Kde sú tie časy, keď Škoda plánovala zvýšiť odbyt na 1,5 milióna áut a brúsila si dokonca zuby na výstavbu nového výrobného závodu v Turecku. To všetko je minulosť. Odvtedy sa toho zmenilo naozaj veľa. Najprv začali jej predaje kolabovať v Číne, kde nedokázala konkurovať nastupujúcej čínskej konkurencii ani novej koncernovej značke Jetta, nasledovala čipová kríza a po začiatku ruskej invázie na Ukrajine prišla o celý ruský trh aj ruskú produkciu v Kaluge. Napriek tomu sa jej podarilo vlani zlepšiť svoje čísla. Vyrobila 888 000 áut a predala ich 866 800 kusov. Čo sa týka odbytu, ide o zlepšenie o 18,5 % a o 235 000 kusov.
Škoda detailne ukázala, ako sa vyrába nový Superb na Slovensku
Kľúčová je Európa, Čína padá
Najväčším trhom Škody zostáva so 157 800 vozidlami (+17,6 %) Nemecko, ale solídny výsledok zaznamenala aj na českom trhu s 87 800 registráciami (+23,4 %). Najvýraznejší medziročný nárast predaja vozidiel pripadol opäť na Nemecko a za ním na Veľkú Britániu a Českú republiku. S 81 700 dodanými vozidlami Enyaq (+52,1 %) dosiahol nový elektrický modelový rad absolútny rekord od svojho uvedenia na trh. Enyaq sa v roku 2023 stal jedným z najpredávanejších elektromobilov na mnohých európskych trhoch. Napríklad v Českej republike a na Slovensku. V ďalších európskych krajinách, ako sú Švajčiarsko, Nemecko, Fínsko, Nórsko a Holandsko, patril Enyaq medzi päť najpredávanejších elektrických áut.
Jesenným vstupom na vietnamský a kazašský trh Škoda pokračovala v internacionalizácii. Mimo Európy dosiahla významný míľnik najmä v Indii, kde za posledné dva roky prekročila hranicu 100 000 dodaných áut. Úspešná však bola aj na ďalších trhoch, napríklad v Turecku a na Taiwane. Naopak, v Číne sa Škoda doslova trápi. Vlani sa pre ňu na tamojšom trhu rozhodlo len 22 800 zákazníkov. Iba na ilustráciu: ešte v roku 2018 predala v Číne neuveriteľných 350 000 áut! Dnes je pre ňu dôležitejšia aj India, kde dosiahol vlaňajší predaj 48 800 vozidiel. Rebríčku modelov Škody kraľuje Octavia pred Kamiqom, Kodiakom a Karoqom. Stávka Škody na SUV jej teda vyšla. Fabia je až piata. Šiesty Enyaq sa dokonca dostal pred Superb a Scalu.
Modelom Škody kraľuje Octavia a SUV
Čo sa týka výroby, najviac z 888 000 vyrobených vozidiel Škody vzniklo v jej českých závodoch. Bolo ich viac ako 781 000 kusov. V zahraničných podnikoch zišlo z liniek približne 107 000 áut. Najväčším podnikom Škody zostáva jej domáci závod v Mladej Boleslavi, kde zmontovala 556 000 vozidiel Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, Enyaq a Enyaq Coupé. V Kvasinách vyrobila Škoda celkovo 225 000 modelov Karoq, Kodiaq, Superb a Superb iV. V bratislavskom závode Volkswagen vyrobila viac ako 36 000 kusov SUV Karoq a prvých niekoľko stoviek kusov nového Superbu. Viac ako 2 500 vozidiel bolo zmontovaných aj v ukrajinskom Solomonove.
Produkcia v Číne prudko klesá. Vlani tam vzniklo len 18 500 áut v jej štyroch závodoch Čchang-ša (Kodiaq a Kodiaq GT), Nanking (Kamiq, Kamiq GT a Superb), Ning-po (Octavia, Octavia Pro a Karoq) a I-čeng (Rapid). Rastie však výroba v indickej Pune. Vlani tam Škoda vyrobila 48 000 Kushaqov a Slavií, určených špeciálne pre Indiu. Vzniklo tam tiež 4 400 modelov Superb, Octavia a Kodiaq, takže celková indická produkcia dosiahla 52 000 vozidiel. Čoskoro začne Škoda produkovať aj vo Vietname, kde budú vozidlá montované z dovezených modulov z Indie.
Poradie modelov Škody podľa predaja v roku 2023
Model | Počet kusov | Zmena vs. 2022 |
---|---|---|
Škoda Octavia | 191 900 ks | +36,0 % |
Škoda Kamiq | 116 500 ks | +21,0 % |
Škoda Kodiaq | 105 900 ks | +12,1 % |
Škoda Karoq | 100 100 ks | +14,1% |
Škoda Fabia | 94 400 ks | +1,9 % |
Škoda Enyaq | 81 700 ks | +52,1% |
Škoda Superb | 67 400 ks | +10,9% |
Škoda Scala | 59 200 ks | +49,8% |
Škoda Kushaq | 26 600 ks | –0,6% |
Škoda Slavia | 19 900 ks | –4,9% |
Škoda Rapid | 3 300 ks | –81,0% |
Celosvetové dodávky vozidiel vo vybraných regiónoch v roku 2023
Región | Dodávky v r. 2023 | (Dodávky v r. 2022; medziročná zmena v %) |
---|---|---|
Európa | 712 000 vozidiel | (574 800 vozidiel; +23,9 %) |
EU 27, Nórsko a Island | 601 100 vozidiel | (477 700 vozidiel; +25,8 %) |
Západná Európa | 480 100 vozidiel | (377 000 vozidiel; +27,4 %) |
Nemecko (najväčší jednotlivý trh) | 157 800 vozidiel | (134 300 vozidiel; +17,6 %) |
Spojené kráľovstvo | 70 300 vozidiel | (49 600 vozidiel; +41,8 %) |
Stredná Európa | 185 000 vozidiel | (148 000 vozidiel; +25,1 %) |
Česká republika | 87 800 vozidiel | (71 200 vozidiel; +23,4 %) |
Východná Európa | 46 800 vozidiel | (49 900 vozidiel; –6,2 %) |
India | 48 800 vozidiel | (51 900 vozidiel; –5,8 %) |
Čína | 22 800 vozidiel | (44 600 vozidiel; –48,9 %) |
Taiwan | 10 000 vozidiel | (6 600 vozidiel; +51,5 %) |
Ostatné regióny | 83 200 vozidiel | (60 000 vozidiel; +38,6 %) |
Turecko | 33 600 vozidiel | (18 500 vozidiel; +81,8 %) |
Izrael | 14 500 vozidiel | (13 600 vozidiel; +7,3 %) |
Celosvetovo spolu | 866 800 vozidiel | (731 300 vozidiel; +18,5 %) |