‘Smrtiace airbagy‘ automobilky nechcú vymeniť. Vraj je to drahé a riziko malé

Napriek tomu, že chybné airbagy už spôsobili minimálne dve úmrtia a 9 zranení, automobilky celú situáciu zľahčujú a banalizujú.

22.12.2023 14:00
delphi
Prasknuté inflátory z airbagov sa môžu zmeniť na šrapnely, ktoré letia priamo do tváre vodiča a spolujazdca.
debata

Po megakauze japonskej spoločnosti Takata, o ktorej sme písali už viackrát, sa pred niekoľkými mesiacmi vynorila ďalšia veľká „airbagová“ kauza, ktorá akoby kopírovala smutný príbeh Takaty. Americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) zistil, že 52 miliónov airbagov vyrobených spoločnosťami ARC Automotive a Delphi je chybných a mali by sa stiahnuť z trhu. Rovnako, ako v prípade Takaty, je problém s ich inflátormi (nafukovačmi).

Konkrétne ide o približne 41 miliónov airbagov vyrobených spoločnosťou ARC od roku 2000 do januára 2018 a o približne 11 miliónov, vyrobených spoločnosťou Delphi, ktorú od ARC-u prebral Autoliv. Chybné sirbagy sa používajú vo vozidlách 12 automobiliek, vrátane Fordu, General Motors, Stellantisu, Hyundai, Tesly a Toyoty. Presný zoznam modelov sa priebežne aktualizuje.

Jana Alušíková z advokátskej kancelárie MPH o sankciách, súvisiacich s jazdou pod vplyvom alkoholu
Video

„Nafukovače airbagov môžu pri aktivácii airbagu prasknúť, čo následne spôsobí, že kovové úlomky budú vymrštené do priestoru pre cestujúcich. Prasknutie nafukovača airbagu predstavuje vysoké riziko vážneho zranenia alebo smrti pre cestujúcich vo vozidle,“ tvrdí v oficiálnom vyhlásení NHTSA. Doteraz boli v tejto súvislosti preukázateľne zaznamenané dve úmrtia a minimálne 9 zranení.

NHTS chybné airbagy od ARC-u rieši už niekoľko rokov. Podobnosť s kauzou Takata je v tom, že ARC, rovnako ako japonská už neexistujúca firma, obvinenie odmieta a zľahčuje s tým, že nejde o systémový problém, ale že poruchy airbagov sú dôsledkom „jednorazových výrobných anomálií“.

Niekto by si mohol myslieť, že po sérii úmrtí, spôsobených airbagmi Takata budú výrobcovia áut chcieť vyriešiť problémy promptne, najmä ak sú už zdokumentované prípady úmrtí a zranení, spôsobených airbagmi ARC a Delphi. Opak je však pravdou. Veľkí výrobcovia automobilov ako General Motors, Toyota Motor Corp. a Volkswagen Group, rovnako ako obaja dodávatelia airbagov tento týždeň vyhlásili, že nesúhlasia s výzvou NHTSA, ktorý požaduje stiahnutie 52 miliónov chybných airbagov. Predstavitelia NHTS tvrdia, že nafukovače by sa mali stiahnuť z trhu, pretože sa môžu roztrhnúť a odletieť z nich kovové úlomky. Tie môžu ako šrapnely vážne zraniť posádku auta.

Takata - airbag NADI 5-AT Čítajte viac Kauza smrtiacich airbagov Takata nemá konca. Pribudli ďalšie dva milióny áut

Výrobcovia automobilov a airbagov uviedli, že riziká vyplývajúce z tohto problému sú mimoriadne malé a spochybnili analýzu agentúry a zdôvodnenie snahy o ich stiahnutie z trhu. ARC uviedol, že podľa odhadovanej miery zlyhania NHTSA dôjde v priebehu nasledujúcich 33 rokov k menej ako jednému zlyhaniu airbagu.

Spoločnosť GM, ktorá v máji stiahla z obehu 1 milión nafukovačov ARC po tom, čo prasknutie airbagu v marci tohto roku viedlo k poraneniam tváre vodiča, uviedla, že NHTSA hodnoverne nepreukázal potrebu „masívneho a bezprecedentného rozšírenia zvolávacej akcie pre airbagy s inflátormi ARC“.

GM, koncern Volkswagen a aj Stellantis označili žiadosť NHTSA za „svojvoľnú, neodôvodnenú a v rozpore so zákonom“. Výrobcovia airbagov ARC a Autoliv tvrdia, že NHTSA neposkytol žiadne seriózne dôkazy, že ide o systémovú chybu.

Sú to zaujímavé vyhlásenia, najmä v kontexte toho, že od spustenia vyšetrovania ARC v roku 2015 výrobcovia automobilov – vrátane BMW, Fordu a Volkswagenu – iniciovali minimálne osem zvolávacích akcií s cieľom vyriešiť bezpečnostné chyby nafukovačov airbagov ARC. A ako sme už spomenuli – General Motors dokonca nedávno zvolal kvôli tomuto problému takmer 1 milión vozidiel Buick Enclave, Chevrolet Traverse a GMC Acadia z rokov 2014 až 2017.

Chevrolet Bolt - výroba Čítajte viac Kauza horiacich batérií Chevroletu Bolt nemá konca. Na výmenu sa čaká štyri roky

Predstavitelia NHTSA tvrdia, že síce je pravda, že pravdepodobnosť prasknutia inflátorov v airbagoch nie je vysoká, no v prípade ak sa tak stane, tak posádku auto môžu vážne zraniť alebo zabiť a v kontexte toho je zvolávacia akcia odôvodnená.

Uvidíme, ako bude celá kauza pokračovať, pretože NHTSA má v USA pomerne silné právomoci a technicky si môže megazvolávaciu akciu vynútiť. Takéto rozhodnutie by však výrobcovia áut zrejme súdne napadli. Takže táto kauza sa s veľkou pravdepodobnosťou tak skoro neskončí a „bude sa ťahať“ ešte roky.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #NHTSA #Takata
Články podľa značiek