Ako vidí svet náš slovenský Detroit? Ružovo nie. Hrozbou sú elektromobily

Agentúra Bloomberg priniesla zaujímavú reportáž zo Slovenska. Tvrdí, že mnohé podniky sú ohrozené prechodom automobiliek na výrobu elektromobilov. Zasiahnuť to má vraj tisíce pracovných miest.

10.01.2024 16:00
debata (24)
Slovenskí dodávatelia pre slovenské automobilky... Foto: Robert Hüttner, Pravda
psa trnava, auto, automobilka Slovenskí dodávatelia pre slovenské automobilky sa obávajú, že ostanú bez práce, pokiaľ sa veľkým automobilovým závodom nepodarí transformácia na výrobu elektromobilov. A ak aj áno, potrebujú menej súčiastok.

Reportáž Bloombergu sa začína prekvapujúco v Dolnom Kubíne, v meste, ktorého atmosféru definujú budovy z 19. storočia a socialistický betón. Práve Dolný Kubín považuje Bloomberg za symbol hrozivej budúcnosti. Toto malé oravské mestečko sa počas posledných troch desaťročí stalo domovom investorov, akým je rakúsky výrobca automobilových súčiastok Miba, keď sa bývalé Československo a neskôr Slovensko menilo zo zaostávajúcej socialistickej ekonomiky na jedného z najväčších svetových výrobcov áut. Dnes je tento región podľa Bloombergu považovaný za európsky Detroit, ktorý vyrába na jedného obyvateľa viac áut ako kdekoľvek inde na svete. Lenže teraz zlaté časy končia. Slovenský automobilový priemysel čelí prechodu na elektrické autá, čo sa môže bolestivo dotknúť práve dodávateľov. Aj takých, akým je Miba.

Výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak. Čítajte viac Automobilový predák Prepiak vysvetľuje, aké zdraženie áut prinesie norma Euro 7

Elektromobily ohrozujú dodávateľov

Situácia sa zmenila v tom, že namiesto dobiehania je úlohou vyhnúť sa zaostávaniu ekonomiky. Aj na Slovensku automobilky masívne investujú do výroby elektromobilov. V roku 2025 začne Volkswagen v Bratislave vyrábať elektrické SUV, Stellantis v Trnave Citroën C3, zatiaľ čo Volvo stavia nový závod neďaleko Košíc, ktorý bude produkovať elektromobily od roku 2026. Otázkou je, čo sa stane s rozsiahlou sieťou dodávateľov, ktorí tvoria chrbticu slovenského priemyslu a udržujú ekonomiku v chode. Podľa štúdie think-tanku GLOBSEC môže tento prechod spôsobiť stratu až 85-tisíc pracovných miest, čo je 4,5 percenta trhu práce. „Ak túto transformáciu nezvládneme, budeme mať problém so zamestnanosťou,“ povedal pre Bloomberg Alexander Matušek, prezident Združenia automobilového priemyslu SR.

Elektrický Citroën ë-C3 začne schádzať z liniek... Foto: Citroën
Citroën ë-C3 - parížska premiéra 2023 Elektrický Citroën ë-C3 začne schádzať z liniek trnavského závodu už tento rok. Pre región je to dobrá správa, pre dodávateľov veľmi nie.
Výroba Škoda Superb Čítajte viac V Bratislave sa začala vyrábať vlajková loď Škody. Detailne ukázali, ako nový model skladajú

Až polovica slovenského exportu je závislá od automobilových závodov a až polovica priemyselnej výroby na Slovensku súvisí s automobilovým priemyslom. V štyroch automobilkách Volkswagen, Kia, Stellantis a Jaguar Land Rover a v podnikoch ich dodávateľov, ktorých je približne 350, pracuje celkovo 260 000 ľudí. Aj vďaka tomu sa napríklad v regióne Dolného Kubína znížila pôvodne 20-percentná nezamestnanosť na 4,5 %. Teraz však opäť hrozí prepúšťanie. Primátor Ján Prílepok sa obáva, že prechod na elektromobily bude znamenať, že Dolný Kubín zaradí „spiatočku“. „Z rozhovorov s dodávateľmi viem, že sú pripravení prispôsobiť sa, ale sú závislí od svojich zákazníkov, aby zvládli transformáciu. Vidíme to ako vážnu hrozbu. Napadajú mi paralely s Nokiou a jej mobilnými telefónmi v minulosti,“ vyjadril sa Prílepok pre Bloomberg.

