Segment malých áut, kedysi najväčší v Európe, stratil v roku 2023 podiel na trhu v celom regióne, keďže rast nedokázal držať krok s celkovým trhom. Za 11 mesiacov vzrástol podľa údajov DataForce, zverejnených serverom Autonews predaj malých áut v Európe o 6,8 percenta na 1,6 milióna, pričom celkový trh s novými autami vzrástol v rovnakom období o 16 percent.
„Ťahúňom“ zostávajú SUV a crossovery, ktoré trhu s podielom na úrovni približne 50 percent absolútne dominujú. (Predaj malých SUV vzrástol do novembra o 15 percent a kompaktných SUV o 19 percent.)
Medzi malými autami v Európe dominuje Dacia Sandero, ktorá z prvej desiatky zaznamenala po novom Cliu najväčší medziročný rast. Rastúci dopyt po týchto modeloch nedokázal kompenzovať klesajúci záujem o dva kľúčové modely – Peugeot 208 (-5,6 percenta) a Toyotu Yaris (-8 percent, medziročný pokles o 2 priečky).
Navyše z trhu úplne „odišli“ dva niekdajšie bestsellery: Ford Fiesta a Nissan Micra. Ford v júli minulého roku ukončil európsku výrobu Fiesty, niekdajšieho lídra v segmente – a to bez plánovaného nástupcu. Micra síce dostane nástupcu, avšak až v roku 2025 a aj to len elektrického.
– | Model | Predaj za 11 mesiacov | Medziročná zmena |
---|---|---|---|
1. | Dacia Sandero | 217 244 | + 19% |
2. | Peugeot 208 | 184 105 | – 5,6% |
3. | Renault Clio | 181 675 | + 44% |
4. | Opel Corsa | 176 512 | + 17% |
5. | Toyota Yaris | 146 130 | – 8,0% |
6. | Citroen C3 | 135 860 | + 1,5% |
7. | VW Polo | 125 766 | + 19% |
8. | Škoda Fabia | 77 116 | – 2,8% |
9. | Ford Fiesta | 67 267 | – 0,05% |
10. | Hyundai i20 | 63 084 | + 12% |
(Zdroj: DataForce)
Problémom malých áut je aj to, že tento segment má jeden z najnižších podielov elektromobilov , len 5,4 percenta spomedzi 21 modelových tried, ktoré sleduje Dataforce. Podľa údajov tejto spoločnosti dokonca medziročne klesol predaj malých elektromobilov v medziročnom porovnaní o 15 percent.
To by sa však malo meniť s príchodom malých cenovo dostupných elektromobilov, prvé z nich pravdepodobne prídu na prelome tohto a budúceho roka. Elektrický Renault 5 zrejme príde na trh na jeseň a bude stáť približne 25 000 eur. Na rovnakej platforne bude stáť aj nový elektrický Nissan Micra, ktorý by mal mať podobnú cenu.
Volkswagen chce pri uvedení do predaja v roku 2025 znížiť počiatočnú cenu svojho nového malého elektromobilu ID.2 pod 25 000 eur, podobne na tom budú aj nové malé elektrické modely Cupry a Škody, postavené na rovnakom základe ako ID.2. Citroën oznámil, že základná cena nového malého elektroauta e-C3 bude 23 300 eur, na trh príde v druhom štvrťroku. Jeho druhá verzia s menším dojazdom (200 km) by mala prísť na trh začiatkom budúceho roku a zrejme bude štartovať na cene pod hranicou 20-tisíc eur.