Česi majú patent, ktorý môže zázračne zlacniť výrobu vodíkových áut

Český vedec prišiel s riešením, ktoré umožní teoreticky až 10-násobne znížiť množstvo platiny pre palivové články.

26.01.2024 14:00
Vladimir-Matolin LENCAT 2022 012-scaled 990x660 Foto:
Autorom revolučného objavu je profesor Vladimír Matolín.
debata (5)

Vodíkové autá sa doteraz nepresadili, pretože drahá je nielen ich výroba, ale predovšetkým získavanie vodíku. Taktiež preň treba špeciálne extra utesnené nádrže, pretože molekula vodíku je malá a najmä pri prvých vodíkových autách sa stávalo, že ak boli nejaké dva týždne odstavené, nádrž bola zrazu prázdna. Tento problém je už samozrejme vyriešený, uvádzame to len ako zaujímavosť.

Česi aktuálne prišli s riešením, ktoré umožní výrazne zlacniť výrobu palivových článkov. Konkrétne s ním prišiel profesor Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikálnej fakulty Karlovej univerzity. Vďaka jeho objavu bude stačiť pri výrobe katalyzátorov palivových článkov teoreticky až 10-násobne menej platiny. Uvádza sa to v tlačovej správe českého Ministerstva priemyslu a obchodu (MPO) a Českej vodíkovej technologickej platformy (HYTEP).

Predstavenie slovenského vodíkového auta v Dubaji
Video

Palivový článok vo vodíkových automobiloch vyrába z vodíka elektrinu, ktorá vozidlo poháňa. Pre ich výrobu je najdôležitejším kovom práve platina. Tej sa ročne na celom svete vyťaží okolo iba 180 ton, avšak 90 percent z tejto produkcie pochádza z troch štátov – Juhoafrickej republiky, Ruska a Zimbabwe. V súčasnosti sa na jeden palivový článok pre vodíkový automobil spotrebuje zhruba 20 až 30 gramov platiny, uvádza HYTEP.

IMG 7127 Čítajte viac Vodíkové vlaky: V Európe ich ‘odpískali‘, inde s nimi majú veľké plány

„Platina je zatiaľ úplne nepostrádateľným kovom pre palivové články,“ uviedol Matolín. Jeho vedecký tím pred niekoľkými rokmi navrhol, zostrojil a patentoval súčiastku pre palivové články, ktorá potrebuje na elektródach oveľa menej platiny. Teraz experiment dotiahol do finálnej fázy a na svete je predprodukčný prototyp. V realite bude podľa Matolína zníženie množstva platiny v závislosti od podmienok zhruba päťnásobné, závisieť bude od ďalšieho vývoja.

Univerzita Karlova, ktorá je majiteľom patentu, podľa serveru Idnes.cz už uzavrela zmluvu s nemeckou firmou o výrobe prototypu, ktorá overí možnosti priebežnej výroby. Nemenovaný nemecký partner by mal potom výrobné zariadenie predávať záujemcom o výrobu katalyzátorov pre palivové články.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #palivové články #autá na vodík #vodíková infraštruktúra #Vladimír Matolín
Články podľa značiek