Toto nie je žiaden výmysel, ale reálna skúsenosť Tilla Westberga, nemeckého vlastníka vodíkového Hyundaia ix35 FCEV. Toto auto vyrábal Hyundai takmer ručne v rokoch 2013 až 2018. A bolo popri Toyote Mirai jedným z mála na vodík, ktoré sa dostali do bežného predaja. Hyundai ním chcel ukázať svoj technologický náskok a podarilo sa mu preň nájsť aj zopár zákazníkov z radov technologických nadšencov. Jedným z nich bol spomínaný Nemec. Ten sa pre kúpu vozidla vybaveného palivovým článkom rozhodol aj napriek tomu, že najbližšia vodíková čerpacia stanica bola od jeho domu v roku 2016, keď si auto obstaral, vzdialená 114 km. Ak si uvedomíme, že dojazd vodíkového SUV bol za ideálnych podmienok 525 km, prvých 228 z nich minul len tým, že auto natankoval.
Čítajte viac Hyundai Santa Fe: Toto je prvé SUV, vyvíjane od kufra. Vyzerá fantastickyAni sa nemožno čudovať, že na rozdiel od predošlej Toyoty Prius s ním za sedem rokov až tak veľa nenajazdil – len 84 875 km, v čom sú aj povinné jazdy na „čerpačku“. Lenže potom prišiel “deň D“ a auto nenaštartovalo. Westberg s ním preto zavítal do servisu, v ktorom diagnostikovali poruchu palivového článku. Oprava bola vyčíslená na astronomických 103 764 eur, z toho samotný článok, predstavoval 84 875 eur. To je dvakrát toľko, ako zaplatil Westberg za kúpu celého auta. V roku 2016 stál Hyundai ix35 FCEV na nemeckom trhu 50 200 eur. Samozrejme, cena bola dotovaná Hyundaiom, ktorý na každom exempláre prerábal, ale táto strata stála značke za to, aby sa predviedla ako technologický líder. Cena nového palivového článku však už dotovaná nie je. Z toho pramení gigantický rozdiel.
Problémom je, že auto už nie je v záruke a prípadná oprava tak ostane na pleciach zákazníka. Tá ale nedáva žiaden ekonomický zmysel, pretože napríklad novú vodíkovú Toyotu Mirai si je možné kúpiť za 64 990 eur. A má oveľa lepšie parametre, podobne ako nový vodíkový Hyundai Nexo. Daň za to, že sa dáte nalákať na priekopnícku technológiu, je teda vysoká. Uvidíme, ako to bude po pár rokoch so súčasnými elektromobilmi, keď sa im skončí záruka na batérie – ich najdrahšiu súčasť. Nemecká profesorka Birgit Scheppatová, ktorá sa venuje na univerzite Rhein-Main palivovým článkom, je presvedčená, že automobilky by pri pionierskych technológiách mali byť v prípade problémov ochotné takéto autá od zákazníkov odkúpiť aj po záruke. Hyundai preto vraj hľadá pre Westberga nejakú formu kompenzácie.
Čítajte viac Test: Hyundai Ioniq 6. Ohúril dizajnom, prekvapil spotrebou, potešil na cesteMožno by mohol Hyundai Westbergovi dať špeciálnu cenu na nové vodíkové Nexo. Tento crossover stojí v Nemecku momentálne od 77 290 až 82 500 eur. Samotná cena článku je však stále šialených 41 650 eur. Či teda Westberg vstúpi do tej istej rieky druhýkrát, zatiaľ nevieme. Momentálne má síce v garáži revolučné auto, ale zároveň auto úplne nepoužiteľné a hlavne nepredajné. Ak by mal v iX35 klasický diesel, malo by toto SUV pred sebou ešte aspoň 300 000 kilometrov prevádzky a ešte by ho od Westberga niekto v budúcnosti kúpil. Najmä ak sa nad naftovými SUV sťahujú čierne mračná.