Hyundai Santa Fe: Toto je prvé SUV, vyvíjane od kufra. Vyzerá fantasticky

Piata generácia Santa Fe mení totálne charakter. Prináša viac off-roadového štýlu, najväčšiu kabínu v triede a množstvo vychytávok. O nafte zatiaľ nepadlo ani slovo. Dieselový motor je asi minulosťou.

16.08.2023 09:00
debata (1)
Pôvodne úhľadné SUV sa v piatej generácii... Foto: Hyundai
Hyundai Santa Fe - 2023 Pôvodne úhľadné SUV sa v piatej generácii zmenilo na dobrodružný „off-road“, podobný Defenderu. V skutočnosti má však zázračne nízky aerodynamický odpor s koeficientom Cd 0,29. Pomáhajú aj aktívne lamely masky.

Hyundai Santa Fe má za sebou 23-ročnú kariéru a milióny vyrobených exemplárov. A do budúcnosti nemieni poľaviť. Naopak, piata generácia priam šokuje radikálnou zmenou. Dizajnéri „prekopali“ dizajn kórejského SUV od základov. A sústredili sa na to, čo dnes „fičí“. Zákazníci sa zamilovali do outdoorových aktivít, s ktorými najlepšie ladia drsné SUV, alebo dokonca off-roady. A tak na Santa Fe neostal kameň na kameni. Úhľadný model sa konvertoval na kríženca týchto dvoch tried s jednoduchými a hranatými líniami. Má kolmú masku, masívne blatníky, rovné boky karosérie s plávajúcou strechou, až 21-palcové disky kolies a kolmú zadnú stenu s obrovským výklopným vekom. Podľa slov šéfdizajnéra SangYupa Leeho sa začal vývoj dizajnu práve v zadnej časti, pretože Hyundai chcel vytvoriť neobmedzený prístup do kufra a z kabíny vytvoriť čosi ako „terasu“.

Hyundai Santa Fe - 2023
Hyundai Santa Fe - 2023
+29Hyundai Santa Fe - 2023

Offroadový „look“ podporujú úchytné body na stĺpikoch, kde je možné pripevniť rôzne príslušenstvo, podobne ako na Land Rovery Defender. Pritom je neuveriteľné, že pri tomto „krabicovom“ dizajne, ktorý je pre aerodynamiku doslova pohromou, sa Hyundaiu podarilo znížiť koeficient čelného odporu vzduchu len na Cd 0,29, čo je fantastický výsledok. Drsný charakter nového Santa Fe je okorenený precíznymi detailmi, napríklad diódovými svetlami s grafikou písmena H, inšpirovanou logom automobilky, brilantným dizajnom diskov či jemnou štruktúrou masky a otvorov pre vstup chladiaceho vzduchu v nárazníku. Niet pochýb, že sa pozeráme na jedno z najnápadnejších SUV súčasnosti. Sebavedomému vzhľadu pomáha aj zmena formátu. Nové Santa Fe totiž narástlo takmer vo všetkých smeroch. Do dĺžky pribudlo 45, do výšky 35 a na rázvore náprav až 50 mm. O 50 mm dlhší rázvor náprav posunul kolesá takmer do rohov.

Santa Fe narástlo do dĺžky aj výšky približne o... Foto: Hyundai
Hyundai Santa Fe - 2023 Santa Fe narástlo do dĺžky aj výšky približne o 40 mm. Rázvor náprav sa však natiahol o celých 50. Kolesá môžu mať až 21 palcov.
Hyundai Ioniq 5 - 2023 Čítajte viac Hyundai Ioniq 5 dostal ďalšie digitálne zrkadlo

Zákazníci dostanú na výber z desiatich lakov karosérie vrátane vyzývavých odtieňov ako zeleného Ocado Green Pearl, oranžového Terracota Orange, fialového Cyber Sage Perl a mosadzného Earthy Brass Metallic Mate. Kubistický štýl sa preniesol aj do interiéru, o ktorom Hyundai tvrdí, že je najväčší vo svojej kategórii. Začnime kufrom, ktorý bol pri vývoji prioritný. V 5-miestnom usporiadaní začína na gigantických 725 litroch, čo je o 91 litrov viac v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Ohromuje aj šírkou nakladacieho otvoru s hodnotou 1 275 mm, väčšou o 145 mm. Dosť miesta si užije aj posádka. Cestujúci v druhom rade ocenia 35 a v treťom 15 plusových milimetrov. Ploché boky karosérie zároveň zväčšujú šírku vo výške ramien. Prísne horizontálna palubná doska je osadená zakriveným displejom, ale nechýba ani samostatný panel klimatizácie so 6,6-palcovou obrazovkou, s klasickými ovládačmi teploty a ani dostatok „hardvéru“ na volante.

