Špeciálne upravené Chevrolety Bolt, ktoré v San Franciscu využíva spoločnosť Cruise, zaoberajúca sa vývojom autonómneho riadenia v úlohe automatických robotaxíkov spôsobili menší chaos a dopravné problémy, keď na ulici jeden po druhom zostali stáť na „blikačkách“.
Prečo o tom píšeme, keď sa vlastne nestalo nič dramatické? Banálny problém, ktorý sofistikované autá postihol ukazuje, s akými netušenými nástrahami sa autonómne autá môžu stretnúť a ako ďaleko je ešte doba, keď sa na ne budeme musieť spoľahnúť. Tým ich nekritizujeme, sme totiž presvedčení, že vo veľkých metropolách môže práve vďaka autonómnym autám, riadeným pokročilou centrálnou umelou inteligenciou, zostať aj v budúcnosti aspoň do určitej miery zachovaná individuálna doprava. Len tá doba ešte nenastala a pravdepodobne je ešte dekády vzdialená.
Desať robotických taxíkov, ktoré jeden po druhom zastali „na blikačkách“ uprostred rušnej cesty totiž vyradil z prevádzky neďaleko prebiehajúci hudobný festival. To znamená, že sa na relatívne malej ploche nazhromaždilo množstvo ľudí, mnohí z nich boli online, niektorí hudobné vystúpenia streamovali. A to spôsobilo „internetovú zápchu“, takže informácie zbierané online z okolia začali autá dostávať s miernym oneskorením. Bezpečnostný systém zafungoval presne tak ako mal a autá, ktoré sa už nemohli stopercentne spoľahnúť na dáta získavané z okolia, radšej odstavil. Incident trval približne 15 minút, nič vážneho sa pri ňom nestalo.
Spoločnosť Cruise si však uvedomila, že ide o pomerne vážnu situáciu a ku cti jej slúži, že to nijako neskrývala. Ukázalo sa totiž, že autonómne autá nemôžu jazdiť bez toho, aby sa museli spoliehať na internet a keď ten zlyhá, nielenže nedokážu pokračovať v jazde, ale bez online pripojenia ich ani nie je možné ovládať na diaľku a naviesť ich operátorom tak, aby zastali aspoň pri krajnici.
Video: Tesla sa ‘zbláznila‘ a zabila dvoch ľudí v ČíneTakýto typ vozidiel sa musí dokázať v núdzi aspoň čiastočne orientovať podľa toho, čo sám vidí a nespoliehať sa na údaje „zvonku“ preto, aby nedokázalo k takýmto situáciám. Ak to nedokážu, zostanú stále len sofistikovanými „autíčkami na diaľkové ovládanie“, ktoré bez externého operátora nebude možné používať.
Ak by boli „robotaxíky“ napríklad plošne rozšírené a neustále závislé na internete, tak teoreticky by stačilo hekerom odstaviť na pár desiatok minút internet a tým by efektívne paralyzovali celé veľkomesto, v ktorom by sa zastavila pozemná doprava, hasiči by sa nedostali k požiarom a sanitky k pacientom. Myslíme, že tento scenár nie je potrebné ďalej rozvíjať a je dobre, že slabinu autonómnych taxíkov neodhalila žiadna katastrofická udalosť, ale obyčajný hudobný festival a navyše sa nikomu nič nestalo.