Vývoj v Nemecku len ukazuje, že ak nie sú dotácie, nie je ani záujem o elektrické autá. V novembri sa predaje batériových elektromobilov prepadli medziročne o 22 %. A to už tretí mesiac po sebe.
Nemecko plánovalo mať do roku 2030 na cestách 15 miliónov elektromobilov. Tento cieľ sa však zdá byť v nedohľadne. Aj najväčší automobilový trh Európy totiž postupne utlmuje štedré dotácie. Výsledok? Prudký pád záujmu o elektromobily. Nič na tom nemení ani fakt, že Nemci patria k najsolventnejším v Európe. Aj pre nich sú elektromobily drahé a ak nemôžu využiť dotácie, zvolia si klasické auto so spaľovacím motorom.
Napríklad už v septembri, po tom čo Nemecko úplne zrušilo dotácie na elektromobily pre firemnú klientelu, padli predaje batériových elektromobilov medzimesačne o 73,4 % a medziročne o 29 %. Samozrejme, bol to efekt prasknutej bubliny. V auguste totiž firmy nakupovali v poslednej chvíli čo sa dá. Lenže situácia sa nezlepšila ani v ďalších mesiacoch. Teraz tu máme výsledok za november. A niet čo oslavovať. V Nemecku zaregistrovali len 45 000 nových elektromobilov, čo je v medziročnom porovnaní o 22,5 % menej.
Vyhliadky nie sú dobré ani do budúcnosti, pretože Nemci rušia eko-dotácie na elektroautá úplne a definitívne. Aktuálne úrady žiadne nové žiadosti o poskytnutie ekobonusu neprijímajú. Už schválené žiadosti budú riadne vyplatené. Problémom je, že peniaze v tzv. „klimatickom fonde“ boli v polovici minulého mesiaca súdnu cestou zablokované. Ide o sumu približne 60 miliárd eur, ktoré chcela nemecká vláda použiť spôsobom, ktorý súd označil ako protiústavný.
Bonusy na elektroautá zaviedla v roku 2016 bývalá nemecká vláda s cieľom podporiť rozvoj elektromobility. Podľa nemeckého ministerstva hospodárstva sa odvtedy vyplatilo celkovo približne 10 miliárd eur na asi 2,1 milióna áut. V tomto roku bolo zaevidovaných približne 376 000 žiadostí o dotáciu a na ich základe bolo vyplatených celkovo 2,4 miliardy eur.