Yeefung: Číňania vyvinuli robotické parkovanie. Ušetrí miesto aj čas

Čínska spoločnosť Yeefung sa od roku 2003 zaoberá poloautomatickými a automatickými systémami parkovania. Zišli by sa aj u nás.

05.02.2024 16:00
Yeefung - parkovacie plošiny Foto:
Výhodou parkovania pomocou robotických plošín je, že na menšom priestore je možné umiestniť viac áut. A samozrejme, je to aj veľmi komfortné.
debata (3)

Základom parkovacích systémov Yeefung sú autonómne parkovacie platformy, teda samohybné plošiny, ktoré dokážu auto odviezť na parkovacie miesto. Má to hneď niekoľko výhod. Ak auto neparkuje vodič, ale parkovací „robot“, autá môžu mať medzi sebou minimálne rozstupy. Menšie môžu byť aj manévrovacie plochy, pretože takáto platforma sa dokáže na rozdiel od auta otočiť o 360 stupňov. Auto teda odvezie aj na miesto, kde by inak nebolo možné zaparkovať. No a menšie manévrovacie plochy znamenajú, že o to viac je v takomto parkovacom dome parkovacích miest.

Systém parkovacích platforiem je možné navyše spojiť s automatickým výťahom. Takže garáže s automatickým parkovaním môžu byť viacpodlažné bez nutnosti vytvárať prístupové cesty k podlažiam. Pochybovať netreba ani o komforte parkovania. Vodič jednoducho zastaví na určenom mieste pred vchodom do garáže, vystúpi a prostredníctvom mobilnej aplikácie spustí parkovací proces. Po auto príde plošina a odvezie ho na parkovacie miesto. Tak isto prebieha aj proces odchodu, len v opačnom slede. Systém je síce drahý, ale v prehustených centrách miest dokáže efektívne zvýšiť parkovaciu kapacitu bez nutnosti zväčšenia plochy garáží.

Parkovacia plošiny sa pohybuje rýchlosťou... Foto: Yeefung
Yeefung - parkovacie plošiny Parkovacia plošiny sa pohybuje rýchlosťou chôdze. Auto odvezie na miesto bez pomoci vodiča.

O bezpečnosť pohybu platformy, a teda aj vášho auta, sa stará laserový skener, ktorý sa otáča okolo vlastnej osi šesťkrát za sekundu a neustále monitoruje okolitý priestor vrátane prekážok. Autá umiestňuje s presnosťou na päť milimetrov. Pohyb je relatívne pomalý. Rýchlosť 5,4 km/h zodpovedá rýchlejšej ľudskej chôdzi. Samozrejme, sú tu aj nevýhody. Platforma totiž vždy ostáva pod vozidlom, pretože ho zároveň zaisťuje proti pohybu. A keďže musí byť dostatočne nízka, aby sa zmestila pod podvozok auta, nedokáže si poradiť s prekážkami vyššími ako šesť milimetrov ani sklon. Preto si systém vyžaduje výstavbu špeciálnych parkovacích domov alebo zásadné úpravy tých súčasných.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #parkovanie #automatické parkovanie #parkovanie áut #parkovanie v garážach
Články podľa značiek