Škandál s AdBlue: Citroën a Peugeot mlčia a drahé opravy roky účtujú klientom

Priemerná cena opravy "emisnej chyby" sa vyšplhala na tisíc eur a problém sa často nevyriešil. Oficiálnu sťažnosť už podalo vyše 5 000 spotrebiteľov. Automobilky o probléme roky mlčia.

19.07.2023 06:00
adblue Foto:
Problém s AdBlue je známy už od roku 2013 a týka sa zatiaľ koncernu Stellantis, resp. jeho predchodcu PSA.
debata (18)

S AdBlue má skúsenosť väčšina majiteľov moderných naftových áut. Slúži totiž na znižovanie emisií oxidov dusíka v novších dieslových agregátoch tak, aby vyhovovali emisnej norme Euro 5 a novším. Dosahuje sa to tak, že škodliviny sa zneutralizujú roztokom syntetickej močoviny (známej pod názvom AdBlue), ktorá je podstatou systému selektívnej katalytickej redukcie. Vďaka nej možno zredukovať množstvo oxidov dusíka vo výfukových plynoch až o 95 percent.

Motory, ktoré ju využívajú, nemôžu v prípade nedostatku AdBlue pracovať. Presnejšie – vo väčšine prípadov nie je možné vozidlo po vypnutí motora opätovne naštartovať a vodičovi nezostane nič iné, než zavolať si odťah do servisu. Nejde pritom o žiadne zlyhanie techniky, výrobcovia áut sú povinní v súlade s legislatívou zamedziť prevádzke automobilu s vyčerpaným AdBlue. Dostať sa do tohto stavu je však veľmi nepravdepodobné, respektíve si vyžaduje zanedbávanie starostlivosti o vozidlo, pretože väčšina vozidiel s veľkým predstihom (rádovo v tisícoch kilometrov) upozorňuje na nízku hladinu AdBlue v nádržke.

Problém, o ktorom sa mlčí

Motoristi s naftovými autami vyrobenými koncernom PSA (v súčasnosti Stellantis, konkrétne značiek Peugeot, Citroën a Opel) sa však s problémom s AdBlue stretávali aj v prípadoch, ak túto starostlivosť nezanedbávali. A častokrát pritom išlo o „stretnutia“, pri ktorých museli siahnuť poriadne hlboko do peňaženky. O čo vlastne išlo?

adblue Čítajte viac Pozor! Chýbajúce AdBlue ničím nenahrádzajte, radí odborník

Stávalo sa, že autá hlásil problém s AdBlue aj krátko potom, ako ho vodiči do svojich nádrží doplnili. Systém hlásil „emisnú chybu“, varoval, že prejde do núdzového režimu so zníženým výkonom a majiteľom áut nezostávalo nič iné, než navštíviť servis, inak im hrozil vyššie uvedený problém – nebudú môcť svoje auto po vypnutí motora opätovne naštartovať. V lepšom prípade iba systém zahlásil, že nádrž na AdBlue je skoro prázdna a treba ho urýchlene doplniť. Keď tak vodiči chceli spraviť, zistili, že nádrž je v skutočnosti plná.

Oprava tejto „emisnej závady“ bola následne vodičom v plnej výške účtovaná, priemerne nechali v servise tisíc eur. A u niektorých sa rovnaký problém zakrátko objavil znovu. Informoval o tom napríklad LeParisien.

Niet sa čo diviť, že majitelia áut začali byť naštvaní a začali sa obracať na francúzske združenie pre ochranu spotrebiteľov UFC-Que Choisir. To postupne nazbieralo až 1 731 prípadov, keď sa problém ukázal ako vážny. Francúzi o tom informovali Európsku organizáciu pre ochranu spotrebiteľov (BEUC).

Video: Môžu vám vždy policajti kontrolovať a zobrať doklady alebo dať fúkať? Ktorí áno a ktorí nie? Musíte poslúchnuť?

Tá sa vo veci angažovala, oslovila aj ďalšie združenia v rámci jednotlivých štátov EÚ a zistila, že problém je oveľa vážnejší. V skutočnosti už viac ako 4 000 európskych spotrebiteľov nahlásilo problémy so svojimi automobilmi využívajúcimi AdBlue. Do júna 2023 to zahŕňa 1 731 prípadov vo Francúzsku, 2 411 v Belgicku a viac ako 700 v Taliansku. Vo väčšine prípadov ide o majiteľov vozidiel značiek Peugeot a Citroën.

Nekalé praktiky?

Vzhľadom na tieto počty je absolútne nepravdepodobné, že materský koncern o tomto probléme nevedel, navyše predbežné šetrenie zatiaľ ukazuje na to, že ide o konštrukčný problém (výrobnú chybu) a oprava mala byť vykonaná bezplatne.

Združenia Altroconsumo a OCU už v decembri 2022 podali v tejto veci sťažnosti európskym spotrebiteľským orgánom (sieť CPC) a spotrebiteľským orgánom v Taliansku a Španielsku, pričom nahlásili podozrenie z porušenia zákona o nekalých obchodných praktikách.

Správu o celej kauze pred pár dňami zverejnilo pod názvom Need for EU-wide investigation into AdBlue emission-reduction system for cars aj európske združenie BEUC a požaduje vyšetrovanie na celoeurópskej úrovni.

Aktuálne poškodení spotrebitelia prostredníctvom združení na ich ochranu žiadajú, aby sa začal celoeurópsky prieskum postupov výrobcov automobilov všade tam, kde je v procese čistenia výfukových plynov používaný AdBlue. Existujú totiž indície, že problém by sa nemusel týkať len Stellantisu. Zároveň žiadajú, aby výrobcovia chybu odstránili, bezplatne vykonali opravu každej hlásenej poruchy a odškodnili spotrebiteľov, ktorí už museli v minulosti opravy financovať. Taktiež chcú, aby automobilky o probléme s AdBlue začali transparentne a verejne informovať a nesnažili sa ho ďalej „ututlávať".

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #nekalé obchodné praktiky #Citroen #Peugeot #emisný škandál #Stellantis #AdBlue
Články podľa značiek