Továreň v Drážďanoch otvoril koncern VW v roku 2002, teda ešte za čias, keď mal najväčšiu automobilku Európy pevne v rukách Ferdinand Piech. Bola demonštráciou ambícií. Postavili ju v centre Drážďan. Priehľadná Transparent Factory pripomínala všetko možné, len nie závod na výrobu áut. Za návrhom stál architekt Gunter Henn. Odviedol fantastickú prácu. Transparent Factory bola prvým automobilovým závodom prístupným verejnosti, ktorá mohla cez sklenené steny sledovať plne automatizovanú a úplne tichú montáž áut so 700 robotmi na pohyblivom dopravnom páse z ušľachtilého dreva. Potrebných 1 200 dielov a 43 komponentov dovážali do podniku nákladné električky, aby mesto nezaplavili kamióny.
Čítajte viac Čo sa to deje? VW už prepúšťa vo fabrike budúcnostiV noci sa osvetlená fabrika stala dominantou štvrte, ale tak, aby nevyrušovala hmyz v neďalekej botanickej záhrade. Umelý zvuk dravcov zas plašil ostatné vtáky, aby nenarážali do sklenených stien továrne. Celé toto divadlo vzniklo kvôli luxusnému 12-valcovému VW Phaeton, limuzíne, ktorá bola Piechovým snom, a pôvodne ľudovú značku vystrelila do prémiových výšin. Alebo aspoň mala. Ako totiž vieme, Phaeton nikdy nenaplnil očakávané predaje. V sklenenej veži, kde sa vyrobené autá skladovali pomocou vysokozdvižných plošín, bolo čoraz viac voľných boxov. Koncern tak riešil, ako využiť uvoľnenú kapacitu. Na linky pribudol Bentley Continental Flying Spur, no len do času, keď sa jeho produkcia presťahovala do Crewe.
Phaeton skončil svoju neslávnu púť v roku 2016, čo znamenalo, že podnik bol bez práce. Situáciu sa snažil koncern zachrániť tým, že z dizajnovej fabriky s 1,5 km dlhou montážnou linkou plánoval vytvoriť výkladnú skriňu elektromobility. Najprv tu situoval výrobu elektrického e-Golfu a v roku 2021 ho vystriedal ID.3. Zdá sa však, že ani ten nie je pre drážďanský závod záchranou. Medzičasom totiž koncern VW prebudoval fabriku vo Zwickau, ktorá sa stala jeho hlavným centrom produkcie elektromobilov. A vyrábať ID.3 na dvoch miestach súčasne je neefektívne. Najmä ak nedávno firma oznámila, že pre nedostatočný záujem o elektrické autá bude prepúšťať.
Čítajte viac Golf sa ‘topí‘: Toto je 15 najpredávanejších áut na Slovensku za 8 mesiacovVW ID.3 sa tak sťahuje do Zwickau a sklenená továreň zastavuje svoje linky. Bolo to len otázkou času. Veď náklady na jej ročnú prevádzku sa odhadujú na 60 až 70 miliónov eur. To nie je naozaj málo v časoch, keď sa Volkswagen snaží zoškrtať z nákladov drahých elektromobilov každý prebytočný cent. Automobilka síce uviedla, že 300 zamestnancov v Drážďanoch neprepustí, ale ich ďalší osud je nejasný. Do úvahy prichádza preškolenie na nové pozície. To by však museli v Drážďanoch opäť spustiť výrobu, čo je málo pravdepodobné. Skôr si myslíme, že krásnej, ale neefektívnej sklenenej továrne sa bude chcieť koncern zbaviť. Veď za 20 rokov tu vyrobili len čosi vyše 150 000 áut. To zvládne Zwickau za šesť mesiacov a aj tam sa počty zamestnancov znižujú. Najnovšie o tristo ľudí.