Sankcie proti čínskym elektromobilom zasiahnu aj Teslu, BMW či Polestar

Európa spustila boj proti prílevu lacných čínskych elektromobilov. Odvrátenou stranou mince je fakt, že na to doplatia aj západné značky.

29.09.2023 12:00
Polestar 1 - 2018 crashtest Foto:
Okrem čínskych značiek môžu na sankcie doplatiť aj západný výrobcovia, ktorí z Číny dovážajú najmä elektromobily. Spomeňme Polestar alebo Smart.
debata (1)

Nedávny mníchovský autosalón bol živou ukážkou hrozby, ktorej čelí európsky autopriemysel. Ukázal totiž silu čínskych značiek a ich elektromobilov s takmer dampingovými cenami. Reakcia prišla prakticky okamžite. Predsedníčka Europskej komisie Ursula von der Leyenová oznámila, že únia spustí vyšetrovanie čínskych elektromobilov, pretože má podozrenie z nekalej súťaže. „Svetové trhy sú zaplavené lacnejšími čínskymi elektromobilmi. A ich cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni vďaka obrovským štátnym dotáciám. To deformuje náš trh,“ povedala. Podľa nej je Európa otvorená hospodárskej súťaži, nie „pretekom ku dnu“.

Nejde len o čínske značky

Vyšetrovanie má prebiehať 13 mesiacov a výsledkom môže byť vyššie clo na elektromobily, ako je súčasných 10 %. Paradoxom však je, že poškodiť to môže aj európskych výrobcov. Výkonný viceprezident EÚ Valdis Dombrovskis totiž uviedol, že kontrola sa nebude obmedzovať len na elektromobily čínskych značiek. „Môžu to byť aj vozidlá iných výrobcov, ktoré sa dovážajú z Číny, pokiaľ dostávajú dotácie na strane výroby,“ povedal pre Financial Times. Ťažšie to teda budú mať aj Volvo, Dacia, Polestar, BMW či Tesla. Tesla dováža z Číny Teslu 3, BMW elektrické SUV iX3, Polestar svoj sedan 3, Mini nový elektrický Cooper a Smart všetky nové modely.

Sila Číny rastie. Spustila na vodu tretiu lietadlovú loď

Video

Cieľom vyšetrovania je zistiť, či a do akej miery Čína dotovala Teslu a domácich výrobcov vrátane značiek BYD, SAIC Motor a Nio, a prijať všetky potrebné opatrenia na vytvorenie rovnakých podmienok. Zvláštnu pozornosť bude vyšetrovacia komisia venovať Tesle, ktorá počas prvých siedmich mesiacov predala v západnej Európe približne 93 700 vozidiel vyrobených v Číne, čo predstavuje približne 47 % jej európskych registrácií, uvádza Schmidt Automotive Research. Ďalším najväčším exportérom elektrických vozidiel z Číny do Európy je MG od SAIC s približne 57 500 registrá­ciami. Tesla si pritom v Číne užíva výhody, ktoré sa iným zahraničným výrobcom nepodarilo získať.

Tesla pod lupou

Tesla bola napríklad prvou zahraničnou značkou, ktorá nemusela vytvoriť v Číne spoločný podnik s čínskym výrobcom. Tamojšia vláda jej umožnila vlastniť svoje závody na 100 %. V Číne prítomní výrobcovia tiež ťažili z výhodných úverov vrátane úverov od štátnych bánk, kapitálových rezerv od štátnych investičných fondov a poskytovania pôdy a elektriny. Čínske automobilky tiež profitujú z dotácií do súvisiacich sektorov v rámci dodávateľského reťazca vrátane batérií a softvéru. Po zhromaždení počiatočných dôkazov, ktoré tvorili základ pre začatie vyšetrovania, sa teraz EÚ snaží konzultovať s príslušnými orgánmi v Číne, aby určila, do akej miery môžu subvencie znevýhodňovať výrobcov.

Tesla počas prvých siedmich mesiacov predala  v... Foto: Tesla
Tesla - Gigafactory Šanghaj Tesla počas prvých siedmich mesiacov predala v západnej Európe približne 93 700 vozidiel vyrobených v Číne.

V nedávnych prieskumoch iných sektorov, napríklad pri výrobe elektrobicyklov a optických vlákien, objavila EÚ dotačné marže v rozmedzí od štyroch do 17 percent. Inak to nemusí byť ani s autami. Samozrejme, Peking sa vyšetrovaniu bráni. Vyšetrovanie „je holý protekcionistický čin, ktorý vážne naruší globálny automobilový priemysel a dodávateľský reťazec vrátane EÚ a bude mať tiež negatívny vplyv na hospodárske a obchodné vzťahy medzi Čínou a EÚ,“ uviedlo vo vyhlásení čínske ministerstvo obchodu. „Čína bude venovať veľkú pozornosť krokom EÚ a bude pevne chrániť legitímne práva a záujmy čínskych spoločností,“ dodalo ministerstvo.

Čínsku odvetu si Európa nemôže dovoliť

Znamená to že Peking by mohol zaviesť odvetné opatrenia, ktoré by poškodili európsky priemysel závislý od čínskych dodávok batérií alebo čipov. Táto závislosť sa prirovnáva k nedávnej závislosti Európy od ruskej ropy a uhla. Obe strany sú preto veľmi opatrné. Nemecký minister dopravy Volker Wissing sa dokonca postavil na stranu Číny. „V princípe odmietam budovanie trhových bariér. Dnes to sú autá, zajtra pôjde o chemické produkty a tak ďalej. Každý tento krok sám osebe urobí svet len chudobnejším. Musíme zaistiť, aby naše elektrické autá boli konkurencieschopné pre celý svet,” povedal s tým, že odvetné kroky Číny sú tým posledným, čo si v dnešnej krehkej ekonomickej situácii môže Nemecko dovoliť.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mini #Volvo #Tesla #Smart #Polestar #MG
Články podľa značiek