Syntetické palivá: Takto trápne Európska únia ‘vypiekla‘ s Nemcami

Európska únia chce pre povolenie spaľovacích motorov so syntetickými palivami navrhnúť kritériá, ktoré fakticky nie je možné splniť.

06.10.2023 14:00
E-Fuels Foto:
Únia síce na papieri povolí syntetické palivá po roku 2035, avšak zrejme za technicky nesplniteľných podmienok.
debata (9)

Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 bol veľkou témou na jar tohto roku. Vyvolal totiž vlnu nespokojnosti a v úlohe enfant terrible bolo celkom prekvapivo Nemecko, ktoré vyhlásilo, že tento zákaz nepodporí, ak výnimku nedostanú spaľovacie motory, využívajúce uhlíkovo neutrálne palivá – teda de facto syntetické. To sú palivá vyrábané chemicky bez použitia ropy. Vznikajú chemickou reakciou vodíka a oxidu uhličitého. Ak je pri výrobe využitá energia z obnoviteľných zdrojov vrátane takzvaného zeleného vodíka, palivo sa považuje za uhlíkovo neutrálne.

Europolitikom sa tento odpor Nemecka nepáčil, ale keďže sa k Nemecku postupne pridali aj ďalšie krajiny, neostalo im nič iné, než na poslednú chvíľu tesne pred hlasovaním uzavrieť kompromis a takúto výnimku schváliť. Na jej základe by mali mať klimaticky neutrálne e-palivá svoju vlastnú kategóriu vozidiel so špecifickými pravidlami. Mala by byť začlenená do nového európskeho nariadenia.

Video: Takto vyzerala svetová premiéra novej Škody Kodiaq
Video

A toto nariadenie sa práve rodí. Obsahuje však pre motory so syntetickými palivami technicky nesplniteľnú požiadavku, takže by sa v podstate vyrábať nemohli. Do návrhu mal možnosť nahliadnuť spravodajca agentúry Reuters, ktorý zistil, že podľa neho by mali byť motory s e-palivami (takto sa niekedy tiež zvyknú označovať syntetické palivá) 100-percentne CO2 neutrálne – a to aj napriek tomu, že v súčasnosti sa za palivá, vhodné k splneniu cieľov EÚ pri obnoviteľných energiách považujú palivá, dosahujúce zníženie emisií na úrovni 70 percent. Do emisnej bilancie motorov so syntetickými palivami by sa mal navyše zarátavať celý proces od získania energií, cez ich výrobu, skladovanie až po distribúciu.

To nie je prakticky možné dosiahnuť, respektíve to je možné za cenu tak extrémnych nákladov, že by syntetické palivá nemalo zmysel vyrábať. Takto prísne pravidlá vyrátavania emisného dopadu sa dnes neuplatňujú ani pri elektromobiloch. Navyše ide o kritériá, stanovené ad hoc od stola, bez akejkoľvek analýzy dôsledkov a návrhov, ako by to bolo možné dosiahnuť. Takže ide o faktický zákaz syntetických palív, aj keď legislatívne zostanú „akože“ povolené.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #syntetické palivá #zákaz spaľovacích motorov #e-palivá
Články podľa značiek