Menej komponentov, menej práce

Obavy vychádzajú z toho, že kým konvenčné auta, ktoré teraz schádzajú z liniek slovenských závodov, majú približne 200 pohyblivých častí, tie elektrické zhruba 20. Potrebné nie sú ani ďalšie komponenty ako výfuky, vstrekovače či prevodovky. Teda presne tie diely, na ktoré sa doteraz špecializovali menšie dodávateľské firmy. Kritici tvrdia, že prechod na elektromobily je príliš rýchly, takže priemysel sa nedokáže adaptovať. Niektoré firmy to už začínajú pociťovať. Kongsberg Automotive, výrobca prevodových stupňov vo Vrábľoch, prepustil v októbri 192 zamestnancov pre rastúce náklady. Ďalší dodávateľ Svec Group uviedol, že musí spĺňať zelené kritériá EÚ, ktoré čínski konkurenti nespĺňajú, čo zvyšuje náklady a konkurencieschop­nosť.

Slovensko by potrebovalo viac fabrík na výrobu... Foto: Pravda, Robert Hüttner
PSA, Trnava, baterkáreň Slovensko by potrebovalo viac fabrík na výrobu batérií. Inak hrozí, že zákazky na výrobu elektromobilov naše závody obídu.
Citroen C3 Čítajte viac Pozrite si nový elektrický Citroën ë-C3 z Trnavy. Boli sme na premiére

O to viac otáznikov vyvoláva to, že Slovensko riskuje zaostávanie v lákaní investorov na výstavbu závodov na výrobu elektrických batérií. Maďarsko a Poľsko majú takmer tucet batériových tovární, ktoré už vyrábajú alebo sú v procese výstavby. „Problémom je, že keď sa automobilky rozhodnú expandovať, môžu nasmerovať novú výrobu tam, kde už fungujú dodávatelia batérií,“ tvrdí Vazil Hudák, podpredseda GLOBSEC. A nové baterkárne u nás už tak ľahko nevyrastú. Volkswagen napríklad v novembri oznámil, že nové batériové fabriky postaví v Kanade a že v súčasnosti neexistuje „žiadny obchodný dôvod“ pre ďalší závod na výrobu batérií v Európe.

Výroba Škoda Superb Čítajte viac V Bratislave sa začala vyrábať vlajková loď Škody. Detailne ukázali, ako nový model skladajú

O budúcnosť sa bojí aj spomínaný podnik Miba v Dolnom Kubíne. Momentálne zamestnáva 750 ľudí, zároveň si uvedomuje, že ho čakajú náročné výzvy. „Aj keď si inžinieri nájdu nové príležitosti, neexistuje žiadna záruka, že si spoločnosť dokáže udržať všetkých zamestnancov, povedal Vladimír Toman, generálny riaditeľ závodu od roku 1994. „Situácia na trhu sa dramaticky mení,“ skonštatoval pre Bloomberg. Agentúra tak nemá pre Slovensko najlepšie vyhliadky. Škoda, že nová baterkáreň BMW skončila nakoniec v Maďarsku a že rovnako v Maďarsku postaví novú automobilku čínsky výrobca elektromobilov BYD. Ak by sa naša bývalá vláda zaujímala viac o investície budúcnosti než o svetovú výstavu Expo v Dubaji, možno mohli vyrásť u nás.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #elektromobily #výroba áut #Bloomberg #výroba elektromobilov #slovenský automobilový priemysel
Články podľa značiek