov Audi neprezradilo, ale pôvod áno. Pochádzajú z plug-in hybridného SUV Q7 TFSI e quattro, ktoré disponovalo 17,3 kWh elektrickej energie. Nie je to veľa, ale na pár adrenalínových kôl kdesi na okruhu to stačiť iste bude.

Chladenie tejto elektrickej šelmy zabezpečujú veľké sacie otvory v spodnej časti predného nárazníka. Zohriaty vzduch vystupuje otvorom priamo na kapote. Elektromotor zas vypúšťa prebytočné teplo cez zadnú kapotu, ktorú je možné zaistiť v polootvorenej polohe. EP4 tak odhaľuje svoje elektrické srdce, ako to robili pretekárske NSU Prinz 1000 v šesťdesiatych rokoch vďaka nasávačom vzduchu do karburátorov. Tie efektne vytŕčali z motorového priestoru. Zajazdiť si s týmto autom musí byť poriadna zábava. Najmä ak je kabína zbavená všetkého, čo by zvyšovalo hmotnosť. Je tu len športový volant, sedadlá Racaro Podium a jediná obrazovka, ktorá poskytuje potrebné informácie.