
Hyundai Santa Fe má za sebou 23-ročnú kariéru a milióny vyrobených exemplárov. A do budúcnosti nemieni poľaviť. Naopak, piata generácia priam šokuje radikálnou zmenou. Dizajnéri „prekopali“ dizajn kórejského SUV od základov. A sústredili sa na to, čo dnes „fičí“. Zákazníci sa zamilovali do outdoorových aktivít, s ktorými najlepšie ladia drsné SUV, alebo dokonca off-roady. A tak na Santa Fe neostal kameň na kameni. Úhľadný model sa konvertoval na kríženca týchto dvoch tried s jednoduchými a hranatými líniami. Má kolmú masku, masívne blatníky, rovné boky karosérie s plávajúcou strechou, až 21-palcové disky kolies a kolmú zadnú stenu s obrovským výklopným vekom. Podľa slov šéfdizajnéra SangYupa Leeho sa začal vývoj dizajnu práve v zadnej časti, pretože Hyundai chcel vytvoriť neobmedzený prístup do kufra a z kabíny vytvoriť čosi ako „terasu“.
Offroadový „look“ podporujú úchytné body na stĺpikoch, kde je možné pripevniť rôzne príslušenstvo, podobne ako na Land Rovery Defender. Pritom je neuveriteľné, že pri tomto „krabicovom“ dizajne, ktorý je pre aerodynamiku doslova pohromou, sa Hyundaiu podarilo znížiť koeficient čelného odporu vzduchu len na Cd 0,29, čo je fantastický výsledok. Drsný charakter nového Santa Fe je okorenený precíznymi detailmi, napríklad diódovými svetlami s grafikou písmena H, inšpirovanou logom automobilky, brilantným dizajnom diskov či jemnou štruktúrou masky a otvorov pre vstup chladiaceho vzduchu v nárazníku. Niet pochýb, že sa pozeráme na jedno z najnápadnejších SUV súčasnosti. Sebavedomému vzhľadu pomáha aj zmena formátu. Nové Santa Fe totiž narástlo takmer vo všetkých smeroch. Do dĺžky pribudlo 45, do výšky 35 a na rázvore náprav až 50 mm. O 50 mm dlhší rázvor náprav posunul kolesá takmer do rohov.


Zákazníci dostanú na výber z desiatich lakov karosérie vrátane vyzývavých odtieňov ako zeleného Ocado Green Pearl, oranžového Terracota Orange, fialového Cyber Sage Perl a mosadzného Earthy Brass Metallic Mate. Kubistický štýl sa preniesol aj do interiéru, o ktorom Hyundai tvrdí, že je najväčší vo svojej kategórii. Začnime kufrom, ktorý bol pri vývoji prioritný. V 5-miestnom usporiadaní začína na gigantických 725 litroch, čo je o 91 litrov viac v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Ohromuje aj šírkou nakladacieho otvoru s hodnotou 1 275 mm, väčšou o 145 mm. Dosť miesta si užije aj posádka. Cestujúci v druhom rade ocenia 35 a v treťom 15 plusových milimetrov. Ploché boky karosérie zároveň zväčšujú šírku vo výške ramien. Prísne horizontálna palubná doska je osadená zakriveným displejom, ale nechýba ani samostatný panel klimatizácie so 6,6-palcovou obrazovkou, s klasickými ovládačmi teploty a ani dostatok „hardvéru“ na volante.


Santa Fe zároveň prichádza s množstvom luxusných vychytávok. Relaxačné sedadlo spolujazdca s opierkou nôh umožňuje vychutnať „beztiažový stav“. V 6-miestnej konfigurácii sú sedadlá v druhom rade ovládané elektricky. Premiéru má úložný priestor s viacerými konzolami, ktorý môžu využívať cestujúci vpredu aj vzadu. Okrem toho má každé sedadlo dva držiaky na nápoje a vlastný USB-port, jeden s výkonom 27 W. Novinkou sú tiež dve indukčné nabíjačky na smartfóny a sterilizačný priečinok UV-C, napríklad na dezinfekciou vášho mobilného telefónu. Spomeňme tiež digitálny kľúč Digital Key 2, ktorý umožňuje ovládať množstvo funkcií z obrazovky telefónu, vrátane štartovania. Nepochybujte ani o asistenčných systémoch. Sú tu všetky vrátane asistenta pre jazdu na diaľnici, varovania pred križujúcimi vozidlami a diaľkového parkovanie až po radarovú kontrolu zadných sedadiel proti zabudnutiu detí v aute.


Kariéru odštartuje Santa Fe s dvojicou motorov. O nafte a čisto benzínovom agregáte nepadlo zatiaľ ani slovo. Pravdepodobne sa s nimi Santa Fe nadobro lúči. Na vyber bude hybrid a plug-in hybrid, ktorých základom je preplňovaný 4-valec 1,6 T-GDI. Vo verzii HEV má výkon 132 a v PHEV 117 kW. Spolu s elektromotorom je systémový výkon vyšší – hybrid má finálnych 165 a plug-in hybrid 195 kW. Kapacitu batérie nabíjateľného hybridu ani jeho čisto elektrický dojazd nepoznáme. Obe verzie sú štandardne spriahnuté so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Akcelerácia z 0 na 100 km/h sa pohybuje pod desať sekúnd, pričom maximálna rýchlosť je obmedzená na 190 km/h. Hyundai sľubuje spotrebu 6,5, respektíve 1,6 litra benzínu na 100 km. Zaujímavé je, že zverejnené technické údaje sa zatiaľ týkajú len verzií s predným náhonom. Legendárny pohon 4×4 s prívlastkom HTRAC zatiaľ automobilka vôbec nespomína. Na novinku Hyundaia si ešte počkáme do polovice budúceho roka.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 830 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 900 |
Výška (mm) | 1 720 – 1 780 |
Rázvor náprav (mm) | 2 815 |
Objem kufra (l) | od 725 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 225 (2 295 PHEV) |
Technické údaje
Verzia 1,6 T-GDI HEV | 1,6 T-GDI PHEV | |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo | 4/16 DIHC Turbo |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 598 | 1 598 |
Výkon spaľ. motora (kW) | 132 | 117 |
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm) | 265 | 265 |
Systémový výkon (kW) | 165 | 195 |
Prevodovka | 6AT | 6AT |
0 – 100 km/h (s) | 9,5 | 9,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 190 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,54 | 1,6 |