V hi-tech iFactory v Dingolfingu spustili sériovú výrobu BMW i5. Boli sme pri tom

Dingolfing je plne digitalizovaná fabrika, po ktorej jazdia autonómne prepravníky, vyrobené autá samy odídu na parkovisko a výrobu môžete optimalizovať v Omniverze.

24.07.2023 13:00
BMW i5. Dingolfing Foto: ,
V bavorskom Dingolfingu oficiálne zahájili sériovú výrobu BMW i5.
debata

Fabrika BMW v bavorskom Dingolfingu patrí k tým, kam, na rozdiel od ostatných, púšťajú novinárov len veľmi zriedka. Tentokrát však spravili výnimku – fabrika totiž oslavuje 50 rokov svoje existencie a zároveň tam za prítomnosti miestnej honorácie oficiálne spúšťali výrobu elektrického BMW i5.

Dingolfing ako výkladná skriňa technológií

Ide o veľkú fabriku, kde pracuje vyše 18-tisíc ľudí. Len pre zaujímavosť – ročné mzdové náklady tam presahujú miliardu eur. Ide o fabriku, ktorá je úzko spojená najmä s modelovým radom BMW radu 5. Z 12 miliónov vozidiel, ktoré tam doteraz vyrobili, pripadá na rôzne varianty BMW radu 5 približne osem miliónov, teda dve tretiny vyrobených áut.

Navyše presne pred 50 rokmi, v septembri 1973, zišiel z výrobnej linky v tomto závode vôbec prvý automobil modelového radu – BMW 520i prvej generácie v mandarínkovo oranžovej farbe. V rámci spustenia produkcie nového elektrického BMW i5 bolo sympatické, že sme si mohli na mieste pozrieť defilé všetkých generácií tohto modelu. Za volantom modelu prvej generácie pritom sedel zamestnanec, ktorý bol pri spustení jej výroby pred 50 rokmi a v továrni pracuje doteraz.

BMW 5 prvej generácie sa vyrábalo v rokoch 1972...
BMW 5 druhej generácie sa vyrábalo v rokoch...
+3BMW 5 tretej generácie sa vyrábalo v rokoch...

Samotné BMW radu 5 v jeho ôsmom vydaní sme si podrobnejšie predstavili v tomto článku:

BMW radu 5 Čítajte viac BMW radu 5: Ôsma generácia ikonického sedanu dostala štyri druhy pohonu

Pozrime sa teraz na to, čo pre materskú automobilku a fabriku v Dingolfingu znamená tento model po ekonomickej stránke. Riaditeľ továrne Christoph Schröder očakáva, že začatie výroby nového BMW radu 5 v najbližších rokoch zvýši celkový počet v nej vyrobených vozidiel: „BMW radu 5 je tradične hlavným modelom továrne v Dingolfingu a aj tentoraz bude dôležitým impulzom pre zvýšenie objemu výroby.“

BMW v bratislavskej Danubiane ukázalo originálne veterány a najväčšie novinky, vrátane i5:

V roku 2022 sa v Dingolfingu vyrobilo vyše 280-tisíc áut. V nadchádzajúcom roku, po zahájení výroby modelov BMW radu 5 Touring a ôsmej generácie BMW M5, Schröder očakáva, že sa toto číslo vyšplhá výrazne nad 300 000 vozidiel. Stefan Danner, podpredseda podnikovej rady v Dingolfingu, k tomu doplnil: „Spolu s úspešným prechodom na elektromobilitu je BMW radu 5 pre dlhodobé využitie kapacity nášho závodu a taktiež pre zaistenie pracovných miest kľúčovým modelom.“

Omniverzum a vízia továrne BMW iFactory

Dingolfing je príkladom fabriky, ktorá je síce stará 50 rokov, no napriek tomu patrí k najmodernejším. Jasne v nej cítiť rozhodnutie automobilky, smerujúce k tomu, že bude patriť medzi jej strategické výrobné závody a je mimoriadne dobre pripravená pre budúcnosť – je tu jasne viditeľný prechod na systém BMW iFactory.

Veľké elektromobily potrebujú veľké batérie. Foto: Martin Domček, Pravda
Dingolfing, BMW i Veľké elektromobily potrebujú veľké batérie.

Ak vám to nič nehovorí, ide o pomerne revolučný počin. Spoločnosť BMW totiž posunula plánovanie svojich závodov do virtuálneho priestoru. Takto bola navrhnutá napríklad jej aktuálne najmodernejšia fabrika v maďarskom Debrecíne.