Tak ako predné aj zadné svetlá majú grafiku... Foto: Hyundai
Hyundai Santa Fe - 2023 Tak ako predné aj zadné svetlá majú grafiku písmena H. Hyundai je však najviac pyšný na obrovské zadné veko a vstupný otvor do kufra so šírkou až 1 275 mm.
Hyundai - karbónové disky Čítajte viac Hyundai zavedie do bežnej ponuky karbónové disky! To tu ešte nebolo

Santa Fe zároveň prichádza s množstvom luxusných vychytávok. Relaxačné sedadlo spolujazdca s opierkou nôh umožňuje vychutnať „beztiažový stav“. V 6-miestnej konfigurácii sú sedadlá v druhom rade ovládané elektricky. Premiéru má úložný priestor s viacerými konzolami, ktorý môžu využívať cestujúci vpredu aj vzadu. Okrem toho má každé sedadlo dva držiaky na nápoje a vlastný USB-port, jeden s výkonom 27 W. Novinkou sú tiež dve indukčné nabíjačky na smartfóny a sterilizačný priečinok UV-C, napríklad na dezinfekciou vášho mobilného telefónu. Spomeňme tiež digitálny kľúč Digital Key 2, ktorý umožňuje ovládať množstvo funkcií z obrazovky telefónu, vrátane štartovania. Nepochybujte ani o asistenčných systémoch. Sú tu všetky vrátane asistenta pre jazdu na diaľnici, varovania pred križujúcimi vozidlami a diaľkového parkovanie až po radarovú kontrolu zadných sedadiel proti zabudnutiu detí v aute.

Hranatý dizajn prenikol aj do interiéru s... Foto: Hyundai
Hyundai Santa Fe - 2023 Hranatý dizajn prenikol aj do interiéru s prísne horizontálnou palubnou doskou, ktorá nesie veľký zakrivený displej.
Hyundai IONIQ 5 N (2023) Čítajte viac Na svete je extrémny Hyundai Ioniq 5 N. Parametre má skvelé

Kariéru odštartuje Santa Fe s dvojicou motorov. O nafte a čisto benzínovom agregáte nepadlo zatiaľ ani slovo. Pravdepodobne sa s nimi Santa Fe nadobro lúči. Na vyber bude hybrid a plug-in hybrid, ktorých základom je preplňovaný 4-valec 1,6 T-GDI. Vo verzii HEV má výkon 132 a v PHEV 117 kW. Spolu s elektromotorom je systémový výkon vyšší – hybrid má finálnych 165 a plug-in hybrid 195 kW. Kapacitu batérie nabíjateľného hybridu ani jeho čisto elektrický dojazd nepoznáme. Obe verzie sú štandardne spriahnuté so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Akcelerácia z 0 na 100 km/h sa pohybuje pod desať sekúnd, pričom maximálna rýchlosť je obmedzená na 190 km/h. Hyundai sľubuje spotrebu 6,5, respektíve 1,6 litra benzínu na 100 km. Zaujímavé je, že zverejnené technické údaje sa zatiaľ týkajú len verzií s predným náhonom. Legendárny pohon 4×4 s prívlastkom HTRAC zatiaľ automobilka vôbec nespomína. Na novinku Hyundaia si ešte počkáme do polovice budúceho roka.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 830
Šírka (mm) 1 900
Výška (mm) 1 720 – 1 780
Rázvor náprav (mm) 2 815
Objem kufra (l) od 725
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 225 (2 295 PHEV)

Technické údaje

Verzia 1,6 T-GDI HEV 1,6 T-GDI PHEV
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo 4/16 DIHC Turbo
Zdvihový objem motora (ccm) 1 598 1 598
Výkon spaľ. motora (kW) 132 117
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm) 265 265
Systémový výkon (kW) 165 195
Prevodovka 6AT 6AT
0 – 100 km/h (s) 9,5 9,1
Max. rýchlosť (km/h) 190 190
Spotreba na 100 km (l) 6,54 1,6
1 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai Santa Fe
Články podľa značiek