Greenpeace má nepochybne zásluhy na zviditeľňovaní témy ochrany životného prostredia a odhalení mnohých prešľapov veľký spoločností voči prírode. Je logické, že v žalúdku leží tejto ochranárskej organizácii aj doprava a automobilový priemysel. Preto každoročne zverejňuje rebríček výrobcov áut podľa toho, ako dekarbonizujú svoj výrobný program. V hodnotení je započítaný nielen podiel elektrifikovaných áut, presnejšie čistých elektromobilov, ale aj dodávateľský reťazec, samotná produkcia a materiálová cirkulácia. Tento rok opäť nemá dobré správy.
„Bohužiaľ, automobilové giganty ako Toyota, Volkswagen a Hyundai neznižujú svoje emisie tak rýchlo, ako si mnohí ľudia myslia. Napriek rýchlemu rastu predaja elektromobilov bolo v minulom roku neuveriteľných 94 % áut predaných na celom svete najväčšími tradičnými výrobcami automobilov poháňaných fosílnymi palivami. Lídri v tomto odvetví ako Toyota a Hyundai naďalej zaplavujú cesty autami so spaľovacím motorom a rastúcim počtom SUV,“ konštatuje sa v správe. Greenpeace zároveň vyzýva popredných výrobcov, aby urýchlili odklon od fosílnych palív.
Rebríček hodnotil 15 veľkých automobiliek. A z neho vychádza, že tými „najšpinavšími“ sú Suzuki, čínsky Great Wall a Toyota. To je veľmi zaujímavé, pretože Toyota vďaka vynálezu a expanzii hybridov urobila pre znižovanie škodlivých emisií vo výfukových plynoch od roku 1997, keď predstavila prvý Prius, asi najviac zo všetkých automobiliek. Vyvíja tiež vodíkové spaľovacie motory a dokonca vyrába sériové auto s palivovými článkami (Mirai). To ale Greenpeace nestačí, pretože najčistejšími autami majú byť výlučne elektromobily a Toyota predá na 400 áut so spaľovacím motorom zatiaľ len jeden elektromobil.
Sú ale ešte aj horší. Predposledný Great Wall má síce až 9,2 % podiel elektromobilov na celkovej produkcii, čo je viac, ako má Nissan (2,98 %), Honda (0,87 %), Kia-Hyundai (5,58 %) Volkswagen (7,29 %), Stellantis (4,98 %), Ford (2,74 %) či General Motors (+1,9 %), bilanciu si však vraj kazí až 50 % podielom SUV, čo má zhoršovať klimatické riziká. Na absolútny chvost umiestnilo Greenpeace Suzuki, čo považujeme tiež za veľmi nespravodlivé. Suzuki vyrába jedny z najľahších áut, čo znamená veľkú úsporu v materiáloch, energií pri výrobe aj v spotrebovanom palive. Všetky jej modely, aspoň v Európe, sú vybavené šetriacim mild-hybridným alebo hybridným pohonom.
A ktorý z koncernov je teda podľa kritérií Greanpeace na špičke dekarbonizácie? Za hviezdu roka označili ochrancovia Mercedes-Benz, ktorého podiel elektromobilov predstavuje síce len 7,2 %, čo je menej ako pri spomínanom Great Walle, ale získal vysoké skóre za dekarbonizáciu výroby a dodávateľského reťazca. Paradoxne, batérie pre svoje elektromobily nakupuje od čínskych spoločností CATL či EVE, takže vyrábané sú podobne ako tie pre Great Wall. Navyše elektrické modely Mercedesu-Benzu ako EQE, EQS, EQS SUV a EQE SUV majú na váhe vysoko nad 2,5 tony a sú určené extrémne solventným zákazníkom, takže nemajú veľkú šancu na to, aby sa podieľali na dekarbonizácii dopravy.
Ako cez kopirák to platí aj pre druhé BMW. A to nehovoríme o Forde, ktorého elektrický F-150 Lightning je obrí pikap pre zopár vyvolených, či o piatom General Motorse s jeho elektrickým Hummerom. Takže výber Greenpeace nám nie je celkom jasný. Navyše, je tu problém s batériami plnými lítia, kobaltu či niklu, ktorých životnosť je obmedzená a recyklácia extrémne drahá. Nová súprava batérií pre elektromobil tak môže po pár rokoch prevádzky výrazne skaziť jeho ekologickú bilanciu v životnom cykle. Naozaj je trojtonové elektrické SUV ekologickejšie ako napríklad hybridná Toyota RAV4 s prevádzkovou hmotnosťou 1 600 kg, maličkou batériou a so spotrebou 5,5 litra benzínu na 100 km?