Viac ako dva roky pred oficiálnym spustením sériovej výroby sa tam už naplno vyrábalo virtuálne. Prelomový a inovatívny koncept plánovania vznikol v spolupráci s partnerom NVIDIA. BMW využíva digitálny prístup na overenie a optimalizáciu komplexných výrobných systémov v celej výrobnej sieti pomocou platformy NVIDIA Omniverse Enterprise na vytváranie a prevádzkovanie 3D priemyselných metaverzných aplikácií, na spustenie digitálnych simulácií dvojčiat v reálnom čase, na optimalizáciu rozloženia, robotiky a logistických systémov. Omniverse sa následne rozšíri do celej výrobnej siete automobilky BMW po celom svete.

A rozšírilo sa už aj do Dingolfingu. Mali sme možnosť vidieť to v praxi a úprimne povedané, bolo to zaujímavejšie, než samotné spustenie výroby BMW i5, čo bol de facto len formálny slávnostný akt. Videli sme v praxi napríklad prenosný 3D skener, ktorý sa pripne na telo a vytvára digitalizovaný 3D obraz všetkého, na čo sa jeho majiteľ pozerá a kadiaľ prechádza. Takto sa dá získať komplexná 3D mapa celej továrne a následné sa do nej vložia výrobné linky, roboty a spustí sa virtuálna simulácia produkcie.

Fabrika dokáže virtuálne vyrábať, vy máte v... Foto: Martin Domček, Pravda
IMG 2819 Fabrika dokáže virtuálne vyrábať, vy máte v Omniverze všetko pod kontrolou a môžete čokoľvek premiestňovať alebo optimalizovať.

A vy v rámci nej môžete jednoducho, takmer doslova metódou „drag and drop“ posúvať linky, premiestňovať roboty a ďalšie priestory tak, aby výroba bežala čo najoptimálnejšie. A na milimetre presne vidíte, či vám robot na konkrétne miesto vojde, ako bude spolupracovať s ostatnými, koľko bude trvať jeho zásobovanie komponentmi a podobne.

Väčšina dôležitých komponentov má svoje vlastné „airtagy“, teda bluetooth lokalizačné čipy, takže celkom presne viete, kde sa v reálnom čase nachádza akákoľvek „skrutka“, koľko jej trvalo, kým sa dostala na miesto určenia a podobne. Vďaka „aktívnym“ nástrojom, ktoré majú svoje čipy, vidia zamestnanci na monitoroch kam presne čo patrí, na ktorú partiu je vhodný nástroj, ktorý majú v ruke a podobne.

Postupom času budú všetky relevantné údaje o produktoch, procesoch, kvalite a nákladoch dostupné v Omniverse, a to spolu s procesmi vývoja, plánovania a výroby. Platforma sa bude ďalej rozvíjať, pričom sa očakáva, že časom bude zahŕňať aj neviditeľné procesy, ako sú spotreba energie a zdrojov.

Nositeľný telový 3D skener  na vytváranie máp... Foto: Martin Domček, Pravda
Dingolfing, BMW i5 Nositeľný telový 3D skener na vytváranie máp prakticky v reálnom čase je hi-tech nástroj, na ktorý sú v Dingolfingu hrdí.

Omniversum zlepší aj digitálne operácie – kľúčovú fázu, ktorú už riešia tímy spoločností BMW Group a NVIDIA. V budúcnosti to v priebehu niekoľkých sekúnd umožní lokalizovať prevádzkové poruchy a zabrániť tak dlhším prestojom vo výrobe.

Najlepším príkladom tohto vývoja v oblasti „štíhlej“ a „digitálnej“ výroby je získanie renomovanej ceny Automotive Lean Production Award v roku 2022. Ocenený bol napríklad na tunajšej výrobnej linke zavedený inteligentný kamerový systém pre sledovanie kvality (AIQX), rovnako ako smart logistické riešenia a IT platforma IPS-i pre identifikáciu a lokalizáciu objektov.

Výroba komponentov pre elektrické motory beží... Foto: Martin Domček, Pravda
Dingolfing, BMW i5 Výroba komponentov pre elektrické motory beží naplno, ľudia nikde.

V minulom roku továreň v rámci pilotného projektu zaviedla systém Automated Driving In-Plant (AFW), ktorý spočíva v tom, že novo vyrobené modely BMW radu 7 jazdili medzi koncom výrobnej linky a miestom na zaparkovanie úplne autonómne. Tento systém sa teraz so začatím výroby nového BMW radu 5 zavádza vo väčšom meradle.

V oblasti udržateľnosti – „zeleného“ aspektu BMW iFactory – továreň v posledných rokoch zintenzívnila svoje aktivity v rôznych oblastiach: od podpory biodiverzity vo svojom areáli, cez prevenciu a recykláciu odpadov, kedy na jedno vyrobené vozidlo zostane iba približne 600 gramov odpadu určeného na likvidáciu, až po dekarbonizačné opatrenia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW radu 5 #BMW i5 #Dingolfing #BMW iFACTORY #Omniverse
Články podľa značiek