Vo výrobe batérií zúfalo zaostávame. Na Maďarov sa ani len ‘nechytáme‘

Maďari do roku 2030 očakávajú vyššia kapacita výroby batérií až 250 GWh. Na Slovensku je zatiaľ potvrdených 10 GWh. Konštatuje to analýza Slovenskej sporiteľne.

31.08.2023 12:00
Dingolfing, BMW i Foto: ,
Výroba batérií je obrovský a predovšetkým veľmi perspektívnym biznisom. Slovensku sa v tejto oblasti zatiaľ veľké investície vyhýbajú.
debata (11)

V produkcii vozidiel po zohľadnení počtu obyvateľov je naša krajina svetovým lídrom. Výroba vozidiel zohráva dôležitú rolu aj v okolitých krajinách, čím sa región stáva prirodzene atraktívnym aj pre výrobu batérií do elektromobilov. Postupný prechod od spaľovacích motorov k alternatívnym pohonom motivuje firmy otvárať nové baterkárne blízko svojich potenciálnych odberateľov (inými slovami, blízko súčasných závodov).

Z aktuálnych dát sa zdá, že v tomto boji o batérie nateraz v regióne strednej a východnej Európy vedie Maďarsko, kde sa spomedzi krajín strednej a východnej Európy očakáva zďaleka najvyššia kapacita výroby batérií do roku 2030, a to až 250 GWh. A hoci sa o nových potenciálnych projektoch pre Slovensko veľa hovorí, potvrdená kapacita je nateraz na úrovni asi 10 GWh, neporovnateľne menej než v okolitých krajinách. Uvádza sa to v analýze Slovenskej sporiteľne s názvom Maďarsko sa stáva lídrom regiónu v produkcii batérií.

Porsche - silikónové batérie Čítajte viac Revolučné batérie Titan Silicon sú na prahu výroby. Zmenia pravidlá hry

V analýze sa ďalej píše, že „premiantom (vo výrobe batérií, pozn. redakcie) je najmä Maďarsko a Poľsko, kde sa do roku 2030 predpokladajú kapacity až vo výške 250 GWh, resp. 120 GWh. Slovensko zatiaľ na svojich väčších investorov pre výrobu batérií stále čaká, väčšou investíciou je nateraz iba InoBat vo Voderadoch s očakávanou produkciou 10 GWh. Menšie projekty však bežia či budú bežať v trnavskom Stellantise a v Porsche na Považí. Jedným z väčších projektov, čakajúcim na rozhodnutie, je baterkáreň našej najväčšej automobilky Volkswagen.“

Peter Badík zo spoločnosti GreenWay: Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení
Video

Podľa analytikov Slovenskej sporiteľne je vzhľadom na význam automobilového priemyslu pre Slovensko dôležité, aby aj slovenská ekonomika pracovala s trendom elektromobility. Hoci je z ekonomického hľadiska pre firmy výhodná aj poloha baterkární v Maďarsku či Poľsku, aj Slovensko má potenciál vyrábať vlastné baterky – aj vzhľadom na potrebu zvýšenia pridanej hodnoty v automobilovom priemysle.

Aj vyššie spomenutá analýzy ukazuje, že problémom našej krajiny je zatiaľ všeobecne slabá podpora elektromobility (s výnimkou budovania nabíjacej infraštruktúry) a tiež pomerne slabá podpora v podobe rôznych stimulov pre výrobcov batérií a aj samotných elektromobilov.

Kompletnú analýzu si môžete prečítať na tomto odkaze.

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská sporiteľňa #Gigafactory #výroba batérií #baterkárne #podpora elektrmobility
Články podľa značiek