Európska komisia vykonala razie v sídlach veľkých výrobcov pneumatík. V oficiálnom vyhlásení Komisia konštatuje, že „má obavy, že kontrolované spoločnosti mohli porušiť protimonopolné pravidlá EÚ, ktoré zakazujú kartely a reštriktívne obchodné praktiky.“
Spresnila, že kontroly sa týkajú nových náhradných pneumatík pre osobné automobily, dodávky, nákladné autá a autobusy predávané v európskom hospodárskom priestore. To znamená, že ide vlastne o predaj pneumatík, ktoré neboli súčasťou nového auta pri jeho kúpe. Komisia je znepokojená tým, že medzi kontrolovanými spoločnosťami mohlo prísť k dohode na cenách, a to aj prostredníctvom verejnej komunikácie.
V oficiálnom vyhlásení Európskej komisie sa ďalej konštatuje, že takéto neohlásené inšpekcie sú predbežným vyšetrovacím krokom pri podozrení z nekalých praktík. Skutočnosť, že Komisia vykonáva takéto inšpekcie, však neznamená, že spoločnosti sa skutočne dopustili správania narúšajúceho hospodársku súťaž, ani to neprejudikuje výsledok samotného vyšetrovania.
To môže trvať pomerne dlho, pretože na jeho ukončenie neexistuje žiadna zákonná lehota. Jeho trvanie závisí od mnohých faktorov vrátane zložitosti každého prípadu, rozsahu, v akom dotknuté firmy spolupracujú s Komisiou, a spôsobu ich obhajoby. Pomerne často sa však stáva, že niektorá z vyšetrovaných spoločností prelomí mlčanie, pretože v prípade aktívnej spolupráce jej komisia môže výrazne znížiť, respektíve odpustiť pokutu, ktorá sa môže pohybovať aj v rádoch desiatok miliónov eur. V krajnom prípade môže ísť až o sumu na úrovni 10 percent ich ročného obratu.
Aj keď Komisia oficiálne nemenovala žiadnu z vyšetrovaných spoločností, zdroje, priamo zaangažované na vyšetrovaní anonymne potvrdili, že razie prebehli v kanceláriách prakticky všetkých veľkých výrobcov, vrátane spoločností Michelin, Bridgestone, Continental, Pirelli, Goodyear a Nokian.
Čítajte viac Vyhralo Lego! 12 faktov o pneumatikách, ktoré ste možno ani netušiliTalianska spoločnosť Pirelli pre agentúru Reuters tieto informácie potvrdila pričom vyhlásila, že konala férovo a „vždy v úplnom súlade so všetkými pravidlami a nariadeniami“ a doplnila, že hodlá s vyšetrovateľmi v plnej miere spolupracovať. Vyšetrovanie vo svojich priestoroch následne potvrdil aj Continental. Ďalší výrobcovia v čase písania tohto článku ešte svoje oficiálne stanovisko nevydali.
Vzhľadom na rozsah razií však môže ísť o obrovský kartel, ktorý v prípade, ak sa potvrdí, môže znamenať, že zúčastnené strany budú veľmi tvrdo postihnuté. Koniec-koncov, nestalo by sa tak prvýkrát. Len v posledných rokoch takto Európska komisia odhalila a pokutovala takmer desiatku kartelov v automobilovom priemysle. Medzi sankcionovanými boli dodávatelia automobilových ložísk, autosedačiek, brzdových systémov či kartel, ktorý obmedzoval konkurenciu v čistení emisií nových naftových osobných áut.